مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: در سال جاری بیش از 10 تن بذر گندم و جو در استان قزوین تولید خواهد شد.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران ،حسن جلیلوند اظهار داشت: این بذرها شامل هفت هزار و 400 تن بذر گندم و دو هزار و 800 تن بذر جو در طبقات پرورشی، مادری و گواهی شده است.

وی به ارقام بذرهای تولیدی در استان قزوین اشاره کرد و گفت: این بذرها شامل ارقام گندم آبی (زارع و پیشگام)، گندم دیم (پتو و ریچاو) و ارقام جو آبی (نصرت و ریحان) و جو دیم (آبیدر و سهند) است.

جلیلوند با اشاره به اهمیت و نقش بذر در تولید محصول بیان کرد: به منظور ساماندهی بذر با توجه به تنگناها و مشکلات مالی دیم‌­کاران و افزایش کیفیت بذر خود مصرفی، بوجاری و ضدعفونی این بذور در قالب مساعدت‌های دولتی مورد حمایت ویژه قرار گرفت.

وی ادامه داد: همچنین به منظور واگذاری امور دولتی به بخش خصوصی در حال حاضر کل تولید بذر مورد نیاز این استان توسط بخش خصوصی و با نظارت دقیق مرکز تحقیقات کشاورزی انجام می­‌شود.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین ابراز  داشت: بر اساس برنامه کمیته بذر کشور هر ساله 30 درصد از بذر مورد نیاز استان در قالب طبقات پرورشی، مادری و گواهی شده تولید و در بین کشاورزان گندم­کار استان توزیع می­‌شود.

جلیلوند در خصوص بذور خود مصرفی کشاورزان خاطرنشان کرد: سازمان جهاد کشاورزی با تجهیز واحدهای بوجاری سیار در سطح مراکز خدمات به طور رایگان اقدام به بوجاری و ضدعفونی بذر کرده که با استقبال خوب کشاورزان همراه بوده و تأثیر بسزایی در افزایش راندمان در واحد سطح داشته است.

وی به ضدعفونی و معرفی ارقام متحمل به بیماری­‌های رایج مانند سیاهک پنهان و آشکار و همچنین زنگ غلات در تولید بذر اشاره کرد و گفت: هر ساله با معرفی لاین‌های مقاوم و حذف لاین‌­های حساس به انواع بیماری­‌های مهم در دستور کار کارشناسان زراعت و تحقیقات است.
برچسب ها: گندم ، جو ، قزوین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.