"شوراي آتلانتيك" در مقاله اي تحت عنوان "سوريه: درسهايي از اشتباهات جنگ عراق" ضمن هشدار به دولت آمريكا در مورد عدم تكرار تجربه ناموفق جنگ عليه عراق اذعان مي كند كه نيروهاي معارض سوري دچار اختلافات جدي و تفرقه هستند و توان در اختيارگيري زمام امور در سوريه را ندارند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شوراي آتلانتيك، "فردريك سي. هوف" نويسنده در مقاله خود ضمن هشدار به دولت آمريكا در مورد موضعش پيرامون بحران سوريه مي افزايد "نبايستي در مورد سوريه اشتباهات عراق را مرتكب شد. در زمان تجاوز نظامي آمريكا عليه عراق آمريكايي ها پيش از حمله براي دوران گذار و انتقالي برنامه ريزي هاي لازم را انجام ندادند و به همين خاطر كشور عراق براي سالهاي طولاني در شورش و بي نظمي به سر برد كه هزينه آن را بسياري از كاركنان نظامي و غير نظامي عراق پرداختند. نبايستي اجازه داد حادثه اي مشابه در مورد سوريه نيز تكرار شود."
 
وي با هشدار به دولت آمريكا در مورد حمله نظامي احتمالي عليه سوريه مي افزايد "فرض كنيم كه حمله نظامي آمريكا عليه سوريه آخرين گزينه در دست باشد و آمريكايي ها تلاش نمايند تا با استفاده از تروريست ها دولت سوريه را سرنگون سازند. آيا به پس از آن فكر كرده ايد؟ بسياري از كاركنان بخش هاي غير نظامي و نظامي سوريه و بطور خاص اكثريت علوي هاي آن كشور از دولت سوريه به رهبري "بشار اسد" رييس جمهور آن كشور حمايت مي كنند. آيا فكر آن را كرده ايد كه حقوق اين افراد چگونه پرداخت خواهد شد و در صورت عدم نظم و سامان در سوريه آن كشور درگير خشونتي طولاني مدت در شرايط عدم وجود دولت خواهد شد."
 
نويسنده با اذعان به ضعف معارضين سوري در اداره سوريه مي افزايد "فكر نكنيد كه هواداران اسد از حمايت خود از حكومت وي دست خواهند كشيد. همگان در سوريه از ايجاد خلاي نبود دولت مي هراسند. آيا نيروهاي معارض سوري قادر به تشكيل حكومت و اداره امور هستند؟ پاسخ منفي است. آيا گروه موسوم به "ائتلاف ملي مخالفين سوري" قادر به زمامداري امور خواهند بود؟ پاسخ اين پرسش نيز منفي است."
 
وي در ادامه با تمسخر ايده قدرتهاي غربي و ارتجاع عرب در انتصاب "غسان هيتو" بعنوان نخست وزير گروه موسوم به "ائتلاف ملي مخالفين سوري" مي افزايد "در اين ميان مي توان فكر كرد. آيا اسد و دولت سوريه متعهد به انجام وظايف خود طبق قانون اساسي و تامين خدمات براي مردم سوريه هستند و يا نخست وزيري و كابينه اي كه در خارج از سوريه تشكيل شده اند قادر به اين كار هستند (؟!) اداره امور سوريه و تامين نيازهاي اساسي مردم سوريه در اين ميان نقش مهمي را بازي مي كنند."
 
نويسنده در ادامه به وجود اختلاف در ميان معارضين سوري اذعان مي كند و مي افزايد "نگراني در مورد آينده سوريه بي دليل نيست. دولت آمريكا گروه موسوم به "ائتلاف ملي مخالفين سوري" را برسميت شناخته است و از آنان حمايت ديپلماتيك و مالي بعمل آورده است. با اين حال نكته اساسي آنست كه در درون اين ائتلاف تفرقه و اختلاف نظر بسياري ميان نيروهاي معارض سوري وجود دارد."
 
وي در پايان با هشدار به دولت آمريكا در مورد بكارگيري اقدام نظامي عليه دولت سوريه مي افزايد "نبايستي اشتباه عراق را در مورد سوريه نيز تكرار كرد."
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار