رئیس مرکز تحقیقات سرطان گفت : در حوزه درمان سرطان پستان نداشتن پروتکل های درمانی به عنوان چالش مطرح است.

دکتر محمد اسماعیل اکبری، رئیس مرکز تحقیقات سرطان در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه در ایران سالانه تحقیقات بسیاری در حوزه سرطان ارائه شده و حداقل دو مقاله در ژورنال های بین المللی به چاپ می رسند گفت:اخیرا مقاله روند عمر بیماران مبتلا به سرطان سينه با عنوان مقاله بقا از محققین کشورمان داشته ایم که نتایج حاصل از این تحقیق نشان داد که  71 درصد مبتلایان به سرطان سينه بقای 5 ساله و 64 درصد بقای 10 ساله دارند.

وی با اشاره به اینکه جراحی های محدود مانند حفظ سينه که در ایران شروع کرده ایم معادل برداشتن سينه طول عمر ایجاد کرده اند افزود: افرادی که 15 سال به سرطان سينه مبتلا باشند باید پیگیری شوند که بعد از 15 سال تقریبا مانند افراد معمولی بوده و از سرطان سينه نمیمیرند.

رئیس مرکز تحقیقات سرطان با بیان اینکه سالانه 8 هزار و 500 نفر در کشور به سرطان سينه مبتلا می شوند تصریح کرد: طی 5 سال گذشته حدود سی هزار نفر به دلیل ابتلا به سرطان سينه جان خود را از دست داده اند .

دکتر اکبری اظهار کرد: سرطان سينه در استانهای مختلف متفاوت است که بدترین وضعیت را در استانهای شمال غربی و بهترین وضعیت را در استانهای جنوب غربی مانند بوشهر و فارس شاهد هستیم و در تهران وضعیت میانه ای داریم .

وی عدم ازدواج ، عدم بارداری و نیز عدم شیر دهی را از جمله عوامل ابتلا به سرطان سينه دانست و یادآور شد : سابقه فامیلی ، مصرف هورمون و چاقی از مهمترین علل ابتلا به این سرطان هستند .

رئیس مرکز تحقیقات سرطان با بیان اینکه در ابتلای به سرطان سينه نسبت به دیگر سرطان بالاترین رشد را داریم افزود: هر چند یک ششم آمریکا سرطان سينه داریم ولی روند افزایشی در کشورمان از همه دنیا بیشتر است .

دکتر اکبری پیشگیری را مهمترین چالش دانست و گفت :  در حوزه درمان نیز نداشتن پروتکل های درمانی به عنوان چالش مطرح است زیرا هر کس هر کاری که دلش بخواهد در این حوزه انجام می دهد .

وی در پایان با اشاره به اینکه نداشتن غربالگری از دیگر چالش های این حوزه است خاطر نشان کرد : هیچ وقت غربالگری به معنای واقعی در کشور نداشته ایم ./ح
برچسب ها: سرطان ، تغذیه ، درمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار