مدیریت اقتصادی گردشگری یكی از دغدغه هایی است كه خانواده ها در طول سفر همواره با آن مواجه شده اند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شهرکرد:

مسیرهای طولانی، جاده های پرتردد و هزینه های بالای سوخت خودرو، از جمله دل نگرانی های اقتصادی خانواده ها در طول یك سفر گردشی چند روزه است.

اما سفر به استان چهارمحال و بختیاری شاید از نظر هزینه های مصرف سوخت برای خانواده ها ارزان ترین نوع گردشگری در نوروز باشد، چرا كه یك خانواده با خودرو خود می تواند در طول نیمروز به سه اقلیم آب و هوایی سفر كند.

استان چهارمحال و بختیاری، سرزمین بكری است كه میان دو استان صنعتی بزرگ یعنی اصفهان و خوزستان قرار گرفته است و نوروزگردان با سه ساعت پیمودن مسیرهای زیبا می توانند به مقصد گردشگری خود برسند.

استان چهارمحال و بختیاری در دو محور باعث اتصال خوزستان به اصفهان شده و همین عامل باعث ورود گردشگران مسیرهای اصفهان و خوزستان به سرزمین عروس چشمه های ایران و سرزمین طبیعت آشكار شده است.

استان چهارمحال و بختیاری با توجه به داشتن جاذبه های مهم گردشگری، یكی از قطبهای مهم گردشگری در ایران می تواند باشد و مهمترین ویژگی گردشگری این استان نیز همین' اكوتوریست طبیعی' یا 'گردشگری طبیعت' و جغرافیایی است و مهمانان نوروزی از این جاذبه ها استقبال كرده اند.

استان چهارمحال و بختیاری از نظر طبیعت و ویژگی های گردشگری دارای هر چهار فصل سال است و قرار گرفتن در بین دو منطقه صنعتی اصفهان و خوزستان، شرایط مناسبی را برای حضور گردشگران در ای استان فراهم كرده است.

اصالت فرهنگی این خطه، آن را به جشنواره فرهنگهای ایرانی مبدل كرده و این استان زادگاه و دیار بسیاری از دلاوران اصیل ایران است.

وجود هزاران چشمه جوشان، 20 رودخانه دایمی دو رودخانه بزرگ زاینده رود و كارون و 10 درصد آب شیرین ایران بهترین نقطه برای گردشگری در بین استانهای گرم خوزستان و صنعتی اصفهان با داشتن جاده های دسترسی است.

حاشیه رودخانه زاینده رود از شهر توریستی چلگرد تا تالاب گاوخونی در اصفهان و تالاب زیبای چغاخور تا انتهای شهرستان بروجن از پتانسل های است كه نقش مهمی در جذب توریست فصلی دارد.

سال گذشته نزدیك به پنج میلیون مسافر و گردشگر به استان چهارمحال و بختیاری سفر كردند كه این مسافران و گردشگران نوروزی از جاذبه های گردشگری بازدید كرده اند.

افزایش چشمگیر ورود مسافران نوروز نسبت به سال های گذشته در این استان به دلیل شرایط مطلوب جوی و آب هوایی استان چهارمحال و بختیاری بود.

هم اكنون حاشیه رودخانه زاینده رود در سامان، پارك استخر فرخشهر، چشمه وقت و ساعت، گرداب بن، تالابهای بین المللی چغاخور و گندمان، چشمه برم، پاركهای جنگلی، گردشگاه سیاسرد، چشمه زنه هفشجان، پارك جنگلی پروز، كانونهای گردشگری در شهرستانهای كوهرنگ، اردل، فارسان، شهركرد، بروجن و لردگان میزبان بیشترین حضور گردشگران نوروزی این استان است.

استان چهارمحال و بختیاری به عنوان بام زاگرس ایران و سرچشمه سه رود بزرگ كارون، دز و زاینده رود پذیرای مهمانان نوروزی است.

با گشایش محور مهم شهركرد- بروجن - لردگان -منج -بیدله - اهواز خوزستان در جنوب شرقی و نزدیك به سد كارون چهار، خیل گردشگران مسیرهای اصفهان و خوزستان امسال وارد استان چهارمحال و بختیاری شدند.

یك كارشناس اقتصاد گردشگری می گوید: گردشگری در استانهایی كه دارای اقلیم های آب و هوایی متفاوت می باشد بهترین نوع گردشگری فصلی در ایران است.

نسترن آذر شب تبریری در سفر به شهركرد گفت: یك مطالعه دانشگاهی در ایران نشان می دهد كه استان های فلات مركزی ایران از جمله اصفهان،ئچهارمحال و بختیاری و كهگلیویه و بویر احمد ظرفیت بالایی برای  مسیر پیمایی ارزان  را در گردشگری طبیعی دارند.

به گفته وی، در این پایان نامه كارشناشی ارشد، مشخص شده است كه مسیر پیمایی گردشی از مقصد تهران تا شهركرد برای یك خانواده، 100هزار ریال در هر كیلومتر بوده، در حالی كه این مسیر پیمایی برای یك خانواده به مقصد تبریز، 500 هزار ریال و برای میسر مشهد، 850 هزار ریال می باشد.

آذر شب گفت: میزان مصرف سوخت خودرو، توقف های بین راهی، میزان بار فرسودگی مسیر بر خودرو، میزان تردد تعداد خودروها در هر كیلومتر بر ساعت و خریدهای بین راهی، شاخص های تعیین شده در تعیین سطح اقتصادی گردشگری بوده است.

به گفته وی، كم تردد بودن جاده ها و وجود روستاهایی نزدیك به جاده با بافت عشایری در مناطقی مانند استان چهارمحال و بختیاری ظرفیت خوبی برای توسعه گردشگری فصلی به ویژه در نوروز برای مسافران است.

نوروز امسال تاكنون، گردشگران از سراسر كشور به استان چهارمحال و بختیاری سفر كرده اند./س

برچسب ها: نوروز ، گردی ، گردشگری ، نوروزی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.