90 درصد افراد فشارخون‌ اولیه دارند و بیش از نیمی از مردم از پرفشاری‌ خون خود بی خبرند‌.

فرحناز محمدی عضو هیئت علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در هفته سلامت در دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در گفتگو با خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران افزود: سازمان بهداشت جهانی بر حسب مشکلات و چالش ها شعار امسال را با محوریت فشارخون‌ را جدی بگیریم "است‌ و در این راستا همه افراد نیز باید گام بردارند.

وی گفت: این بیماری که قاتل خاموش نیز نامیده می شود نه تنها در هفته سلامت بلکه باید همواره به آن واقف بود چرا که با رعایت رژیم غذایی مناسب تغذیه حاوی میوه‌جات و سبزیجات دوری از استعمال دخانیات، تحرک بدنی کافی می توان از عوارض ناشی از فشار خون بالا دوری کرد.

محمدی همچنین گفت: 15 درصد افراد فشار خون بالا دارند و علایمی نظیر سردرد، سرگیجه، تنگی‌نفس، خونریزی بینی،  را می توان از علائم این عارضه دانست.

عضو هیئت علمی دانشگاه، علوم بهزیستی و توانبخشی افزود: 90 درصد افراد فشار خون اولیه دارند که این نوع از فشار خون بر طریق وراثت، نژاد و جنسیت به افراد انتقال می یابد و مبتلایان به این عارضه با راههای گفته شده از عوارض آن مصون بمانند.

محمدی گفت: در فشار خون ثانویه که با بررسی علل پیدایش و دوری جستن از علل باید در صدد بهبود عوارض گام برداشت.

فشار خون با تغییر شیوه زندگی قابل کنترل است فرحناز محمدی عضو هیئت علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی با بیان اینکه فشار خون با تغییر شیوه زندگی قابل کنترل است اظهار داشت: سبک زندگی در عرصه تغذیه در کشورهای توسعه‌یافته بنحو‌ شایسته‌ای در ارتقاء نظام سلامت گام برداشته اما متاسفانه با تغییر ذائقه غذایی و تغییر رژیم غذایی بسیاری از کودکان با مصرف بی‌رویه فست‌فودها، خوراکی های پرنمک‌ و عدم رعایت نکات تغذیه‌ای از سوی خانوارها‌ دچار اضافه وزن، پرفشاری‌ خون  هستند.

وی همچنین سن بالای پنجاه و پنج سال در مردان و شصت‌وپنج سال در زنان، چاقی و اضافه وزن، مصرف الکل و دخانیات، رژیم غذایی حاوی نمک و چربی اشباع شده، عدم مصرف میوه‌جات و سبزیجات، استرس، مصرف قرص‌های ضد حاملگی، کورتون‌ها، از ریز فاکتورهای ابتلا به پر‌فشاری خون عنوان کرد./ع2
برچسب ها: فشار ، خون ، پزشکی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.