باشگاه خبرنگاران_ فرشاد گل سفیدی مدیر تصویربرداری مجموعه هایی چون "تا ثریا" و "دیوار" بوده است که حضور در "پایتخت 2 " به سومین همکاری او با سیروس مقدم برمی گردد به بهانه موفقیت این مجموعه نوروزی پای گپ و گفتی با او نشستیم که بخشی از آن را در مصاحبه زیر می خوانید.
آقای گل سفیدی شما مدیر تصویر برداری مجموعه پایتخت 2 بودید که دوربین به دست کار کردید؟ چرا؟
سیروی مقدم کارگردان پایتخت 2 پیشنهاد دوربین روی دست را داد و من هم پذیرفتم.
شنیده ایم شما به کار دوربین روی دست علاقه خاصی دارید دلیل آن چیست؟
من با دوربین روی دست زندگی می کنم و معتقدم به باور بیننده و انتقال حس سکانسها به مخاطب کمک ویژه ای می کند.
شما دوربین به دست بودن را چشم سوم کار خود می دانید،درست است؟
معتقدم دوربین روی دست چشم سوم میان من و مخاطب است که در انتقال حس بی نظیر عمل می کند.
در بخشی از کار که فکر می کنم در قشم بود دوربین را روی سه پایه قرار دادید این به حس شما لطمه نزد؟
خیر در چند سکانس این کار را به درخواست سیروس مقدم انجام دادم ولی حدود 90 درصد کار دوربین روی دست بود.
آقای گل سفیدی کار شما را خسته نکرد به خصوص با سبک تصویر برداری که این کار می طلبد؟
به هیچ عنوان من خسته نشدم گاهی به لحاظ جسمی احساس خستگی داشتم ولی کار با سیروس مقدم خستگی داشتم ولی کار با سیروس مقدم خستگی را از تن همه ماد بیرون می آورد وهدایت به جای او همه را در مسیر درست قرار می دهد.
حرف اول و آخر را در تصویر برداری چه کسی می زند؟
به طبع سیروس مقدم عزیز که کارگردان این مجموعه بود. باید بگویم که او جزء معدود کارگردانانی است که به نظر جوانان و ایده تیم را می شنوند و در نهایت تصمیم می گیرد و من از وی نهایت تشکر را دارم.
شما از جان و دل برای این کارگردان صاحب نام کشورمان کار می کنید چرا؟
او صاحب سبک و دوست داشتنی است و به ایده جوانان احترام می گذارد و در کارهای او همه عوامل از آرامش روحی خاصی برخوردار هستند و من با جان و دل برای او كار كرده و مي كنم و دلم مي خواهد براي او سنگ تمام بگذارم.
"پايتخت 2" به عقيده من با 15 فيلم بلند سينمايي مطابق مي كرد، نظر شما در اين خصوص چيست؟
من هم احساس مي كنم كه "پايتخت 2" و تعدد لوكيشين و سختي هاي اين كار شايد با 13 يا 15 فيلم سينمايي مطابقت كند.
من فكر مي كنم شما صحنه هايي داشتيد كه با داشتن دوربين روي دست، دشواري كار شما را بيشتر مي كرد آيا صحنه اي را در اين خصوص نام مي بريد؟
بله، صحنه ایي كه "بابا پنجعلي" مي خواست در دره بيفتد كه تصويربرداري اين سكانس 3 روز به طول انجاميد و بار دوم من معتقدم كه در كل بازيهاي زيبا، دوربين روي دست توانست حس پرتاب و استرس را به خوبي به مخاطب منتفل كند.
آقاي "گل سفيدي"، "سيروس مقدم" از جمله كارگرداناني است كه در هر ژانري موفق مي شود و من معتقدم صميمتي كه بين تيم بوده دليل آن است، نظر شما چيست؟
بله سيروس مقدم در هر ژانري موفق مي شود و به عقيده من اين امر به فضايي بر مي گردد كه او در پشت صحنه ايجاد مي كند چون در همه كارهاي او بچه هاي پشت دوربين از فضاي شادي برخوردارند و اين حس هم به طبع به جلوي دوربين منتقل مي شود كه اين فضا را شما در هر كاري نمي بينيد.
اتفاق و سانحه بدي براي چند نفر از تيم توليد رخ داد كه همه ما و حتي مخاطبان را شوكه كرد، كمي در اين خصوص صحبت كنيد؟
اين بچه ها كساني بودند كه سالها با سيروس مقدم و الهام غفوري تهيه كننده رشد كرده و بزرگ شده بودند. به محض شنيدن اين اتفاق فيلم برداري متوقف شد و همه ما ناراحت و شوك زده به ديدار دوستان خود رفتيم.
تا جايي كه من مي دانم سيروس مقدم الهام غفوري نهايت كمك و تلاش خود را براي بهبودي حال آن دو نفر كردند ولي هم چنان همه تيم ناراحت هستند؟
درست است ولي خدا را شكر كه حال آنها رو به بهبودي است و واقعيت من از كارگردان و تهيه كننده اين مجموعه به دليل ياريهايشان تشكر ويژه اي مي كنم و اميدوارم حال آن دو نفر به لطف پروردگار و دوستان بهبود يابد.
تا جايي كه من مي دانم اين مجموعه بسيار مورد استقبال قرار گرفت آيا شما خود پيگير چگونگي نظرات مخاطبان بودهايد؟
طبق شنيده ها اين مجموعه مانند ديگر آثار سيروس مقدم خوشبختانه مورد استقبال قرار گرفته و از اين بابت خوشحال هستم. /ي2
گفتگو از الهه عليزاده.