رئیس بخش زبان ها و فرهنگ های خاور نزدیک و سرپرست برنامه های مطالعاتی خاورمیانه در مقاله جديد خود تحت عنوان "اقتصاد ايران جهش و رشدي قابل توجه را نشان مي دهد اذعان مي کند ميزان صادرات غير نفتي ايران در طول يك سال گذشته افزايش چشمگيري داشته است .

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از  فوربز، " چاكسي" نويسنده مقاله با اذعان به رشد اقتصادي كشورمان عليرغم تحريم ها مي افزايد "بازار بورس تهران پس از تعطيلات نوروزي در تاريخ 20 مارس بازگشايي شد و ارزش شاخص سهام در بازار تهران رشد چشمگيري داشته است." 
نويسنده در ادامه به شفافيت كشورمان در حوزه اقتصاد اذعان مي كند "اقتصاد ايران آن گونه كه تحليلگران و رسانه هاي غربي در صدد القاي آن هستند اقتصادي شكست خورده نيست. صادرات گاز طبيعي و مواد پتروشيمي از جمهوري اسلامي ايران در طول مدت دوازده ماه گذشته به ميزان دو برابر افزايش يافته است. طبق گزارش منتشر شده از سوي بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران در نوامبر سال 2012 ميلادي تركيه از بزرگترين خريداران مواد پتروشيمي از ايران بوده و در مقابل مبادله طلا با ايران انجام داده است. در واقع، تنها در فوريه سال 2013 ميلادي دولت تركيه طلايي به ارزش 118 ميليون دلار را به ايران انتقال داده است. جمهوري اسلامي ايران با تبادل كالا به كالا موفق شده تا تحريم هاي ضد ايراني اعمال شده از سوي قدرتهاي غربي را دور بزند. در ماه جولاي گذشته، حجم صادرات طلا از تركيه به ايران به ارزش 1.8 ميليارد دلار بوده است. از سوي ديگر نيزچين، پاكستان، هندوستان و سريلانكا همچنان وارد كنندگان عمده نفت از ايران هستند و به اين روند ادامه داده اند. كشورهايي كه كشتي هاي شان داراي بيمه دريايي هستند از تحريم هاي اعمال شده ضد ايراني از سوي آمريكا باكي ندارند و همچنان به مبادله با جمهوري اسلامي ايران ادامه مي دهند." 
نويسنده با اذعان به "خوكفايي" كشورمان در عرصه هاي مختلف توليدي خاطر نشان مي سازد كه تشديد تحريم هاي ضد ايراني سبب شده اند تا جمهوري اسلامي ايران وابستگي خود به صادرات نفت را كاهش دهد و بر حوزه هاي غير نفتي تمركز نمايد و در اين باره مي افزايد "هر چه كه تحريم هاي ضد ايراني تشديد شده اند، اقتصاد ايران بيشتر بسوي بخش هاي غير نفتي حركت كرده است. ايران موفق شده تا در حوزه الكترونيك كالاهاي خود را به بازارهاي آسيايي صادر نمايد. از جمله ديگر مواردي كه ايران در بازار حضور چشمگير و فعال خود را نشان داده است عرصه خودرو سازي، توليد و استخراج مواد معدني و توليد مصالح ساختماني بوده است. از جمله ديگر ذخاير غير نفتي صادر شده از سوي ايران "گاز طبيعي" آن كشور بوده است كه 60 درصد از درآمدهاي غير نفتي ايران را تشكيل مي دهد و كشورهاي عراق، چين، امارات متحده عربي، عربستان سعودي، هندوستان و تركيه با خريد نفت از ايران مجموعا 20.5 ميليارد دلار به آن كشور پرداخت كرده اند." 
نويسنده با اشاره به پويا بودن اقتصاد كشورمان اذعان مي كند كه حجم مبادلات خارجي كشورمان عليرغم تحريم هاي اعمال شده ضد ايراني از سوي كشورهاي غربي كاهش نيافته است و در اين باره مي افزايد "حجم نقدينگي در ايران در طول سال گذشته ميلادي در حدود 346 ميليارد دلار بوده است. حجم مبادلات خارجي ايران نيز تا پايان سال 2011 ميلادي 100 ميليارد دلار بوده است. اين موارد نشان مي دهند كه حجم مبادلات خارجي ايران ثابت باقي مانده است." 
نويسنده در ادامه با اشاره به پيام نوروزي مقام معظم رهبري و اذعان به شكست تحريم هاي ضد ايراني از سوي قدرتهاي غربي مي افزايد "جاي تعجب نيست كه در چنين شرايطي مقام معظم رهبري جمهوري اسلامي ايران در پيام نوروزي شان تحريم هاي اعمال شده از سوي كشورهاي غربي را به سخره گرفتند و فرمودند "قدرت هاي استكباري جهان در هدف خود براي در هم شكستن ملت ايران شكست خورده اند." ايشان همچنين موكدا به توليد كنندگان داخلي توصيه فرمودند كه مي بايستي توليد بومي افزايش يابد و در اين باره فرمودند "تقويت توليد داخلي و حمايت از كار و سرمايه ايراني در سال جاري حماسه اي اقتصادي و سياسي را خواهد آفريد." 
نويسنده در بخش پاياني مي افزايد "صندوق بين المللي پول نيز خاطر نشان ساخته كه عليرغم تحريم هاي بين المللي وضع شده عليه ايران در سال 2012 ميلادي، اقتصاد آن كشور تنها به ميزان بسيار اندكي از اين تحريم ها تاثير پذيرفته است. عليرغم تحريم هاي وضع شده از سوي كشورهاي غربي عليه جمهوري اسلامي ايران، ايرانيان دليل موجهي براي عقب نشيني از موضع خود نمي بينند." 






برچسب ها: بین الملل ، فوربز ، تحریم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار