در مراسم بزرگداشت "شهید آوینی":

ما به امثال "شهید آوینی" احتیاج داریم / او اعتقادی به سینمای وام دار مدیران نداشت

شهید آوینی بدون اعتقاد داشتن به سینمای وام دار مدیران توجه ی بسیاری به تماشاگران داشت.

به گزارش خبرنگار حوزه سینما باشگاه خبرنگاران صبح روز سه شنبه به مناسبت شهادت شهید آوینی بنیاد فارابی مراسمی در مزار وی در نظر گرفت و به همین منظور چهره های سینمایی چون ابراهیم حاتمی کیا انسیه شاه حسینی علی شاه حاتمی جابر قاسمعلی احمد میر علایی فرهاد توحیدی و علی رویین تن در بهشت زهرا برگزار شد. 

در ابتدای این مراسمعلی شاه حاتمیکارگردان مجموعه های دفاع مقدس  در خصوص شهید اوینی گفت: متاسفانه موضوع آزار دهنده بهره گیری از نام شهدا به خصوص نام شهید آوینی در طول این چند سال بوده است.
او تصریح کرد: سال‌ها می‌بینیم موسساتی با نام «آوینی» تشکیل شده و کارهایی می‌کنند که هیچ کدام در شان نام این شهید و جمهوری اسلامی نبوده است و در واقع مسئولین عکس شهدا را می‌بینند و عکس آن عمل می‌کنند. 
این کارگردان خاطرنشان کرد:  دلیل حضور من در این مراسم نام شهید اوینی بوده و برای اولین بار اینجا جمع شدیم و این غفلت است که بعد از 20 سال در اینجا دور هم جمع شده‌ایم. 
انسیه شاه‌حسینی،کارگردان زیباتر از زندگی، عنوان کرد : سخن در مورد شهدا بسیار دشوار است و هر موقع دلم می‌گیرد، دل نوشته‌های شهید آوینی تنها کتاب مطالعاتی من است.
جابر قاسمعلی نویسنده اظهار داشت :  برای اولین بار است که به مزار شهید آوینی امده ام و صحبت کردن درباره آوینی که من نسل بعد از آن بودم، بسیار سخت است. او یک تئوریسین بود و این حرف زدن سخت‌تر می‌کند. 
این فیلم‌نامه ادامه داد:  آوینی یک روشنفکر دینی بود و از این نمی‌ترسید که خانه‌اش را کنار آتشفشان بنا کند و فکر می‌کنم ما هم باید چنین روشی داشته باشیم و از چیزی نترسیم. 
در ادامه مراسم،سید احمد میرعلاییمدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی خاطرنشان کرد: همه ما مسئول هستیم و یک سینماگر خودش را نمی‌تواند از مسئولین جدا بداند. متاسفانه مانند بسیاری از مسائل، اسم شهید آوردن در فیلم‌ها شعار شده و متاسفانه افرادی به سینما ضربه می‌زنند و ما را از ارزش‌هایی که باید وفادار باشیم دور می‌کنند. ما باید آنگونه که سینمای دنیا نیاز دارد پیام‌های ارزشمندی که وجود دارد را در آثارمان منتقل کنیم، ما به امثال آوینی که پرچم‌دار شهدا هستند، احتیاج داریم. 
مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی تاکید کرد: ما فردا جواب راحتی در آن دنیا نخواهیم داشت چرا که شهدا را در کنار خودمان داریم و نمی‌توانیم منکر آنها شویم. امثال شهید آوینی می‌توانستند ترجمان ما بین بزرگان دینی و سینما باشند. 
او ادامه داد: سینما نباید آنقدر غریب باشد و سینماگرانی هنوز هستند که می‌توانند این کار را انجام دهند و هنوز بین ما کسانی هستند که شهیدند و درجه شهادت گرفته‌اند،خدا آوینی را در نگاه و در تفکر ما جاری کند. 
علی رویین تن،کارگردان،نیز با بیان اینکه آوینی مبلغ انقلاب بود عنوان کرد : او همان قلمی را داشت که ما داریم و همان گونه زندگی می‌کرد که ما می‌کنیم. اما امثال او امروز برای ما مانند افسانه هستند. 
فرهاد توحیدی،فیلم نامه نویس،در پایان سخنرانی اظهار داشت : این روزها همه برای کاندیداتوری ریاست جمهوری احساس تکلیف می‌کنند. اما من برای حرف زدن احساس تکلیف نکردم و دوستان امر کردند و من جملاتی را مطرح می‌کنم. 
وی افزود: آوینی خلای را در سینمای جمهوری اسلامی پر کرد که اگر او نبود، این خلا تا امروز باقی بود. مجموعه مقالات آوینی و نظریه‌پردازی‌های او بستری را فراهم کرد تا نظریه سینمای مورد پسند جریان انقلاب تدوین شود. 
رئیس هیات مدیره خانه سینما ادامه داد: او کارهای زیرساختی زیادی در سوره سینما و حوزه هنری انجام داد و در واقع سینمای مستقل و سینمایی که وام‌دار این شهید است شکل گرفت. سینمایی که متکی به ذات اندیشه و درک و دریافت فیلمساز از دین و جامعه است. او به سینمایی معتقد بود که دستش در جیب تماشاگر است و وام‌دار رئیسان نیست. 
توحیدی خاطرنشان کرد: او در دوره‌ای داور فجر بود و در بیانیه‌ی پایانی بر ضرورت فیلمنامه تاکید شد و سال بعد مدرسه فیلمنامه نویسی حوزه هنری راه‌اندازی شد و در روزی که خود او نبود، منشا خدمات بسیار زیادی شد که از خروجی‌های درخشان این کارگاه تولد شخصیت حاج کاظم ابراهیم حاتمی کیا است. 
این فیلمنامه نویس تاکید کرد: امیدوارم تا زمانی که سینمای ایران زنده است نام آوینی در تاروک آن بدرخشد. 
از حاشیه های این مراسم حضور ابراهیم حاتمی‌کیا  در این مراسم بود حاضر به سخنرانی نشد. 
گفتنی است ، سینماگران و مدیران دیگری چون ابراهیم حاتمی‌کیا، پژمان لشکری‌پور،‌ ابراهیم اصغری‌، ناصر باکیده ،‌ مسعود اطیابی،‌ مهدی عظیمی ‌، حسین لعیالستانی ،‌ پناه برخدا رضایی ‌، محمد احمدی،‌ هادی منبتی‌، حسن نجاریان،‌ اکبر حر‌، عزت‌الله علیزاده‌، محمدرضا عرب‌، سید سعید سیدزاده‌، داریوش بابایان‌، وحید موساییان،‌ رسول توکلی‌، محمد صادق آذین‌ و... حضور داشتند. 
شایان ذکر است حاضران همچنین با حضور در مزار عسل بدیعی واقع در قطعه 88 ردیف 149 شماره 510 یاد این بازیگر تازه درگذشته سینما را گرامی داشتند./ي2
برچسب ها: شهید آوینی ، سینما ، مدیر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۶ ۲۵ شهريور ۱۳۹۲
با سلام وخسته نباشید.
ضمن تشکر از پرداخت همه جانبه به امثال این خبر، جا دارد به نگارش صحیح و ویراست مناسب متن دقت بیشتری شود.
با تشکر
آخرین اخبار