یک متخصص خون گفت: تقریبا تنها راه درمان بیماری هموفیلی تزریق فاکتور انعقادی شماره‌ی 8 است که البته این فاکتور گران است.

داوود ستاری، متخصص خون در گفتگو با خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران گفت: هموفیلی بیماری است که از لخته شدن خون جلوگیری می‌کند به همین دلیل خونریزی در افرادی که به این بیماری مبتلا هستند، دیرتر از دیگران بند می‌آید.

وی افزود: این بیماری یک اختلال ژنتیکی است که در نتیجه ایجاد تغییر ژن‌ها پدید می‌آید که می‌تواند زمینه مورثی داشته باشد یا در حین رشد جنین در رحم‌ مادر ایجاد شده باشد.

ستاری خاطر نشان کرد: فردی که بیماری هموفیلی مبتلاست تمایل به خونریزی زیادی دارد و همچنین این بیماری بیشتر در پسران شایعتر است و یک بیماری بسیار نادر است که تقریبا از هر 8 پسر یک پسر را مبتلا می کند.

این متخصص ادامه داد: تقریبا 80 درصد از موارد هموفیلی A هستند که دچار کمبود فاکتور 8 هستند و هموفیلی B زمانی رخ می دهد که فرد دچار کمبود فاکتور 9 باشد.

وی در رابطه با علائم این بیماری افزود: از علایم این بیماری می توان به درد در مفاصل خون در ادرار خون دماغ‌هایی که بند نمی‌آیند اشاره کرد.

ستاری در پایان تصریح کرد: هرگاه شخص مبتلا به هموفیلی دچار خون‌ریزی شدید و طولانی مدت شد تقریبا تنها درمان که واقعا موثر است تزریق فاکتور انعقادی شماره‌ی 8 خالص است و البته این فاکتور گران است و بیشتر اوقات در دسترس نیست./ح

برچسب ها: هموفیلی ، خون ، ژنتیک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار