در اين نوشتار درباره "امنيت اينترنت خردسالان 3 تا 7 سال" مطالبي را ارايه مي شود که با رعايت اين نکات، فرزندان خود را از خطراتي که در فضاي سايبري آنها را تهديد مي کند در امان نگه داريد .


الف) با خردسالان صحبت کنيد

باشگاه خبرنگاران، وقتي که با خردسالان درباره امنيت اينترنت صحبت مي‌کنيد، اين کار را در حالي انجام دهيد که رايانه را خاموش کرده‌ايد که تمام حواس او را به خود معطوف کنيد. صحبت خود را با بيان اين مطلب آغاز کنيد که رايانه يک ابزار است و اينترنت نيز شبيه يک کتابخانه‌ي الکترونيکي فوق‌العاده بزرگ و سرشار از اطّلاعات است.

تشريح کنيد که چرا امن بودن در فضاي آنلاين اهميّت دارد ،به آن‌ها بگوييد که رايانه مي‌تواند به مثابه‌ي يک در گشوده در برابر اطّلاعات مهم شخصي شما باشد. 

به آن‌ها بگوييد که چطور آدم‌بدها مي‌توانند کنترل رايانه‌ي شما را در دست بگيرند و آن را نابود کنند تا جايي که شما مجبور مي‌شويد يک رايانه‌ي تازه بخريد.

براي آن‌ها بيان کنيد که چرا اهميت دارد که اطّلاعات شخصي خود را با افراد آنلاين به اشتراک نگذارند. به آن‌ها بگوييد که از اسامي واقعي‌شان استفاده نکنند و درباره‌ي جايي که در آن زندگي مي‌کنند يا مدرسه‌اي که مي‌روند، صحبت نکنند.

ب) يک ليست ويژه از قوانين کاربري رايانه براي خردسالان درست کنيد

اين ليست بايد شامل اين موارد باشد:

- موزيک يا برنامه‌اي را بدون اجازه‌ي والدين از سايت‌هاي اينترنتي دانلود نکنيد.

- تنها از اطاق‌هاي گفتگوي نظارت شده مثل اطا‌ق‌هاي مجازي ديزني استفاده کنيد که يک بزرگ‌سال فضاي چت را کنترل مي‌کند.

- هرگز عکسي از خود را بدون اين که قبلاً آن را با والدين در ميان بگذاريد، ارسال نکنيد.

- از کلمات و الفاظ بد و رکيک استفاده نکنيد.

- سايت‌هاي مخصوص بزرگ‌سالان را مشاهده نکنيد.

- اطّلاعات خود را تنها با کساني به اشتراک بگذاريد که آن‌ها را در دنياي واقعي مي‌شناسيد؛ مثل هم‌کلاسي‌ها، دوستان و اعضاي خانواده.

- هرگز به فرم‌ها و پرسش‌نامه‌هاي آنلاين بدون کمک والدين پاسخ ندهيد.

- تنها از موتورهاي جستجوي ويژه کودکان مثل موتور جستجوي «ASK براي کودکان» و «ياهو! بچّه‌ها» استفاده کنيد.

ج) از مرورگرها و موتورهاي جستجويي که اختصاصاً براي کودکان طرّاحي شده‌اند استفاده کنيد

مطمئن شويد که فرزندان شما از مرورگرهايي استفاده مي‌کنند که کلمات و تصاوير نامناسب را نمايش نمي‌دهند. کنترل کنيد که اين مرورگرها تنظيمات مرتبط با مشاهده‌ي وب‌سايت‌هاي ايمن و مطمئن و فيلتر کلمات نامناسب را دارا باشند؛ تمام آن‌چه که نياز داريد آن است که اين نرم‌افزارها را بررسي کرده و تنظيمات وب‌سايت‌هاي پيش‌گزيده و کلمات را تاييد کنيد.
برچسب ها: امنیت ، فتا ، آنلاین ، اینترنت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار