اصفهان/

جاری شدن آب در زاینده رود نیمه دوم فروردین ماه جاری

معاون سیاسی امنیتی استاندار اصفهان از جاری شدن آب در رودخانه زاینده رود در نیمه دوم فروردین ماه جاری خبر داد.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران محمدمهدی اسماعیلی در نشستی با حضور معاون وزیر نیرو و مسئولان دستگاه‌های اجرایی مرتبط استان که به منظور بررسی مشکلات کشاورزان استان در استانداری اصفهان برگزار شد، از جاری شدن آب زاینده رود در نیمه دوم فروردین‌ماه جاری خبر داد.

وی با اشاره به اینکه مطالبات مردم شرق اصفهان در حال اجرا شدن است، افزود: مهم‌ترین مطالبه مردم و کشاورزان شرق اصفهان جاری شدن آب زاینده رود برای کشت بهاره بود که نیمه دوم فروردین ماه عملی می‌شود.

*‌ مطالبات مردم شرق اصفهان در حال اجرا شدن است

معاون سیاسی امنیتی استاندار اصفهان با بیان اینکه همه مطالبات مردم شرق اصفهان در رابطه با خشکسالی و خشک شدن رودخانه زاینده رود در حال اجرا شدن است، تصریح کرد: به دلیل اجرای پروژه ساماندهی رودخانه از بالادست تا پایین دست به منظور جلوگیری از هدر رفت آب، باز شدن رودخانه به این تاریخ موکول شد.

اسماعیلی افزود: این مسئله بهانه‌ای شد تا کشاورزان برای کشت بهاره زمان و فرصت بیشتری داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه خط قرمز مهم ما تأمین آب شرب برای حدود 5.5 میلیون نفر در استان اصفهان و استان‌های هم‌جوار است که از آب حوضه زاینده رود استفاده می‌کنند، تاکید کرد: باید برنامه ریزی به گونه‌ای صورت پذیرد که ضمن رعایت این خط قرمز، آب مورد نیاز بخش کشاورزی و صنعت نیز در حد امکان تأمین شود.

*‌ ذوب آهن و مجتمع فولاد اصفهان در تأمین آب مشکل جدی دارند

معاون سیاسی، امنیتی، اجتماعی استانداری اصفهان با اشاره به اینکه فولاد و ذوب‌آهن مشکل جدی برای تأمین آب دارد ، تأکید کرد: با وجود اینکه همه افراد موافق تداوم اشتغال در این دو مرکز صنعتی هستند اما از طرفی نیز باید منطق بر مصرف آب حاکم شود.

وی افزود: مدیریت واحد بر حوضه زاینده‌رود تا حد زیادی مشکلات را کاهش داده است و اکنون مصرف آب در بالادست، استان یزد، بخش صنعت و شرب کنترل می‌شود.

اسماعیلی با اشاره به اینکه مصارف آب در سه حوزه شرب، صنعت و کشاورزی است، گفت: با اجرای یک برنامه انقباضی شامل کاهش آب مصرفی در بخش شرب، آب انتقالی به یزد، مصرف آب در بالادست و آب مصرفی در صنعت توانستیم آب مورد نیاز برای کشت بهاره کشاورزان عزیز را تأمین کنیم.

وی ادامه داد:  کشاورزان لازم است الگوی کشتی متناسب با حجم آب جاری را انتخاب کنند تا بتوانیم کشت بهاره مناسبی را داشته باشیم.

*‌ استفاده از عوارض پالایشگاه را برای احداث خط لوله انتقال آب به شرق اصفهان

معاون سیاسی استانداری اصفهان همچنین اضافه کرد: همچنین اکنون بحث وصول مطالبات عوارض پالایشگاه نیز مطرح است که می‌توان بخشی از آن را در احداث خط لوله‌ای برای انتقال آب به شرق اصفهان استفاده کرد

وی در مورد اختصاص بخشی از آب انتقالی به یزد گفت: این آب می‌تواند بخشی از مصارف آب شرب و حتی کشاورزی صنعتی ورزنه را نیز تأمین کند.

معاون وزیر نیز در این جلسه با اشاره به اینکه اجرای خط دوم لوله انتقال آب به یزد وابسته به اجرای طرح فلات مرکزی است، افزود: اگر طرح انتقال فلات مرکزی اجرا نشود، خط دوم نیز عملی نمی‌شود.

وی همچنین بر اجرای طرح‌های آبیاری پیشرفته از جمله آبیاری قطره‌ای و بارانی جهت کشاورزی پایدار در منطقه شرق اصفهان تأکید کرد.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.