با اجرای طرح پزشک خانواده با زیرمیزی خداحافظی می شود و فرق بین غنی و فقیر وجود نخواهد داشت و مردم سالاری با اجرای این طرح احیا می شود.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران حاضر در محل؛ دکتر طریقت منفرد وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی در گردهمایی توسعه برنامه پزشک خانواده با رویکرد اصلاح نظام سلامت گفت: بهداشت و درمان در چهل سال پیش محدود بود، خدمات هزینه ای بهداشت و درمان برای کشورهای پیشرفته قابل تامین بود و ساز و کار دیگری داشت چند دهه گذشته خوشبختانه با پیشرفت جهش علم و تکنولوژی در امر پزشکي هزینه های بهداشت و درمان به قدری افزایش پیدا کرده است که حتی ثروتمند ترین کشورها قادر به تامین تمام هزینه های این بخش بر اساس یافته های علمی نیستند.

وی گفت: چهل سال پیش یک بیمار قلبی حداکثر با یک سری داروهای از ره خارج شده امروز درمان می شد و بعد از مدتی ناتوان و به دلیل این بیماری فوت می کرد، کسی نیز بیماری های نوپدید را نمی شناخت و بیماران هموفیلی و تالاسمی و وراثتی در ابتدای زندگی عمرشان به پایان می رسید.

طریقت منفرد تصریح کرد: بر اساس PPP سرانه درمانمان 700 دلار است این در حالی است که در کشورهای اروپایی تا 3 هزار دلار و در آمریکا بالای 10 هزار دلار است.

کشورهایی که سرانه درمان بالایی دارند به دلیل این که با مشکل کمبود منابع بر اساس نیازها علمی مواجه هستند تمهیداتی دیده اند.

وزیر بهداشت اظهار کرد: پزشک به عنوان یک دانشمند و ضامن سلامتی بیمار کاری به این ندارد که اقتصاد چه وضعیتی دارد پزشک می خواهد حداکثر امکانات بهداشت و درمان را در اختیار بیمار بگذارد و نمی توان انتظار داشت یک پزشک متخصص دلسوز از امکاناتی که وجود دارد صرف نظر کند.

امروز پزشکی بر بالین بیمار اقداماتی انجام می دهد که فردا نمی تواند کسی بگوید که درست بوده است یا به اشتباه انجام شده است.


*مدیریت علمی اقتصادی و اجتماعی را به عهده پزشک خانواده می گذاریم

وی با بیان این که نظارت بر عملکرد پزشکی بعد از ارائه خدمات به هیچ وجه مقدور نیست عنوان کرد: کشورهاي  پیشرفته به این نتیجه رسیده اند که کنترل و هزینه های درمان را نمی توانند انجام دهند مگر توسط پزشکی که از بیمارش اطلاع داشته و مسئول سلامت بیمار است.

پزشک تنها عاملی است که می تواند خواسته علمی اقتصادی را به نحو احسن محقق کند.

پزشک عمومی بعد از تشخیص و درمان وظیفه علمی اقتصادی حاکمیتی بر عهده دارد که با عنوان پزشک خانواده شناخته می شود.

طریقت منفرد افزود: اختیارات مدیریت علمی اقتصادی، اجتماعی را به عهده پزشک خانواده خواهیم گذاشت که این پزشک در دنیای امروز حرف اول را می زند. کشورهای پیشرفته الزاماتی را اندیشیده اند که انحرافاتی توسط پزشکان انجام نگیرد الزام اول محوریت بیمار و مردم است، بیمار و مردم متوقع پزشکی هستند و مطالبات را همیشه از پزشک می خواهند.

وی خاطر نشان کرد: در پزشک خانواده با اجرای طرح پزشک خانواده با زیرمیزی خداحافظی می شود و فرق بین غنی و فقیر وجود نخواهد داشت و مردم سالاری با اجرای این طرح احیا می شود./ح

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.