شامگاه پنجشنبه هشتم فروردين قمر پرمهتاب ماه به ديدار ستاره سماک اعزل در آسمان خواهد رفت.

کاوه جمالي، مدرس و پژوهشگر نجوم در گفتگو با خبرنگار گروه علمي باشگاه خبرنگاران، گفت: قمر ماه تنها قمري است که در مداري بيضوي شکل به دور سياره زمين در حال چرخش مي باشد و قطري حدود سه هزار و 476 کيلومتري که معادل يک چهارم قطر زمين است را به خود اختصاص داده است.

وي افزود: اين کروه سنگي حدود 4.5 ميليارد سال پيش همزمان با مين شکل گرفته که در اطراف آن نيز جو بسيار کمي وجود دارد و همين جو کم موجب تغييرات بسزايي در دماي آن شده، به طوري که دماي اين قمر در روز 117+ و در شب 173- است.

جمالي در ادامه اظهار داشت: سطح قمر ماه داراي عوارض و گودال هاي بسياري است که علت ايجاد آنها، نبود جو و برخورد سنگ هاي سرگردان در فضا با سطح اين کره سنگي بوده است.
جمالي تصريح کرد: ماه در فاصله اي حدود 30 برابري قطر زمين در اطراف زمين در حال چرخش مي باشد و در آسمان تاريک با چشم غير مسلح قابل رويت است و ناظران مي توانند با استفاده از يک دوربين دوچشمي ساده، عوارض آن را رصد کنند.

وي در خصوص ستاره سماک اعزل گفت: اين ستاره از درخشان ترين ستاره صورت فلکي دوشيزه است که قدرتي حدود 1.04+ درجه را به خود اختصاص داده و در فاصله 280 سال نوري از زمين قرار گرفته است.

جمالي يادآور شد: در واقع ستاره سماک اعزل يک جفت ستاره دوتايي است که براي چرخش به دور يکديگر به 4 روز زمان نياز دارد.

وي خاطرنشان کرد: شامگاه پنجشنبه که ساعت 21 قمر ماه طلوع مي کند، ستاره سماک اعزل در فاصله 2 درجه اي شمال آن قرار خواهد گرفت./س
برچسب ها: ماه ، نجوم ، سماک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار