فرودگاه گرگان به عنوان یک پایگاه برای هواپیماهای سمپاش شرکت هواپیمایی و خدمات ویژه وابسته به وزارت کشاورزی مورد استفاده قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، فرودگاه گرگان یکی از فرودگاه‌های ایران است که قدمت آن به 50 سال قبل باز می‌گردد که این فرودگاه ابتدا در زمینی به مساحت 100 هکتار و 2 باند خاکی چمنی به شکل متقاطع و به طور 100 متر احداث شد.  
 
همچنین این فرودگاه در مقطعی توسط وزارت پست و تلگراف و تلفن وقت به منظور مبادلات پستی مورد استفاده قرار گرفت که تا سال 1374 فاقد هرگونه تجهیزات فرودگاهی و ناوبری بود که با تامین اعتبار 10 میلیارد ریالی محقق و ساخت فرودگاه جدید گرگان در  ابتدا با ساخت باند به طور 2 هزار و 300 متر آغاز شد.  
 
طی سال‌های 1375 تا 1379 و با اختصاص اعتبارات ملی و استانی سایر بخش‌های فرودگاهی از جمله سطوح پروازی، ترمینال، نصب تجهیزات ناوبری، نصب و راه‌اندازی رادار MSSR در ارتفاعات درازنو، روشنایی باند و همچنین توسعه اراضی فرودگاه از 100 هکتار به 294 هکتار آماده بهره‌برداری قرار گرفت.  
 
در ادامه؛ در بهمن ماه 1379 فرودگاه جدید گرگان با انجام دو پرواز در هفته در مسیر تهران-گرگان-تهران عملیاتی شد و در سال‌های 89-1380 با توسعه اراضی فرودگاه از 294 هکتار به 423 هکتار، ساخت برج مراقبت پرواز، تطویل باند از 2300 متر به3300 متر، توسعه اپرون با ظرفیت پذیرشی همزمان سه فروند هواپیمای ایرباس، به تدریج سایر بخش‌ها مانند ساختمان جدید ایمنی زمینی و افزایش CAT فرودگاه، احداث واحد سوخت‌گیری، ساختمان‌های پلیس، سپاه و تنیکال بلاک توسعه فرودگاه همچنان ادامه می‌یابد.  
 
در پایان، از سال 1389 تاکنون با توجه به افزایش تقاضای سفر هوایی و همچنین افزایش پروازها از 2 پرواز در هفته به 70 پرواز در هفته، در حال حاضر انجام پروازهای حج تمتع، عمره و عتبات عالیات، پروژه‌های ترمینال بین‌المللی با فضای 6000 مترمربع، پارکینگ حجاج و پاویون در دست انجام است./س
برچسب ها: فرودگاه ، هواپیما ، سمپاش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار