فرانسوا اولاند، رئیس جمهوری فرانسه، گفته است که این کشور دست‌کم، هزار نیروی فرانسوی را پس از سال ۲۰۱۳ در کشور جنگ زده مالی در غرب آفریقا نگه خواهد داشت.


به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از اپرس تی وی ، ولاند روز پنج‌شنبه در یک مصاحبه تلویزونی اظهار داشت: تا پایان امسال، تنها هزار نیروی فرانسوی در مالی باقی خواهند ماند.
او در ادامه افزود که فرانسه از پایان ماه آوریل، عقب‌نشینی از مالی را آغاز خواهد کرد و نیروهای فرانسوی تا پایان ماه جولای به نصف یعنی دو هزار نفر خواهند رسید. 
در یازدهم ماه ژانویه، فرانسه به بهانه توقف پیشروی ستیزه‌جویان که شمال مالی، این کشور غرب آفریقا را تحت کنترل خود درآورده بودند، به این کشور حمله کرد. امریکا، کانادا، بلژیک، آلمان و دانمارک به این اقدام کمک کردند. 
جنگ به رهبری فرانسه در مالی، منجر به بروز یک بحران جدی انسانی در مناطق شمالی این کشور شده است و هزاران نفر از مردم مالی را بی‌خانمان کرده است که در شرایط بسیار اسفناکی زندگی می‌کنند. 
مردم شمال مالي مي‌گويند که جنگ فرانسه و حکومت نظاميان مانع رسيدن کمک‌هاي انسان‌دوستانه به مناطق جنگ‌زده در شمال مي‌شوند.
مردم شمال مالي مي‌گويند که مسدود کردن اين منطقه توسط نيروهاي فرانسه و مالي، فعاليت کارکنان بخش‌‌هاي بهداشتي را در چندين اردوگاه آوارگان، ضعيف کرده و به تحليل برده است. در حال حاضر در بسياري از اردوگاه‌ها نياز مبرم به مواد غذايي و مايحتاج پزشکي وجود دارد. 
در ۱۱ ژانويه، فرانسه به بهانه توقف پيشرفت ستيزه‌جوياني که کنترل بخش‌هايي از شمال اين کشور آفريقايي را در دست گرفته بودند، به مالي حمله کرد. امريکا، کانادا، انگليس، بلژيک، آلمان و دانمارک حمايت خود از اين اقدام را اعلام کردند.
در اول فوريه، عفو بين‌الملل اعلام کرد که نقض جدي حقوق بشر از قبيل کشتار کودکان در جنگ فرانسه در مالي اتفاق افتاده است. 






اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار