یک فوق‌تخصص ریه گفت: خطر ورود ریزگردها به ریه در کودکان به دلیل تعداد بیشتر دفعات تنفسی، بالاتر است.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران ،علی معینی در خصوص ریزگردهای موجود در آسمان کرمانشاه گفت: مواد تشکیل‌ دهنده این ریزگردها که به‌علت وزش باد از کشورهای همسایه به سمت غرب و جنوب غرب ایران وارد می‌شوند از خاک‌ رس، سولفات، کلسیم و لجن‌های موجود در بستر رودخانه‌ها نشات می‌گیرد، که در صورت شدید بودن وزش باد به نواحی مرکزی ایران نیز کشانده می‌شود.

این فوق‌تخصص ریه با بیان اینکه ریزگردها خیلی باریک بوده و زیر 10 میکرون هستند، ادامه داد: این ریزگردها به‌دلیل قطر کوچک خود، به راحتی به راه‌های هوایی و تحتانی نفوذ کرده که در کوتاه‌مدت با التهاب در کیسه هوایی توام خواهد بود.

معینی با یادآوری اینکه ورود ریزگردها به ایران و استان کرمانشاه معضلی جدید است که در چند سال اخیر شکل گرفته تصریح کرد: هنوز بررسی‌هایی در خصوص عوارض بلندمدت این معضل انجام نشده ولی پیش‌بینی می‌شود که تغییرات التهابی مزمن ریوی یکی از این عوارض در بلندمدت برای انسان شود.

وی از افراد مسن که از بیماری‌های قلبی، تنفسی و آسم رنج می‌برند درخواست کرد که در چنین شرایطی در محیط سرپوشیده قرار گیرند و از منزل خارج نشوند.

به گفته این پزشک، عوارض تنفس در هوای آلوده برای کودکان به دلیل تعداد بیشتر دفعات تنفسی بسیار بالاتر است، خاطرنشان کرد: استفاده از ماسک در هوای آلوده بهتر از نزدن آن است.
برچسب ها: ریه ، تنفسی ، کرمانشاه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.