زاگرس سرزمین سكونتی اقوام ایران در همه عصرهای تاریخی بوده است و بیشترین قومیت های ایلی در این خطه از ایران زیست می كنند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شهرکرد :

فلات مركزی ایران در زاگرس میانی، همواره نوروز رنگ و بوی خوشی دارد و زمینه ای برای برپایی آیین و سنت ها است.

در استانهای این بخش یعنی در اصفهان، چهارمحال و بختیاری ، كهكیویه و بویر احمد به دلیل سرد بودن منطقه در نزدیكی های نوروز و بهار، كرسی ها و شبانه های كرسی نشینی برپا می شده است.

آیین های پیشواز نوروزی در گذشته تاریخی در این استان ها شامل آیین های مردم مركزی بوده است كه به زبانهای محلی چاووش خوانی می شود.

زاگرس غربی سرزمین طاق بستان است، سرزمین اهورایی كردستان، سرزمین بالا نشین آذربایجان، سرزمین شیر های رام و خفته سنگی همدان، سرزمین عیلام، سرزمین دنا و زردكوه و سرزمین موسیقی دل انگیر نوروز نامه.

خاستگاه موسیقی نوروز یا نوروز نامه، زاگرس است و هم در این منطقه از ایران بود كه نخستین نوای دل انگیز، نوای نوروزی طنین انداز شده است.

موسیقی مناطق زاگرس نشین ایران خاستگاه كار و تلاش و كسب است، آنجا كه با هر كاری مردان نوایی بر لب زمزمه می كردند.

زاگرس به دلیل تنوع گیاهی و اقلیمی یكی از بی نظیرترین مناطق گردشگری ایران است كه وجود جاذبه های گردشگری طبیعی و تاریخی این نقطه از ایران به گنجینه بی بدل سرزمینی و جغرافیایی بدل كرده است.

زاگرس نام منطقه غربی ایران و برگفته از رشته‌ كوهی در غرب و جنوب ایران است كه از دریاچه وان در كردستان آغاز می شود و پس از گذشتن از استان‌های آذربایجان، كردستان، كرمانشاه و اصفهان و كهگیلویه و بویراحمد و چهارمحال و بختیاری و خوزستان و لرستان تا استان‌های فارس و كرمان و هرمزگان ادامه می‌یابد.

بررسی های تاریخی نشان می دهد كه نام باستانی زاگرس از كر یا كور گرفته شده است و بر اساس ریخت شناسی اسطوره ای سومری كور (كر) عنوان كوهی در غرب سرزمین پارس بوده است.

در زبان اوستایی نیز نام زاگرس با نام كوه بزرگ هم ریشه است و امپراتوری اكد در عصر تاریخی در این سرزمین رفت و آمد داشته اند.

از این رشته‌ كوه در زبان پارسی دری با عنوان 'پاطاق' كه كوهی در غرب ایران نیز می باشد، نام برده شده است كه منطقه ای خوش آب و هواست.

بیش از 241 رشته كوه، دشت، دره، رود و شهر و بخش و روستا در استان‌های آذربایجان، كردستان، كرمانشاه و اصفهان و كهگیلویه و بویراحمد و چهارمحال و بختیاری و خوزستان و لرستان در این منطقه قرار گرفته است.

دوران تاریخ شناسی منطقه زاگرس بیانگر این است كه این رشته كوه، در آسیا از شمال غربی به جنوب شرقی كشیده شده است و در عصر باستان حكومت ماد را از آشور جدا می كرده است.

اما برخی از باستان شناسان بر این عقیده اند كه زاگرس نامی برگرفته از زبان بختیاری است و سرزمین ایلیاتی بختیاری از دوران فرماندهی آریو برزم بوده است.

با این حال زاگرس سرزمین قلل مرتفع ایران است كه كوه زردكوه بختیاری با چهار هزار و 221 متر ارتفاع از سطح دریا بام ایران است و قله های دنا و اشترانكوه در این مطنقه سر به آسمان می سایند.

بلندای زاگرس حوضه آبخیز رودخانه‌های زاینده‌رود، كارون و كرخه و دز را تشكیل می‌دهد و با توجه به حجم بارش و پایین بودن سطح تبخیر و موقعیت مناسب، بهشت زمین شناسی ایران است.

سیمای جغرافیای تاریخی منطقه ای زاگرس در غرب ایران كه در ادبیات باستان شناختی به حوزه فرهنگی زاگرس مركزی شهرت دارد، خاستگاه اقوام مهم ایران زمین بوده است.

سرزمینی كه از هزاره سوم تا آغاز هزاره نخست پیش از میلاد یعنی زمان ظهور اقوام آریایی مهمترین مركز شهرنشینی جهان باستان بوده است.

سرزمین های ورهشه، سیماشكی و كاسی از آن جمله بوده اند كه پژوهشگران مختلف بر پایه متون یاد شده اظهار نظرهای گوناگونی درباره مكانیابی این سرزمینها كرده اند.

نخستین منطقه حكومت ایرانی، یعنی مادها، در سرزمین زاگرس شكل گرفته است و همدان به عنوان مركز این حكومت از شهرت جهانی برخوردار بوده است.

چهار دوره جغرافیای تاریخی زاگرس مركزی از آغاز تا دوره هخامنشی، دوران هخامنشی، دوران اشكانی و دوران ساسانی این منطقه را مهمترین جاذبه برای ورود به تاریخ باستانی ایران كرده است.

منطقه زاگرس در ایران خاستگاه ایل ها و قوم های مختلف است به گونه ای كه اقوام آذری، كرد، لك، لر، بختیاری و عرب با زیرشاخه های قوم شناسی در این منطقه سكونت دارند.

با این اوصاف سرزمین زاگرس می تواند یكی از مهمترین مناطق گردشگری نوروز برای مسافران بهاری باشد چه این كه اكنون این منطقه از ایران به كانون توجه گردشگران نوروزی بدل شده است.

عذاهای منطقه زاگرس نشین بیشتر با گیاهان بومی و محلی پخت می شود و بوی خوش طعم گیاهی این غذاها تا سالها در ذهن مسافران باقی می ماند.

كباب بختیاری یكی از بی نظیرترین غذاهای ایرانی در منطقه زاگرس است كه در بین مسافران و گردشگران خارخی نیز هواداران عمده ای دارد.

آش های بومی و محلی منطقه زاگرس نشین كه با دوغ، كشك یا گیاهان كوهی پحت می شود بسیار خاطره انگیز است و غذاهایی كه با روغن كرمانشاهی طبخ می شود نیز اكنون در بین مردم ایران شناخته شده است.

نان های محلی در استان كردستان و كرمانشاه و ایلام و چهارمحال و بختیاری نیز اكنون چنان پرآوازه شده است كه بی شك مسافران نوروزی به راحتی از این نان داغ محلی به راحتی نمی گذرند.

منطقه زاگرس ایران سرزمین آبشارهای مینیاتوری در جهان است و این خطه ایران كه دارای 9 اقلیم مختلف از 11 اقلیم جهانی می باشد و سرزمین آبشارهای مینیاتوری برای توریست های اروپایی است.

وجود هفت هزار چشمه سار و جاری شدن رودخانه های بزرگ و پرآب و روان زاینده رود، كارون و دز كه دشت های جنوبی و فلات مركزی ایران را سیراب می كند، دیدنی ترین مكان تفریحی با آب و هوایی بهاری در زاگرس است.

جریان این آب ها در ارتفاعات، آبشارهایی زیبا را بوجود آورده اند گه هر بیننده ای را به خود جذب می كنند و كمتر كسی است كه با دیدن این آبشارهای مینیاتوری حس نوازی طبیعت را درك نكند.

آبشار های لرستان و چهارمحال و بختیاری و كهكیلویه و بویر احمد و فارس زمردی تابناك در دل سنگستانهای برافراشته و ستیغ كوه های زاگرس است كه ایستادن در كنار آنها هوای پاك را در ریه انسان منتشر می كند.

زاگرس رشته كوهی همیشه سپیدار است كه پخچالهای دایمی آن در ارتفاع چهار هزار و 400 متری هویدا شده است و آبشارهای كوچك و بزرگ در این سرزمین همواره سرازیر به سمت دشت ها شده اند.

وجود آبشار دره عشق به عنوان بزرگترین و زیباترین آبشار ایران در شهرستان اردل نیز یكی از زیباترین آبشارهای موجود در سرزمین زاگرس مركزی ایران است كه همچون نگینی آبگون برتیرگی كوه دره عشق می درخشد.

سرعت این آبشار به حدی زیاد و شكننده است كه تمامی تخته سنگ های زیرین این آبشار تكه تكه می شوند و مردم محلی معتقدند آب این آبشار مانند پودر در هوا منتشر می شود و بسان خنك كننده طبیعی تا یكصد متری محوطه را بسیار خنك و سرد می كند.

آبشار تونل كوهرنگ نیز كه سرعت بسیار بالایی در فرود دارد یكی از جاذبه های دیدنی در استان چهارمحال و بختیاری است كه سقوط در این آبشار به منزله مرگ حتمی است.

آبشاران زاگرس را به عنوان آبشار مینیاتوری و تذهیب طبیعت ایران می دانند و برای نخستین بار نیز سه عكاس فرانسوی، زوایای مختلف آبشارهای مینیاتوری زاگرس را به عنوان گزارش تصویری آبشارهای ایران منتشر كرده اند.

زاگرس از نظر طبیعت و ویژگی های گردشگری دارای هر چهار فصل سال است و قرار گرفتن در بین دو مناطق صنعتی، شرایط مناسبی را برای حضور گردشگران دارا می باشد.

اصالت فرهنگی این خطه، آن را به جشنواره فرهنگهای ایرانی مبدل كرده و این خطه از ایران زادگاه و دیار بسیاری از دلاوران اصیل ایران است.

زاگرس از منظر زمین شناسی، یكی از سرزمین های بزرگ ایران است از شمال تا جنوب كه دامنه غربی فلات ایران را در برگرفته است.

زاگرس سرزمین اقوام مختلف ایران است گنجینیه ای از بزرگترین فرهنگ های ناب ایرانی كه در طول تاریخ اصالت خود را هم چنین حفظ كرده است.

اكنون در این بهار مهر انگیز و نوروز دل های نو مردم زاگرس و زاگرس نشینان با چشم هایشان به استقبال شما می آیند تا گردشگری بر فراز بام ایران را پا به پای بهار تجربه كنید. /س

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.