رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: باید خود را برای تولید 20 هزار وات برق هسته ای آماده کنيم.

به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران، "فریدون عباسی" رئیس سازمان انرژی اتمی شب گذشته در برنامه گفتگوی ویژه خبری به تشریح دستاوردهای ایران در عرصه فناوری هسته‌ای پرداخت.

عباسی در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجری برنامه مبنی بر اینکه آیا نیروگاه بوشهر در زمان زلزله آسیبی دیده است یا خیر گفت: زلزله در فاصله‌ای بیش از 100 کیلومتری از نیروگاه بوشهر صورت گرفته این درحالی است که ایمنی این نیروگاه برای زلزله بالای 8 ریشتر در نظر گرفته شده است.

* نیروگاه بوشهر در زمان زلزله در دست تعمیر بود 

وی با اشاره به اینکه نیروگاه در زمان زلزله در دست تعمیر بوده و فعالیتی نداشته است افزود: برق نیروگاه بوشهر از شهریور سال 90 مورد بهره‌برداری قرار گرفت و در شهریور سال 91 هم به توان اسمی خود رسید.

رئیس سازمان انرژی اتمی خاطرنشان ساخت: امیدواریم برق نیروگاه بوشهر در اردیبهشت ماه به شبکه سراسری برق وصل شود.

عباسی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا در این دانش به اندازه کافی تجربه کسب کرده‌ایم تا بتوانیم هم از آن نگهداری و هم استفاده کنیم، اظهار داشت: در طول ده سال گذشته نیروهای متخصص ایرانی در روسیه آموزش دیدند و به ایران بازگشتند بنابراین در طول دوران نصب و راه‌اندازی که یک سال و نیم گذشته بود آنها آموزش‌های لازم را فرا گرفتند.

وی ادامه داد: راکتور بوشهر اولین راکتور ما است؛ راکتور بوشهر تجربه‌های بسیاری را به متخصص ما ارائه کرده و ایجاد اشکال در نیروگاه بوشهر سبب این امر خوب شده است.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه آیا بخش خصوصی در نیروگاه بوشهر مستقر است یا پروژه به طور کامل دولتی است، گفت: قسمت هسته‌ای هنوز برای بخش خصوصی ناشناخته است.

عباسی با بیان اینکه در مراکز پرتودهی و تابش‌دهی بخش خصوصی رغبت سرمایه گذاری را در این زمینه پیدا کرده است، اظهار داشت: در بخش‌هایی مثل شتاب‌دهنده انگیزه برای فعالیت بخش خصوصی ایجاد شده است.

 *به طرف‌های خارجی پیشنهاد سرمایه گذاری در ایران داده شده است

وی با اشاره به اینکه نباید انتظار داشت که در مقطع فعلی نیروگاه هسته‌ای را در اختیار بخش خصوصی قرار دهیم، اضافه کرد: به برخی طرف‌های خارجی پیشنهاد داده شده که بیایند و با سرمایه خود در ایران نیروگاه بسازند و برقش را بفروشند.

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: ما حاضریم این امکان را به بخش خصوصی بدهیم که با ایجاد نیروگاه‌های برق هسته‌ای برق خود را بفروشند و حتی آمادگی سرمایه گذاری در این بخش را در کشورهای دیگر نیز داریم.

وی در ادامه افزود: مجلس شورای اسلامی 20 هزار مگابایت تولید برق را به صورت هسته‌ای مصوب کرده است و ما که سازمان مسئول در دولت هستیم در این راستا اقدامات خود را از زمان مصوبه مجلس شروع کرده‌ایم.

عباسی با اشاره به اینکه اولویت اول ما راه اندازی نیروگاه بوشهر و کسب تجربه بود، خاطرنشان ساخت: ما برای استقرار و یا ساخت این نیروگاه مطالعات منطقه‌ای، زمین‌شناسی، جمعیت‌شناسی و سایر مسائل جغرافیایی را انجام داده‌ایم و هماهنگی‌های لازم را با وزارت‌خانه‌های مختلف در این زمینه به عمل آورده‌ایم.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با بیان اینکه نیروگاه باید در جایی احداث شود که آب کافی وجود داشته باشد و تا اندازه‌اي مناسب از مناطق مسکونی فاصله وجود داشته باشد، عنوان کرد: حاشیه خلیج فارس، دریای عمان و دریای خزر مکان‌های مناسبی برای انتخاب وساخت نیروگاه‌های هسته‌ای است.

*در آینده‌ای نزدیک دو راکتور مانند راکتور کنونی در بوشهر ساخته خواهد شد

وی گفت: خواستگاه بوشهر توان وجود چندین راکتور را دارد و ما پیش بینی کردیم در آینده‌ای نزدیک مانند راکتور کنونی را در بوشهر بسازیم که یکی از انتخاب‌های ما برای همکاری روسیه است که باید دید این کشور شجاعت ورود به این عرصه را دارد یا خیر.

وی تصریح کرد: البته ما پیشنهاداتی از کشورهای دیگر داشته‌ایم که اطلاعات تخصصی در این زمینه در حال تبادل است و این شرکت‌ها شرکت‌های علمی هستند و امیدواریم گشایش سیاسی نیز صورت گیرد.

عباسی با اشاره به اینکه در مقطع فعلی نیاز است تا با طرف‌های خارجی وارد قرارداد شویم، اظهار داشت: ما تجربه لازم را نداریم و از طرفی هم توانمندی‌های داخل را نمی‌شناسیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: ما تجربه‌های بسیاری در ساخت تجهیزات راکتور اراک به دست آوردیم که این شجاعت را به بخش خصوصی داد تا وارد این عرصه شود و از این به بعد وارد فاز ساخت تجهیزات نیروگاهی شدیم که نیازمند همکاری دولت و شرکت‌های خصوصی است و ما به جز شرکت مادر تخصصی هسته‌ای دو شرکت بزرگ را نیز داریم.

* توان ساخت راکتوری با قدرت 1000 مگابایت داریم

وی با بیان اینکه ما دو شرکت عمده به غیر از شرکت مادر تخصصی را داریم که یکی مسئولیت طراحی و ساخت نیروگاه 360 مگابایت را دارد، گفت: در سال 91 یک شرکت جدیدی را با پتانسیل حدود 200 نفر نیروی متخصص تأسیس کرده‌ایم بنابراین ما توان ساخت راکتوری با قدرت 1000 مگابایت و بالاتر از ان را نیز داریم.

عباسی با اشاره به اینکه باید خود را برای تولید 20 هزار وات برق هسته ای آماده کنيم، خاطرنشان ساخت: امیدواریم با تأمین اعتبار لازم توسط مجلس و پشتیبانی سایر وزارت خانه‌ها بتوانیم این کار را زودتر انجام دهیم.

وی گفت: در قبل از انقلاب دو راکتور در بوشهر توسط آلمان‌ها و دو راکتور در حال تأسیس در دارخوین داشتیم که این نشانگر نیاز کشور به برق هسته‌ای است که نفی‌کننده مباحث مطرح شده کنونی توسط غرب به شمار می‌آید.

رئیس سازمان انرژی اتمی با تأکید بر اینکه باید در سبد انرژی کشور انرژی‌های مختلفی وجود داشته باشند، اظهار داشت: ما می‌بینیم کشورهای دارای ذخایر نفت و گاز نیز دارای نیروگاه‌های تأمین برق هسته‌ای هستند بنابراین ما باید مطابق روز برنامه‌ریزی کنیم.

* ما باید از الگوهای فنی تخصصی دنیا پیروی کنیم 

عباسی اذعان داشت: ما باید از الگوهای موجود دنیا از نظر فنی تخصصی پیروی کنیم.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه به غیر از بمب اتم در تکنولوژی هسته‌ای در چه مواردی می‌توان استفاده کرد، افزود: یکی از کاربردهای اصلی بحث تکنولوژی هسته‌ای تولید انرژی برق است.

