چشم در چشمت دوخته، از دنیا هنوز هیچ نمی‌داند اما جای خالی بزرگی به وسعت تمام دنیایی که نمی‌شناسدش، وجودش را پرکرده و عطش محبت مادر، از چشم‌هایش چون آتشی شعله می‌کشد و وجودت را می‌سوزاند.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران، چشم‌های معصومش نگاهت می‌کند، انگشت شصت دست مشت‌کرده‌اش را می‌مکد، پاهایش در هوا معلق مانده و میان لباسی که به‌تنش بزرگ است، لبخند می‌زند، و تو گر می‌گیری و دلت بغض می‌کند و اشک مجال نمی‌دهد تا احساست بر زبان جاری شود.

میان میله‌های سفید و سرد تخت‌هایی یکسان، در محیطی که هیچ خبری از تبعیض نیست، بچه‌هایی آرام خوابیده‌اند یا در دنیای خود به بازی مشغول، که دستانی بی‌رحم آنان را از نعمت خانواده محروم کرده است، دستانی که هیچ کس نمی‌داند در تاریکی شب، به کدامین دلیل، او را، بی‌دفاع، میان این شهر، رها کرد و رفت!! هیچ کس نمی‌داند.

نگاه کن، دست‌های کوچکش را مشت کرده، شیرش را خورده و حالا دمر، روی تخت خوابیده است، بی‌آنکه بداند با او چه کرده‌اند والدینش!! در خواب می‌خندد، خدا می‌داند چه خواب می‌بیند، شاید آغوش مادرش را!!

شیرخوارگاه حضرت ولی‌عصر(عج) یکی از ده‌ها مکانی است که کودکان بی‌ یا بد سرپرست کلان‌شهر شیراز، پایتخت فرهنگی ایران و سومین حرم اهل بیت در ام‌القرای جهان اسلام، در آن سرپرستی می‌شوند. کودکانی معصوم، بی‌دفاع و ... غریب!

مدیر شیرخوارگاه حضرت ولی‌عصر(عج) شیراز گفت: در این مکان اکنون 35 کودک شش ماهه تا سه ساله نگهداری می‌شوند و 20 کودک بزرگتر نیز در مرکز دیگری تحت نظر بهزیستی قرار دارند.

آتشی افزود: در سال 91 شاهد افزایش آمار پذیرش کودکان بی‌ و بد سرپرست بودیم به‌طوری‌که آمار ورودی به مرکز حدود 90 نفر بود.

وی در عین‌حال از افزایش آمار خروجی مرکز نیز خبرداد و گفت: سال پیش بالغ بر 70 کودک خروجی داشتیم اگرچه متقاضیان بیشتر از این تعداد هستند اما مراحل اداری حضانت و فرزندخواندگی، مراحل سخت و طولانی است.

آتشی از اجرا شدن طرح «امین موقت» برای نخستین بار از اسفند 90 در شیراز خبر داد و گفت: در قالب این طرح، حدود 7 کودک به متقاضیان سپرده شدند.

او در این خصوص توضیح داد: در طرح «امین موقت»، خانواده‌هایی که یک فرزند داشته و از سلامت و تمکن مالی برخوردار باشند، به‌صورت موقت و تا زمان بازگشت یا پیدا شدن خانواده،‌ سرپرستی کودک را برعهده می‌گیرند.

آتشی با بیان این‌که واگذاری فرزند به زنان بالای چهل سال فاقد فرزند و مجرد نیز در قالب این طرح امکان‌پذیر است، خاطرنشان کرد: این مرکز با کمک خیران هزینه‌های خود را تامین می‌کند و سرانه پرداختی دولت تنها کفاف حقوق و بیمه 35 نفر پرسنل شاغل در آن را می‌دهد.

 از در اتاق که وارد می‌شوی، دختر بچه‌ای با لبخند به استقبالت می‌آید، گردن، گوش و قسمت‌هایی از سرش آثار زخم دارد، دخترک هنوز سه ساله نشده، اما به اندازه سی سال یا بیشتر، خاطره بد در ذهنش ثبت کرده‌اند، خاطراتی که مادر معتادش همراه با سوزاندن او، در دفترچه ذهنش اندوخته است!! مادری که به‌جای محبت، او را آزار داده و اکنون، احساس آزادی می‌کند، آزاد برای خندیدن، برای تماشای تلویزیون، برای بازی کردن.

آنطرف، کودکی دیگر، با اندوخته‌ای سیاه از روزهای خاکستری با پدر و مادر بودن، گوشه‌ای از تخت، کز کرده، نگاه نافذش زخمی‌ می‌کند روح تورا و دستان سردش،‌ نمک پاش دل زخمی‌ات می‌شود، آن یکی کتابی را ورق می‌زند و زیرچشم دست‌های تو را می‌پاید که چگونه با محبت بر سر هم‌اتاقی‌اش می‌کشی و همراه با قدم‌هایت که به سوی او رهسپار می‌شود، چهره‌اش با لبخندی زیبا، می‌شکفد.

کمی آرام باش، صبوری کن، در سکوت گوش کن، صدای قلب این کودکان معصوم را می‌توان شنید، بچه‌هایی که با هر نگاه، به‌دنبال محبت، صورت و دستانت را جست‌وجو می‌کنند، کودکانی که ایرانی هستند و به اندازه همه کودکان این سرزمین سهم دارند...

مدیر شیرخوارگاه حضرت ولی‌عصر(عج) می‌گوید: خدا را شاکریم، باوجود همه‌ی مشکلاتی که بیرون از این مجموعه به‌لحاظ گرانی و مسایل اقتصادی وجود دارد، به‌واسطه همت بلند و اراده‌ی فولادین نیکوکارانی که هرگز نخواسته‌اند، پیش از گفتن از کار نیکشان، نامشان برده شود، در نمانده‌ایم.

آتشی تصریح کرد: نه اینکه همه نیازهایمان برطرف شده است، اما خدا را شاکریم که روزی این بندگان معصوم و پاکش را به موقع می‌رساند.

او می‌افزاید: به این کودکان به‌واسطه آن‌که شناسنامه‌ای ندارند، یارانه تعلق نمی‌گیرد!

 کاش همه مردم یک بار به این مکان می‌آمدند، اینجا هم یک دنیایی است، باید دید، این بچه‌ها با معصومیتشان، بی‌آنکه حرفی بگویند، حرف‌ها دارند، کاش همه بیایند و حرف‌های آنان را بشنوند، کاش همه بیایند و سهمشان از باقیات و صالحات را بدهند، کاش همه دست به دست هم بدهند شاید بخش کوچکی از محبت گم شده این کودکان، پیدا شود!!!

منبع:خبرگزاری ایسنا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.