سرپرست فدراسیون بازی های بومی محلی وسنتی کشور گفت: تاکنون دوهزارو 400 بازی بومی و محلی در کشور شکل گرفته که از این شمار 500 بازی محوری شناسایی و اولویت بندی شده است.

غلامرضا جعفری در گفتگو با خبرنگار ورزشي باشگاه خبرنگاران افزود: تدوین و چاپ بانک اطلاعاتی بازی های بومی ومحلی کشور برای یکسان سازی و برگزاری کلاس های آموزشی قوانین این بازی ها درکشور از اولویت های این فدراسیون است.

وی بیان کرد: ورزش های بومی و محلی ریشه در تاریخ، فرهنگ، آیین وسنت سر زمینی ما دارد و در بسیاری از این با زی ها نیز روح اسلامی حاکم است.

سر پرست فدراسیون ورزش های بومی، محلی و سنتی کشور اضافه کرد: 30 نوع کشتی بومی و محلی با هماهنگی کمیته تربیت بدنی در کشورهای آسیا و اقیانوسیه شناسایی و برای ثبت جهانی آماده شده است.

جففری گفت: امروز این فدارسیون علاوه بر روستاها باید برای خدمت رسانی و معرفی بازی های بومی ومحلی در شهرها نیز برنامه ریزی کند.

وی افزود: حسن تعلق به جمع، قانون مداری، تقویت ضریب هوشی، دقت زیاد، سرعت عمل بالا، افزایش آمادگی جهانی و ارزان بودن از ویژگی های ورزش سنتی وبازی های بومی، محلی وسنتی است.

جعفری از متولیان آموزش عالی کشور خواست تا برای اجرای منویات مقام معظم رهبری واحد بازی های بومی محلی را درقالب درس دانشگاه های علمی کاربردی منظور کنند.

سرپرست فدراسیون ورزش های بومی ومحلی کشور اظهارکرد: اولین فستیوال ورزش های سنتی در تهران و ورزش شاهنامه ای نیز در شهرستان طوس بر گزار می شود.

جعفری اضافه کرد: امسال10 میلیارد ریال اعتبار به این فدراسیون اختصاص یافته که بین هیات های استان ها توزیع می شود.

وی یادآورشد: نگاه وزیر ورزش وجوانان به فدراسیون ورزش های سنتی و بازی های محلی، بومی ویژه است ونیاز است، دولت و نمایندگان مجلس شورای اسلامی ما را در زمینه اعتبارات یاری کنند.

سرپرست فدراسیون ورزش های سنتی و بازی های بومی و محلی بیان کرد: این فدراسیون تنها در پی صیانت از بازی های بومی و محلی و جذاب تر کردن نحوه برگزاری آنهاست که در این زمینه به انجام تحقیق های علمی بیش از پیش توجه شده است.

جعفری تاکید کرد: تدوین دایره المعارف بازی های بومی و محلی نیز از برنامه های این فدراسیون است که تحقق آن نیازمند همه جانبه دولتمردان و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی است.

وی اضافه کرد: بازی های بومی و محلی فاقد فدراسیون جهانی است، اما کمیته ای در یونسکو مسابقات این رشته ها را به صورت بین المللی برگزار می کند که ایران می تواند از این فرصت استفاده کند.

جعفری گفت: این بازی ها، ماهیت آموزشی و تربیتی داشته که خاستگاه اصلی آن در روستاهاست و توسعه ورزش روستایی و عشایری در بخش بازی های بومی و محلی از وظایف حاکمیتی است که موجب توانمندی بیشتر قشر مولد جامعه می شود.

سرپرست فدراسیون ورزش های سنتی و بازی های بومی و محلی پیشنهاد کرد: برای توسعه بیشتر این فدراسیون باید زمینه تشکیل سازمان ورزش روستایی در قالب نهادی عمومی و غیردولتی در کشور فراهم شود.

وی حس تعلق به جمع، قانونمداری، تقویت ضریب هوشی، دقت زیاد، سرعت عمل بالا و افزایش آمادگی جسمانی را ویژگی های ورزش های سنتی و بازی های بومی و محلی عنوان و اظهار کرد: اختلال رفتاری نونهالان و نوجوانان را نیز می توان با انجام این بازی ها درمان کرد.

سرپرست فدراسیون ورزش های سنتی و بازی های بومی و محلی تاکید کرد: بازی های بومی و محلی با هویت و فرهنگ ایرانی اسلامی همخوانی دارد بنابراین باید بیش از پیش احیا شده و مورد استفاده قرار گیرد.

جعفری گفت: حمایت از ورزش روستاها در تقابل با منافع هیچ‌کس نیست و همه فدراسیون‌های ورزشی و رشته‌های مختلف از رشد ورزش روستایی کشور بهره می‌برند به همین دلیل نمایندگان مجلس باید برای ارتقای سطح این ورزش و تامین سلامت جسمی و روانی مردم روستا اقدامات جدی انجام دهند.

وی بیان کرد: در استان بوشهر 120 بازی بومی و محلی شناسایی شده و دارای شناسنامه جداگانه هستند.

سرپرست فدراسیون ورزش های سنتی و بازی های بومی و محلی یادآورشد: گلی گلینک، دعای باران، هفت سنگ از جمله بازی های سنتی و بومی محلی استان بوشهر است که قابلیت های فراوانی دارند.

جعفری گفت: شهرستان تنگستان از شهرهای بر تر کشور در بر گزاری جشنواره با زی های بومی محلی وسنتی است.

وی افزود: دو بار میزبانی استانی جشنواره بازی های بومی محلی وسنتی و برگزاری جشنواره بازی های استان های جنوب وجنوب غرب کشور در تنگستان نشان از ظرفیت های بالای این شهرستان در زمینه توجه ویژه به ورزش روستاهاست.

به مناسبت دهه مبارک فجر جشنواره بازی های سنتی وبومی محلی استان های جنوب وجنوب غرب کشور روز پنجشنبه با عنوان ˈتنگسیرˈ یادواره شهید رییسعلی دلواری و زائر خضرخان اهرمی با شرکت 10 استان در روستای بنه گز از توابع شهرستان تنگستان برگزار شد. /آق


برچسب ها: بازی ، بومی ، محلی ، جعفری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار