برخی از کارشناسان اقتصادی، کرمان را بهشت معدن ایران می دانند به طوری که معادن این استان، نقش مهمی در تولید ناخالص در دیار کریمان کویری را دارد.

به همین دلیل است که برخی از معادن این استان نظیر مس در جهان بی نظیر است و این فلز خوش نقش و نگار در توسعه صنعت کویر به خوبی نقش آفرینی کرده است.
ذخایر معادن پایه های اصلی اقتصاد مدرن در سطح اقتصاد کلان محسوب می شود و درآمدزایی از محل استخراج معادن در توسعه پایدار قابل انکار نیست.
بخش معدن و صنایع معدنی در بسیاری از کشورها، یکی از مهمترین مسیرها در رسیدن به توسعه پایدار است، که حتی در برخی از کشورها، اینک این صنعت را به عنوان یک منبع درآمدی برای خود قلمداد می کنند.
ایران با داشتن بیش از 57 میلیارد تن مواد معدنی و تنوع 64 نوع ماده معدنی، یکی از کشورهای غنی منابع معدنی محسوب می شود که توجه به این بخش می تواند مسیر توسعه اقتصادی را هموارتر سازد.
استان چهارمحال و بختیاری نیز به دلیل قرار گرفتن بر روی دامنه فلات زاگرس مرکزی از منظر زمین شناسی، دارای منابع معدنی است که توجه به صنعت معدنی نقش مهمی در توسعه پایدار خواهد داشت.
استاندار چهارمحال و بختیاری در این باره می گوید: طرح توسعه معادن این استان در راستای افزایش ظرفیت های اشتغال در سال جاری اجرایی می شود.
علی اصغر عنابستانی، با یادآوری سال حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی افزود: استان چهارمحال و بختیاری ظرفیت های فراوانی در بخش صنعت و معدن و توسعه این دو بخش دارد و باید از ظرفیت های موجود در راستای گسترش عدالت و توسعه اشتغال زایی استفاده کرد.
وی گفت: وظیفه دولت فراهم کردن زیرساخت و زمینه لازم برای توسعه اشتغال و گسترش رفاه مردم است و باید با انجام طرح های کارشناسی، ظرفیت های معادن این استان به عنوان یک ثروت خدادادی، در راستای خدمت به مردم به کار گرفته شود.
عنابستانی یادآور شد: در این راستا، مدیران اقتصادی این استان با حمایت از طرح های مطالعاتی و اجرایی بخش معدن، مسیر شکوفایی و توسعه این بخش را نیز بیش از گذشته فراهم کنند.
استاندار چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: معادن باید فعال تر از گذشته شوند و تمامی معادنی که پروانه بهره برداری دریافت کرده اند، تعیین تکلیف شوند.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان چهارمحال و بختیاری گفت: هم اکنون این استان در رده 14 معادن کشور است.
رحمان کرمی افزود: 148 معدن فعال با ذخیره قطعی 850 میلیون تن مواد معدنی است که این میزان معادل دو درصد تولید معادن کشور است.
به گفته وی، در سال 91 حدود 5/5 میلیون تن مواد معدنی از ذخایر معدنی استان استخراج
شد.
رئیس اداره معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت استان چهارمحال و بختیاری نیز می گوید: این میزان مواد معدنی، پارسال با کشف 24 معدن در شهرستان های اردل، فارسان، لردگان، شهرکرد، کوهرنگ، و کیار، به ذخایر معدنی استان چهارمحال و بختیاری افزوده شده است.
بهزاد ابراهیمی، ذخایر این معادن را از نوع مصالح ساختمانی، سنگ لاشه و سنگ نما  برشمرد و افزود: با بهره برداری از این معادن، زمینه اشتغال 116 نفر فراهم شده است.
وی گفت: برای بهره برداری از 16 معدن، در حدود 60 میلیارد ریال سرمایه گذاری شده و برای بهره برداری از معادن شناسایی شده مذکور، 30 میلیارد ریال سرمایه دیگر نیاز است.
به گفته وی، پارسال 5/5 میلیون تن مواد معدنی از ذخایر معدنی استان استخراج شد و استان چهارمحال و بختیاری، دارای 148 معدن فعال با ذخیره قطعی 850 میلیون تن مواد معدنی است که این میزانف معادل دو درصد تولید معادن کشور است.
رئیس اداره معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت استان چهارمحال و بختیاری گفت: 15 هزار و 170 تن بوکسیت و آرژیلیت از برترین معدن غرب آسیا و خاورمیانه در استان چهارمحال و بختیاری استخراج شد.
ابراهیمی افزود: مواد معدنی استحصال شده پس از استخراج به بوکسیت ویژه، بوکسیت درجه یک و آرژیلیت ویژه و معمولی تبدیل و در بازارهای داخلی و خارجی به فروش رسیده است.
رییس اداره معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت استان چهارمحال و بختیاری یادآور شد: این مواد در صنایع آلومینیم، صنایع نسوز و ساینده ها کاربرد ویژه ای دارد.
وی افزود: این مقدار مواد معدنی با عیار 65 تا 75 درصد، از پارسال استحصال شده که در ایران و خاورمیانه از نظر عیار و حجم ذخیره بی نظیر است.
ابراهیمی گفت: بر اساس گمانه زنی ها و مطالعات کارشناسان، 16 میلیون و 800 هزار تن بوکسیت و آرژیلیت تا عمق 550 متری زمین در معدن شهید نیلچیان وجود دارد که با توسعه معدن در بخش لایه معدنی در منطقه باجگیران و دوپلان، میزان تولید مواد معدنی سالیانه به 25 هزار تن افزایش می یابد.
رییس اداره معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت استان افزود: معدن منطقه باجگیران و دوپلان هم اکنون زمینه اشتغال مستقیم 100 نفر را فراهم کرده است.
ابراهیمی گفت: معدن بوکسیت و آرژیلیت شهید نیلچیان با حفاری 31 حلقه چاه بطول 5 هزار متر در محدوده ای به وسعت 200 هکتار درمنطقه باجگیران استان چهارمحال و بختیاری واقع شده است که از نظر نوع، کیفیت و مرغوبیت تولید، به عنوان بهترین معدن ایران، خاورمیانه و غرب آسیا معرفی و ثبت شده است.
توجه به صنعت بالا دستی و پایین دستی معدن، نظیر تراش های سنگی و فرآوردی مواد معدنی، نقش مهمی در افزایش اشتغال و درآمدزایی و توسعه صنعتی و معدنی استان دارد./ب
برچسب ها: رگه ، درآمدزا ، زیرزمین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.