مورخان پيشينه تاريخي چشمه علي را بين 6 تا 8 هزار سال پيش تخمين زده اند.


به گزارش خبرنگار اجتماعي باشگاه خبرنگاران؛ با روي ري تپه اي به طول 300 متر و ارتفاع 20 تا 30 متري در دامنه چشمه اي پرآب به نام چشمه علي در شمال شهر ري همچنان استوار است.
بنابر گفته مورخان نخستين نشانه هاي تمدن در چشمه علي مربوط به توليد سفالينه هاي سرخ رنگ با نقش هاي سياه يا قهوه اي تيره و تصاويري كه بر آن نقش است همچنين در كاوش سالهاي 1934 و 1936 ميلادي به سرپرستي اريك اشميت انجام شد آثاري نيز به دست آمد.
اين چشمه كه از ارتفاعات شرقي سرچشمه مي‌گيرد از ميان صخره ها مي‌جوشد و به سوي جنوب ادامه پيدا مي كند منجر به ايجاد اسكان در دوره هاي اوليه بشر شد.
در گذشته اين چشمه به نام نهر سورين منسوب به خاندان بزرگ اشكاني و سردار سورن بود و بعدها در دوره صفويه به چشمه علي معروف شد.
تپه چشمه علي در دوران اسلامي يك بار ديگر محل سكونت اقوام ايراني شد، سكه طغرل هم در ميان بقاياي باستان شناختي اين دوران به دست آمد و آخرين دوره هم اسكان بشر هم به حدود 880 هجري شمسي برمي گردد.
از اطلاعات قابل استفاده از اين تپه مي‌توان به گزارش كوتاهي از حفريات دمرگان، دايت و اشميت اشاره كرد كه در بولتن موره دانشكده فيلا دلفيا چاپ شده است همچنين هيات ري نيز در حفريات ياستان شناختي روي تپه چشمه علي به آثاري از دوره هاي اسلامي، ساساني و اشكاني و آثاري متعلق به عصر آهن برخورد كرد.
اين در حالي است كه لايه هاي زيرين به آثار پيش از تاريخي از اواخر دوران نوسنگي تا آغاز عصر فلز تعلق داشته و هم اكنون بخش عمده آثار به دست امده به همراه عكس، نقشه و طرح سفال در بايگاني موسسه شرق شناسي دانشكده دانشگاه شيكاكو و موزه دانشگاه پنسيلوانيا نگهداري مي‌شود.
اگر گذري به چشمه علي شهر ري داشته باشيد نقش برجسته فتحعلي شاه بر روي تخته سنگي توجه شما را جلب مي كند، اوايل قرن نوزدهم به فرمان فتحعلي شاه در بالاي چشمه نقش برجسته به تخت نشسته فتحعلي شاه و برخي شاهزادگان و درباريان را حجاري كرده اند .
اين منطقه از گذشته به عنوان محل تفرجگاهي براي اهالي ري و تهران به شمار مي رفته در ايام نوروز هم مي تواند محلي باشد كه شما را در كنار يك آب و هواي مطبوع به دل تاريخ بكشاند /جم
گزارش از فاطمه هنرور/

 

برچسب ها: تاریخی ، چشمه ، سال
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار