همه ساله و در ایام نوروز افزایش غیر قانونی نرخ کرایه تاکسی به یکی از دغدغه های اصلی مردم تبدیل می شود این روزها هم مردم شهر کرمان با افزایش بی رویه نرخ تاکسی از سوی برخی راننده های تاکسی مواجه هستند.


به گزارش باشگاه خبرنگاران گروه استانها همین چند سال قبل بود که مسئولان قبل از اجرای طرح هدفمندی یارانه ها وعده های شیرین از نتایج طرح هدفمندی یارانه ها می دادند و یکی از فواید اجرای این طرح را نیز بهبود وضعیت حمل و نقل شهری اعلام می کردند اما پس از گذشت ماهها متوالی از اجرای این طرح تاثیر اجرای طرح هدفمندی یارانه ها بر روی سیستم حمل و نقل شهری نه تنها در بهبود کیفی و کمی مثبت نبوده بلکه روند کار در این سیستمها همچون سالهای قبل از هدفمندی ادامه یافته و گرانیهای افسار گسیخته جدای از تاثیر تحریمها، گریبان سیستم حمل و نقل شهری که با روند عادی زندگی مردم ارتباط مستقیم دارد را نیز گرفته است.

بدون در نظر گرفتن ادامه فعالیت کرایه کشهای شخصی، وجود تاکسیها فرسوده " هر چند طی سالهای اخیر اقدامات قابل توجهی در راستای نو سازی ناوگان صورت گرفته است"، عدم وجود تاکسیها در ساعات ابتدایی روز و انتهی شب برای خدمترسانی به مسافران " که در ایام نوروز موجب تعجب مسافران نوروزی نیز شده بود"، اما کرایه های افسار گسیخته حمل و نقل شهری بد جور در ایام پایانی سال گذشته مردم کرمان را آزار داد.

بطوریکه نرخ کرایه هر کورس با افزایش غیر قابل تصور به 500 تومان نیز رسید که هر چند غیر قانونی بود اما برخی راننده تاکسی ها در این امر اغماض نکردند.

افزایش هزینه حمل و نقل شهری در کرمان

از سوی دیگر مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی کرمان بر سایر گزینه های حمل و نقل شهری کرمان پیش دستی کرد و در همان روزهای ابتدایی سال مژده افزایش نرخ حمل و نقل اتوبوس شهری کرمان را به شهروندان داد!

 

منصور ایرانمنش به خبرنگار مهر گفت: با توجه به هماهنگی‌های صورت گرفته و براساس مصوبه‌ شورای شهر، کرایه‌ اتوبوس‌های دولتی داخل شهر از 750 ریال به هزار ریال افزایش یافت.

وی با اشاره به این که کرایه‌ اتوبوس‌های داخل شهر بخش خصوصی در سال جدید افزایش نخواهد یافت گفت: سال گذشته کرایه‌ اتوبوس‌های داخل شهر دولتی در اکثر شهرهای کشور افزایش یافت اما در کرمان هیچ افزایش کرایه‌ای نداشتیم.

ایرانمنش خاطرنشان کرد: براساس سیاست کلی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور که به نوعی متولی تامین اتوبوس برای شهرها هستند و با توجه به مشکلات فعلی از جمله افزایش نرخ تورم، بازسازی اتوبوس‌های خط واحد به جای خرید اتوبوس جدید در دستور کار قرار گرفته است.

با افزایش نرخ اتوبوس عملا راننده های تاکسی در کرمان نیز خواستار افزایش نرخ تاکسی متناسب با نرخ تورم موجود در جامعه شده اند که طبق آخرین اعلام مرکز آمار به بیش از 40 درصد در روزهای انتهی سال گذشته رسیده است هستند.

افزایش نرخ کرایه تاکسی غیر قانونی و سرگردانی مردم در قیمتهای متفاوت

از این رو گرانی غیر قانونی نرخ تاکسی همچنان در کرمان ادامه دارد و مردم نیز به ناچار این قیمت را پرداخت می کنند هر چند که مسئولان از برخورد قاطع با متخلفان خبر می دهند و عنوان می کنند تا گران شدن رسمی نرخ کرایه در صورت صلاح دید شورای مربوطه تاکسی داران حق ندارد راسا در این خصوص اقدام کنند.

در اینجا این سوال مطرح می شود که چرا این شورای مسئول تامین نرخ تاکسی هر سال زودتر از گرانی غیر قانونی نرخ تاکسی تشکیل جلسه نمی دهد تا در این میان حقی نا حق نشود.

 

از سویی اگر پای درد دل رانندگان تاکسی بنشینی نمی توانی دلایل و مصداقهای آنها را برای لزوم افزایش نرخ تاکسی را نادیده بگیری و از سوی دیگر در صورت افزایش نرخ حمل و نقل طبعا موج جدیدی از گرانی نیز سایر اقدام تاثیر گذار در حمل و نقل را در برخواهد گرفت و فشار اقتصادی این روزهای جامعه افزایش می یابد.

به نظر می رسد باید تصمیمی قاطع برای حمایت از تاکسی داران و بهبود سیستم حمل و نقل شهری اتخاذ شود و رفته رفته افزایش سالانه کرایه را که تنها مسکنی یک ساله برای این درد است را فراموش کرد.

هزینه تاکسی داران افزایش یافته است/ رانندگان صعه صدر داشته باشند

مدیر عامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری کرمان در آخرین اظهار نظرش در خصوص افزایش کرایه های تاکسی در شهر کرمان گفت: تاکسیرانان باید تا زمان تصویب نرخ جدید از افزایش کرایه خودداری نمایند.

 

علی منصوری با اشاره به وضعیت جدید اقتصادی و افزایش قیمت قطعات یدکی طی چند ماه گذشته، گفت: بین سطح درآمد تاکسیرانان و افزایش هزینه ها هیچ گونه تناسبی وجود ندارد.
 
وی با اشاره به آنالیز صورت گرفته در خصوص هزینه روزانه یک دستگاه تاکسی، افزود: اصلاحات و پیشنهاداتی در خصوص افزایش نرخ کرایه تاکسی به شورای اسلامی شهر کرمان ارائه شده تا با صلاح دید اعضای محترم شورای شهر در خصوص نرخ کرایه تاکسی تمهیداتی اندیشیده شود.

مدیر عامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری کرمان در ادامه از نمایندگان تاکسیرانان خواست تا با سعه صدر مشکلات را پشت سر گذاشته و تا زمان تصویب نرخ جدید از افزایش کرایه خودداری نمایند./ش

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.