رییس موسسه تحقیقات دیم كشور گفت: مصرف گندم با درجه سن زدگی بیش از دو درصد موجب كاهش كیفیت نان می شود.

 به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران تبریز ، غفاری در نخستین نشست اعضای ستاد مبارزه همگانی با سن غلات در آذربایجان شرقی افزود: این نوع گندم باید با نمونه‌های با كیفیت بالا مخلوط و یا اینكه مواد بهبود دهنده مثل اسیداسكوربیك و یا گلوتن به آن اضافه سپس استفاده شود.

وی با بیان اینكه سن با نیش زدن دانه‌های گندم آنزیم پروتئاز را وارد این محصول می كند، اظهار كرد: با این كار، پروتئین گندم در محل نیش تجزیه و گلوتن سیال و آبكی می‌شود كه ریختن و ضایع شدن خمیر در هنگام پخت را به دنبال دارد.

غفاری گفت: اگر آرد گندم به صورت نان حجیم تهیه شود، از آنجایی كه گلوتن قدرت نگهداری گازكربنیك حاصل از تجزیه را ندارد و در مغز نان خلل و فرج تشكیل نمی‌شود، مغز اینگونه نان ها اغلب نپخته بوده و حالت پوكی نان سالم را ندارد و در صورت دیدن حرارت بیشتر هم سخت و استخوانی می‌شود.

وی با اشاره به اثرات تغذیه صحیح بذر دانه گندم در كاهش سن زدگی توضیح داد: كاشت واریته های مقاوم تر، وجین كردن كامل علف های هرز در تمام طول فصل، تناوب كشت با محصولاتی غیر از غلات و به زراعی در كشت غلات باعث می شود گیاه بهترین رشد و نمو را داشته و در نتیجه زودتر برداشت شود./ع

 

برچسب ها: گندم ، کیفیت ، نان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.