رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: برای فعالیت صحیح در عرصه هنر اسلامی نیاز به برنامه جامع و بلندمدتی داشته و حضور افراد متخصص و علاقمند به فعالیت در این زمینه را می طلبد.

به گزارش  گروه استان هاي باشگاه خبرنگاران ،خبرنگار مهر، آیت الله محمد تقی مصباح یزدی در دیدار رئیس سازمان بسیج هنرمندان کشور و جمعی از اساتید این سازمان که ظهر سه شنبه در سالن جلسات موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار شد، ضمن تبریک سال نو، تاسیس انجمن های هنر اسلامی را مهم دانست و افزود: کسانی که علاقه و دغدغه فعالیت در هنراسلامی دارند باید باید افکار و ذهن خود را در این راستا به کار گرفته و با ایجاد طرح های آموزشی مناسب، دیگران را نیز به فعالیت در این عرصه ترغیب کنند.

وی اضافه کرد: عده ای به دلیل عدم درک درست از دین اسلام ممکن است تنگ نظری داشته که برگرفته از عادات و فرهنگ های عقب افتاده آنهاست و نباید به آنها توجه کرد و از ادامه کار مایوس شد.

عضو جامعه مدرسین حوزه تصریح کرد: کمبود استاد و کتاب هنر منطبق با دین در دانشگاه‌ها احساس می‌شود و برنامه ریزی دقیق، مدیریت صحیح و تخصیص بودجه‌های مورد نیاز و دوری از افراط و تفریط حل این مشکل را ممکن می‌کند.

وی در پاسخ به دغدغه هنرمندان بسیجی حاضر در این دیدار که همکاری اساتید حوزه علمیه را در عرصه هنر خواهان بودند، عنوان کرد: حوزه علمیه در عرصه تئوری و فلسفه هنر می تواند کمک کرده و اطلاعات جامعی را در اختیار علاقمندان آن بگذارد.

نبود هنرمند متدین از آسیب‌های هنر سینما است

آیت الله مصباح، نبود هنرمند متدین را از جمله آسیب‌های هنر سینما دانست و ابراز داشت: هنرمندی که دیندار نبوده و افکارش جوشش درونی نداشته باشد، مجبور است تصنعی فیلم بازی کند و این عمل او تاثیر جاویدی در مخاطب نخواهد داشت.

وی ادامه داد: هنر یک نیاز عمومی و فطری است و برای وارد شدن آن در زندگی مردم نیاز به کار فرهنگی ویژه و داراز مدتی است.

نماینده مجلس خبرگان رهبری یادآور شد: بعد از انقلاب اسلامی پیشرفت‌های بسیار زیادی در عرصه علوم تجربی، نظامی و فضایی انجام شد اما در حوزه هنر و اسلامی کردن دانشگاه‌ها که یکی از دغدغه‌ها در این زمان است به دلیل عدم درک درست از نیاز به این حوزه‌ها فعالیت کارآمدی صورت نگرفت و در این زمینه پژوهش های بسیار زیادی برای انجام وجود دارد ولی متاسفانه کمتر به آن پرداخته شده است.

فلسفه هنر باید درست تبیین شود

وی در پاسخ به دغدغه هنرمندان بسیجی حاضر در این دیدار که خواهان تنظیم برنامه‌ای جامع در زمینه هنر منطبق با دین بودند، افزود: من نیز این دغدغه را داشته و چند سال گذشته تصمیم به اجرای آن با افرادی بودم اما اشکالات و کارهای سیاسی نادرستی طی این چند سال از آن ها دیدم که مجبور به لغو موقت آن شدم.

آیت الله مصباح یزدی با بیان اینکه فلسفه هنر باید درست تبیین شود، یادآور شد: در حال حاضر با راه اندازی گروه پژوهشی هنر در این موسسه برآنیم تا فعالیت در عرصه هنر را بالا برده و ابتدا نیز فلسفه هنر را مورد کنکاش قرار می‌دهیم.

وی بیان داشت: جامعه اسلامی زنده که به آن متمدن می‌گویند ارکانی دارد که رابطه مستقیمی با ساحت‌های مختلف که روح انسان از آن برخوردار است و در اعماق وجود او تاثیر می‌گذارد، دارد./ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.