شاخص رقابت پذیری در
بخش مسافرت و گردشگری، قدرت رقابت کشورها در زمینه گردشگری را نشان می دهد.
با توجه به سه فاکتور مقررات و قوانین، فضای تجاری و ساختارها، و منابع
انسانی، فرهنگی و طبیعی نمره ای به کشورها در این شاخص داده می شود که
ارقامی از صفر تا ۱۰ را شامل می شود. هر چه این نمره بیشتر باشد دلالت بر
قدرت رقابت بیشتر یک کشور دارد.
بر اساس این گزارش ایران با کسب
نمره ۳.۶۴ در شاخص رقابت پذیری، رتبه ۹۸ جهان از نظر قدرت رقابت صنعت
گردشگری خود با سایر کشورها را بدست آورده است. رتبه ایران در میان ۱۴ کشور
خاورمیانه و شمال آفریقا نیز ۱۱ اعلام شده است.
در خاورمیانه و
شمال آفریقا، امارات با نمره ۴.۸۶ در رتبه نخست قرار گرفته است و قطر،
بحرین، عمان، اردن، عربستان، لبنان، مراکش، مصر، ایران،کویت،
الجزایر، یمن و موریتانی به ترتیب در رتبه های بعدی قرار گرفته اند.
این
گزارش سوئیس را نخستین کشور از نظر قدرت رقابت صنعت گردشگری خود در جهان
معرفی کرده و آلمان، اتریش، اسپانیا، انگلیس، آمریکا، فرانسه،
کانادا، سوئد و سنگاپور را نیز در رتبه های دوم تا دهم قرار داده است.
انجمن
جهانی اقتصاد در بخش دیگری از گزارش خود به بررسی رتبه کشورها از نظر قیمت
ها و هزینه های سفر و گردشگری پرداخته و ایران را در رتبه نخست در میان
۱۴۰ کشور مورد بررسی قرار داده است. کاهش ارزش ریال طی ماه های اخیر، ایران
را به ارزان ترین مقصد گردشگری جهان تبدیل کرده است.
برونئی دارالسلام و گامبیا نیز در رتبه های دوم و سوم از این نظر قرار گرفته اند.