تعطيلات عيد نوروز نه تنها فرصتي براي رفع خستگي سالانه محسوب ميشود بلکه قدم بزرگي در جهت تحقق شادماني دروني و ارتقاء بهداشت رواني است .

به گزارش گروه اجتماعي باشگاه خبرنگاران؛به نقل از  پايگاه اطلاع رساني پليس ، کشورهاي دنيا با توجه به ويژگي هاي فرهنگي - اجتماعي، بمناسبت هاي مختلفي، تعطيلات رسمي دارند و مردم ايام تعطيلات را به طريق هاي مختلف سپري مي كنند ،كه تعطيلات عيد نوروزدر كشور ما نيز نه تنها فرصتي براي رفع خستگي سالانه محسوب ميشود بلکه قدم بزرگي در جهت تحقق شادماني دروني و ارتقاء بهداشت رواني است .
 تعطيلات سالانه از يکطرف فرصت مناسبي براي رفع کسالت ها و خستگي هايي است که در طول يکسال گذشته گريبانگير افراد جامعه شده و از طرف ديگر فرصتي است تا افراد مجدداً برنامه هاي خود را در زندگي روزمره مرور كرده و اهداف آتي خود را برنامه ريزي كنند.
درکشور اسلامي ايران عيد نوروز نه تنها فرصتي براي رفع کسالت ها و خستگي سالانه محسوب ميشود بلکه با توجه به آداب و رسوم و مناسک خاص اين عيد و همچنين فضاي خاص روانشناختي اين ايام ، افراد نسبت به يکديگر مهربانتر شده و با عفو و گذشت ، اشتباهات و خطاهاي ديگران مي توانند قدم بزرگي در جهت تحقق شادماني دروني و ارتقاء بهداشت رواني خود بر دارند.
 
تعطيلات نوروزي در ايران:
 عيد نوروز يکي از اعياد باستاني بزرگ ايرانيان بوده که بيشترين تعطيلات رسمي سال کشور ما در اين مقطع زماني قرار دارد و از طرفي اين ايام داراي دو ويژگي متمايز با ساير کشورها و فرهنگها است از جمله :همزمان بودن آغاز سال با بهار طبيعت که توجه مردم خدادوست ايراني را به عظمت و قدرت لايزال الهي جلب مي نمايد.
 نوروز نماد تغيير و تحول است که در آن طبيعت دوباره جان مي گيرد و لطافت و سبزي جايگزين فصل سرد زمستان مي گردد و چه بسيار خوب است که در انسان ها نيز يک تغيير و تحولي انجام گيرد تا بتوانند از توانمندي ها و ظرفيت هاي وجودي خود استفاده نموده و به خود شکوفايي دست يابند.
 از طرفي آموزه هاي ديني و مذهبي ما ايرانيان نه تنها مناسک عيد نوروز را کمرنگ نکرده بلکه آن را غني تر نموده و به آن جهت بخشيده و آن را حرکتي هدفمند ساخته که در جهت تغيير و شکوفايي افراد جامعه کاملاً موثر وسودمند مي باشد.
 ما ايرانيان زمان تحويل سال نو دعاي معروف« يا مقلب القلوب و الابصار يا مدبر اليل و النهار يا محول الحول و الاحوال حول حالنا الي احسن الحال» زمزمه مي كنيم که اين دعا حــاوي مفــاهيم آموزنده در رابطه با مسائل فردي و اجتماعي است و از ديدگاه روانشناسي در جهت تقويت روحي و ارتقاء بهداشت رواني افراد جامعه کاملاً تأثيرگذار است.
 
تعابير و تحليل هاي روان شناختي اين دعا :
 انسان در زندگي خواهان تغيير و تحول است و در جهت اين تغيير ، به خداي بزرگ توکل كرده و از او تقاضاي کمک مي كند و اين تغيير بيشتر جنبه دروني و نفساني دارد و انسان فطرتاً موجودي کمال گرا بوده و همواره راه کمال را مي پيمايد و در پي تکامل و خودشکوفايي است، ليکن از نظر روانشناختي بايد به اين واقعيت اذعان كرد که هر تغييري در ابتدا استرس و فشار رواني بر فرد وارد ميسازد که با توجه به ارزيابي و پيش بيني فرد، بتدريج اين فشارها کنترل و مهار مي گردد و در نهايت منجر به پويايي و رشد شخصيت فرد مي شود و او را از حالت سکون و ايستايي به حالت تحول مي رساند.
 بعبارتي ديگر يکي از نشانه هاي افراد سالم و خودشکوفا آنست که دائماً در حال تغيير و تحول بوده و توانمندي هاي بالقوه آنان در حال ظهور و خودشکوفايي مي باشد.
 انسان هاي سالم خطاهاي ديگران و خاطرات تلخ خود را خيلي زود به فراموشي مي سپارند و در مسايل فردي و اجتماعي داراي عفو و گذشت مي باشند، بنابراين ميتوان نتيجه گرفت اين دعاي روحاني حاوي مفاهيم و نکات علمي روانشناختي بوده که در نهايت منجر به ارتقاء سطح سلامت رواني افراد مي گردد.
 با آغاز سال نو و در طول تعطيلات نوروزي روابط اجتماعي خانواده ها توسعه و گسترش مي يابد زيرا در اين ايام توصيه هاي فرهنگي، مذهبي و ديني بر اين است که ارتباطات افراد و خانواده ها بيشتر به هم نزديک تر شده وصله رحم شروع آغاز اين سال قرار گيرد.
 توسعه ارتباطات خانوادگي در جامعه پذيري و تقويت رشد اجتماعي افراد خانواده و بالاخص کودکان و نوجوانان بسيار تأثيرگذار مي باشد و در فرآيند اين ارتباطات، کودکان ياد مي گيرند که ديگران را دوست بدارند، به بزرگترها احترام بگذارند و خطاهاي ديگران را به دست فراموشي بسپارند.
برچسب ها: تعطیلات ، نوروزی ، گامی ، تحقق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار