يک مدرس کارآفريني تأکيد کرد: تهيه مسير شغلي از دوران مهد کودک تا پايان دانشگاه ضروري است و بايد در دستور کار همه خانواده ها و نهادهاي رسمي و آموزشي قرار گيرد.


به گزارش سرويس اقتصادي باشگاه خبرنگاران مسلم خاني گفت: متأسفانه شناخت مسير شغلي به رغم اهميت بسيار زياد آن همچنان در کشور و مديريت بازار کار مغفول مانده است و اين روند سبب مي شود تناسب قابليت ها ، خلاقيتها ، استعدادها و حتي تحصيلات دانشگاهي با نوع اشتغال نيروي کار فاصله زيادي داشته باشد که اين موضوع باعث کندي بهره وري و تضعيف سلامت کار مي شود.
وي افزود: هر فردي با قابليت هاي خاص خود به دنيا مي آيد و بايد اين استعداد به مرحله شکوفايي و فعليت برسد بنا بر اين همه خانواده ها و برنامه ريزان و نهادهاي آموزشي بايد براي قابليت شناسي فرزندان خود در مسير پيشرفت شغلي تلاش کنند.
خاني گفت: تکميل قابليت هاي فردي با همکاري اعضاي خانواده ها آغاز مي شود و در مرحله بعد بايد با آموزشي رسمي و غيررسمي تقويت شود و در ادامه هم انباشت مهارت باعث شکل گيري رفتار شغلي ويژه هر فرد مي شود که تکرار و استمرار آن به شکل گيري شخصيت فرد در اقتصاد کمک خواهد کرد.
وي افزود: بيش از 600 روش براي پيدا کردن کسب و کار در جامعه ايران وجود دارد اما فقط عمده نيروي کار جوياي اشتغال به فکر استخدام است و اين روند نمي تواند به توسعه هوشمند و قابليت محور بازار کار کمک کند.
اين مدرس کارآفريني با بيان اينکه شايد عده اي بگويند وضع موجود بازار کار بسيار محدود کننده است و نمي توان به راحتي شغلي را پيدا کرد بنا بر اين داشتن مسير شغلي هدفمند و متناسب با خلاقيت هاي فردي و استعدادهاي نيروي انساني خيلي سخت است گفت: بيکاري پديده  بسيار بدي است اما شغل نامناسب و کار ناصحيح داشتن آثار زيانبارتري دارد.
وي توصيه کرد کساني که در شغل نامناسب همکاري مي کنند، بايد همزمان با ادامه همان اشتغال براي يافتن کاري مناسب تلاش کنند و اگر از استقرار و پايداري شغل جديد خود مطمئن شدند حتماً به شغل مناسب خود منتقل شوند.
آقاي خاني تصريح کرد: شناخت مسير شغلي به مديريت صحيح منابع انساني ، افزايش بهره وري و شکوفايي استعدادهاي انساني کمک مي کند.
وي افزود: بررسي ها نشان مي دهد که 62 درصد کساني که در رشته هاي علوم کشاورزي فارغ التحصيل شده اند به شغلي غيرمرتبط رفته اند و در اين شرايط نمي توان انتظار بهره وري را داشت.
وي گفت: هدايت شغلي بايد در دستور کار برنامه ريزان و همچنين خانواده ها قرار گيرد.
برچسب ها: شغل ، هدایت ، خانواده
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار