فرمانده يگان حفاظت ميراث فرهنگي صنايع دستي و گردشگري خراسان‌رضوي گفت: 95 درصد جرايم در حوزه ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري خراسان‌رضوي همراه با كلاهبرداري است.



به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد به نقل از روابط عمومي ستاد تسهيلات زائران خراسان‌رضوي، مصطفي شوشتري اظهار کرد: فعالیت يگان حفاظت ميراث فرهنگي، در ارتباط با جرايم موجود در اين اداره كل است.

وي با اشاره به تخريب آثار و ابنيه‌هاي تاريخي گفت: یگان حفاظت میراث در ایام نوروز با تهديد احتمالی تخریب ابنيه و اماكن تاريخي رو‌به‌رو است.

فرمانده يگان حفاظت ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري خراسان‌رضوي خاطرنشان کرد: گشت‌هاي خودرویی و موتوری حفاظت میراث در ایام نوروز از آثار و ابنيه‌هاي تاریخی بازدید می‌کنند تا از تخریب احتمالی آثار تاریخی جلوگیری کنند.

وي با بیان اینکه امسال 10 گشت حفاظتی میراث درخراسان‌رضوی مستقر شده، تصریح کرد: گشت‌هاي آثار و ابنيه‌هاي تاريخي در شهرستان‌ها به صورت موردي انتخاب مي‌شود.

شوشتري به بیان اینکه سه نوع گشت در مشهد از آثار تاريخي بازدید می‌کند، گفت: گشت‌هاي اين يگان در مشهد در سه بخش منطقه ثامن، اماكن تاريخي اطراف مشهد و اماكن موجود بين مشهد و شهرستان‌ها انجام می‌شود.

فرمانده يگان حفاظت ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري خراسان‌رضوي با اشاره به حفاری‌های غیرمجاز اظهار کرد: حفاري‌هاي غيرمجاز در جست وجوي گنج تنها سبب رواج شايعات بي‌اساس و تخريب لايه‌هاي آثار و ابنيه‌هاي تاريخي مي‌شود.

وي ادامه داد: بيش از 90 درصد حفاري‌ها از روي تصور اشتباه اشخاص در مناطق تاريخي انجام می‌شود که اين امر بر اساس قانون جرم محسوب می‌شود.

شوشتري 95 درصد جرايم ميراث فرهنگي را همراه با كلاهبرداري دانست و يادآور شد: جرايم انجام شده در اين حوزه با كلاهبرداري‌هايي نظير خريد و فروش دستگاه‌هاي تقلبي فلز ياب و گنج ياب، نقشه‌هاي غير واقعي و كتب تقلبي خطي همراه است.

وي افزود: در سال 91، 140 هزار بازديد از اماكن تاريخي انجام شد که با كشف هشت دستگاه فلزياب و حدود 4 هزار اشيا تاريخي مختلف، كتب خطي همراه بود.

شوشتری از شهروندان خواست تا اگر كتب خطي تاريخي دارند براي فروش، مشخص شدن ارزش تاريخي نسخ، اخذ آموزش نگهداري، ترميم رايگان و صدور شناسنامه براي آثار خود به اداره كل میراث استان مراجعه کنند تا از افراد سود جو درامان باشند.

وي از ابنيه تاريخي به عنوان شناسنامه ملي ياد كرد و گفت: خانواده‌ها به كودكان و فرزندان خود آموزش‌هاي لازم در ارتباط با نگهداري و برخورد مناسب با آثار و ابنيه‌ها را ارائه دهند تا شاهد تخريب ابنيه‌ها توسط كوكان نباشیم.

شوشتري از شهروندان خواست تا هرگونه حفاري‌هاي غير مجاز، خريد و فروش اشيا و كتب تاريخي را با تلفن 8925400 به طور شبانه روزي در ميان بگذارند.

گفتني است شكايات زائران و مجاوران بارگاه رضوي از طريق شماره تماس‌هاي 2-7283001 و 7045 و سايت razavi-chto.ir ستاد تسهيلات زائران خراسان‌رضوي پيگيري مي‌شود/س 


برچسب ها: فرمانده ، یگان ، حفاظت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.