وی با اشاره به اینکه راکتور ماشینی قابل کنترل است که انرژی آزاد می‌کند، ادامه داد: انرژی راکتور از طریق کنترلی که بشر بر روی آن اعمال می‌کند هدایت می‌شود در غیر این صورت اگر این انرژی به صورت غیر کنترل شده آزاد شود به آن بمب اتم گفته می‌شود.

* ساخت راکتور از ساخت بمب و سلاح هسته‌ای دشوارتر است 

عباسی با بیان اینکه ساخت راکتور از ساخت بمب و سلاح هسته‌ای دشوارتر است، گفت: ما می‌بینیم کشورهایی که در بخش‌های مختلف از جمله هوافضا در ابتدا هسته‌ای شده‌اند.

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه کشورهایی که می‌توانند راکتور بسازند به راحتی می‌توانند بمب تولید کنند، افزود: کاربرد پرتوها در زندگی روزانه مردم از دیگر ابعاد کاربرد انرژی هسته‌ای است که هم در تشخیص بیماری و هم در درمان تأثیر دارد.

وی با بیان اینکه ما می‌توانیم تجهیزات صنعتی را با استفاده از پرتوها بسازیم و استفاده از پرتوها در حوزه استخراج نفت نیز بعد دیگری از کاربرد انرژی هسته ای است، خاطرنشان ساخت: این فناوری همچنین در عرصه کشاورزی، آبزیان و ... استفاده می‌شود که ما باید برای آنها برنامه‌ریزی کنیم.

عباسی تصریح کرد: دیگر کشورها مثل خود آمریکا که نفت و گاز دارند از برق هسته‌ای هم استفاده می‌کنند و نفت و گازشان را بعنوان ذخایر راهبردی نگاه می‌دارند.

رئیس سازمان انرژی اتمی بیان کرد: سالانه 800 هزار تا یک میلیون نفر در کشور از خدمات تشخیص داروهای هسته‌ای استفاده می‌کنند، در صنعت سطح سنجی تشخیص مواد در پالایشگاه‌ها و بررسی لایحه‌های زمین در اکتشافات نفت کاربرد دارد این در حالی است که این کارها را معمولا شرکت‌های خارجی با هزینه‌های گزاف انجام می‌دادند.

عباسی اضافه کرد: در بخش کشاورزی هم در دفع آفات تولید اقلام مقاوم جو و گندم به شوری و خشکی تک جنسیتی‌کردن ماهی‌ها از بین بردن بیماری لکه سفید میگو و دیگر کاربردها استفاده شده است.

وی با اشاره به پیگیری سیاست ترویجی در سازمان در یک سال گذشته تصریح کرد: با استانداران کار کرده‌ایم از جمله استاندار استان مرکزی با جدیت وارد عمل شد و ما به عنوان استان آزمایشی اول در آنجا نتایج موفقی هم بدست آورده‌ایم.

رئیس سازمان انرژی در ادامه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه کاربرد ساخت شتاب دهنده چیست و چه ثمراتی در زندگی مردم می‌تواند داشته باشد، گفت: امروزه کشوری که بتواند یک شتاب‌دهنده  بسازد یعنی صاحب فناوری خلع شده است فناوری که از اول انقلاب از آن محروم بودیم و از طرف دیگر این دستگاه نیاز به مغناطیسم دارد که باید طراحی دقیقی داشته باشد.

عباسی با بیان اینکه در فناوری خلع باید بتوانیم هوا را از یک محفظه بیرون بکشیم و آنجا را تا حد ممکن از هوا خالی نگه داریم، ادامه داد: باید پمپ‌هایی باشد تا بتوانیم آن‌ها را با به یکدیگر متصل کنیم و یک محفظه را خالی سازیم.

وی با اشاره به اینکه شتاب دهنده ذره باردار را از مبدأ تولید می‌کند و به مقصدی می‌رساند، گفت: در این مسیر اگر هوا باشد ذره باردار به آنجا نخواهد رسید.

 * فناوری خلا در پزشکی و صنعت قابل استفاده است 

عباسی با بیان اینکه فناوری خلا در پزشکی و صنعت قابل استفاده است، افزود: اگر فناوری خلا نداشته باشیم نمی‌توانیم شتاب‌دهنده بسازیم بنابراین اگر نتوانیم خلأ ایجاد کنیم پس نمی‌توانیم سانترفیوژ داشته باشیم.

* در حوزه غنی‌سازی به خودکفایی رسیده‌ایم
 
رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به اینکه دشمنان در صدد جلوگیری از پیشروی ما به جلو هستند، اظهار داشت: ما در حوزه غنی‌سازی در آن مقدار که می‌خواستیم به خودکفایی رسیده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه در کشور ما امکانات خوبی وجود دارد که از آنها استفاده نمی‌کردیم، گفت: لجاجت کشورهای خارجی در جلوگیری از دستیابی ما به این فناوری باعث شد تا به سیستم نامتقارن دست بزنیم و به صورت متمرکز عمل کنیم.

*ده درصد قطعات شتاب دهنده خارجی است

عباسی با بیان اینکه سازمان انرژی اتمی تمام کسانی که در این زمینه به صورت پراکنده فعالیت می‌کردند را متمرکز کرده است، اضافه کرد: فقط ده درصد قطعات شتاب‌دهنده‌ای را که دیروز افتتاح کردیم را از کشورهای خارجی تهیه کرده‌ایم که این امری طبیعی است و هزینه صرف شده برای ساخت این شتاب‌دهنده یک پنجم هزینه خارجی است.

وی با اشاره به اینکه این شتاب‌دهنده کمتر از 50 درصد قیمت خارجی را دارد، بیان کرد: با این اقدام در ساخت شتاب‌دهنده هم در کشور صرفه‌جویی ارزی و هم فرصت شغلی برای جوانان ایجاد رده ایم.
 
وی گفت: در مجموعه علمی فنی کشور با یکدیگر تلاش می‌کنیم تا مشکلات کشور را در تمام ابعاد حل کنیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چرا دشمن در طی این مدت نتوانست به اهداف شوم خود دست یابد، گفت: در طی ده سال گذشته غربی‌ها به شدت تلاش کردند تا مانع از دستیابی ایران به این فناوری نوین شوند.

*پیشرفت‌های 34 سال گذشته مرهون جنگ است

عباسی با بیان اینکه غربی‌ها ماهیت جمهوری اسلامی را نشناختند، یادآور شد: آنها در ابتدا فکر می‌کردند می‌توانند با جنگ‌های رسانه‌ای نسخه انقلاب را بپیچند که بعد جنگ به راه انداختند که این جنگ سبب وحدت و همبستگی بیشتر شد و قسمتی از این رشد‌هایی که در طی سی و چهار سال گذشته صورت گرفته است مرهون جنگ است.

وی ادامه داد: حضور خط شکن‌هایی در عرصه ملی ما را به اینجا رسانده است و دشمنی‌های غرب در مقطع کنونی سبب پیشرفت‌های ما شده و بنده معتقدم هرچه دشمن قوی‌تر باشد برای ما بهتر است و توانایی‌های ما را به اثبات می‌رساند.

رئیس سازمان انرژی اتمی مقابله دشمنان را امری واقعی ذکر کرد و افزود: ویروس‌های رایانه‌ای چیزهایی واقعی هستند، دشمن خطوط لوله گاز را هدف قرار می‌دهد، دام آلوده و بذری مشکل دار تولید می‌کند که جنگ بیولوژیک است.

وی با بیان اینکه دشمن دست به خرابکاری‌های صنعتی در نفت و گاز می‌زند، گفت: ما با دشمنی‌های دشمن ورزیده‌تر می‌شویم و آماده‌ایم به کشورهای دیگر برای جلوگیری از خرابکاری‌های صنعتی خدمات بدهیم.
 
انتهاي پيام/
برچسب ها: گفتگوی ، ویژه ، خبری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار