در سمینار تشخیص و درمان فشار خون مطرح شد؛

ضرورت نهادینه شدن اندازه گیری فشار خون توسط مردم

سمینار یک روزه تشخیص و درمان فشارخون و تازه های آن امروز پنج شنبه با حضور متخصصان،‌پزشکان و پرستاران در مرکز آموزشی، تحقیقاتی و درمانی قلب و عروق شهید رجایی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران؛دکتر صنعتی با اشاره به اینکه یک سوم جمعیت کشور درگیر هایپر تنشن هستند گفت: افزایش چاقی و سن در جامعه یکی از عوامل مهم افزایش هایپر تنشن (فشارخون)است.
 
وی در ادامه داد:  پر فشاری خون بدون علامت است به همین دلیل تشخیص بیماری براحتی امکان پذیر است.
 
صنعتی با بیان اینکه در صورت عدم درمان پر فشاری خون ، عوارض جدی پیش روی بیمار است، اظهار داشت:  پیگیری نامناسب بیمار و عدم درمان بموقع هایپر تنشن میزان عوارض بدی را برای بیمار بالاتر می برد.

 وی با بیان اینکه هایپر تنشن 15 درصد از مرگ و میرها را به خود اختصاص داده است، گفت:  درمان دارویی می تواند هایپرتنشن را کاهش دهد که عدم درمان آن خطرات جدی را دارد همچنین این بیماری در افراد سن بالا شیوع بیشتری دارد.

وی در پایان خاطر نشان کرد:  هر چه میزان فشار خون افراد در سطح پایین تری باشد عمر افراد بیشتر خواهد بود.
 
 
** پر فشاری خون در خانم ها شایع تر است
 
 در ادامه دکتر کیانی با اشاره به پاتوفیزیولوژی و مکانیزم های ایجاد فشار خون گفت:  مکانیسم های ایجاد فشار خون شامل مکانیسم عصبی، کلیوی، عروقی و هورمونی است .

وی افزود: در حال حاضر یک میلیارد نفر مبتلا به  پر فشاری خون هستند ، یعنی از هر 3 نفر یکنفر دچار این بیماری هستند که در خانم ها شایع تر است.

کیانی در ادامه اظهار داشت:  متاسفانه رژیم غذایی  ما صحیح نیست و کلیه ها نمی تواند سدیم های موجود را دفع کند که دفع نشدن سدیم سبب افزایش حجم خون در نتیجه  پر فشاری خون می شود.
 
وی در پایان اظهار داشت:  قرار دادن میوه و سبزیجات باعث کاهش میزان مصرف  سدیم در بدن می شود و سبب کاهش فشار خون می شود.
 
** اندازه گیری صحیح فشار خون
 
 در ادامه دکتر پیغمبری به بررسی تشخیص و بررسی اولیه فشار خون پرداخت و گفت:  اندازه گیری فشار خون حداقل دوبار در فاصله 5 دقیقه انجام گیرد که فرد باید 5 الی 10 دقیقه قبل از اندازه گیری حتی استراحت کرده باشد.

 وی با بیان اینکه فشار خون در طول 24 ساعت تغییر می کند ادامه داد: ممکن است افراد میزان فشار خون شان در مطلب بالاتر از میزان فشار خونشان در منزل و خارج از مطلب باشد از این رو با داشتن اطلاعات و ‌آگاهی از شرایط افراد می توان به نتایج بهتری در زمینه بیماری فشار خون گرفت و می توان کار تشخیصی و درمانی را آسان تر انجام داد.

 وی با بیان اینکه اگر افراد در منزل فشار خونشان را بگیرند و این موضوع در افراد جامعه نهادینه شود ادامه داد:  در آن زمان  انتظار می رود افراد پذیرش استفاده از داروهای ضد فشار خون را دارند و بیمار اندازه گیری فشار خون را یکی از کارهای روزانه خود می پندارد و تصمیم به کنترل آن می کند لذا برای این امر باید یک دستگاه  فشار خون الکترونیکی داشته باشد که قبلا در قسمت نظر پزشک تست و بررسی شده باشد.
 
وی با بیان اینکه اگر اندازه گیری  فشار خون در منزل توسط خود افراد جدی گرفته شود باعث کشف زود هنگام بیماری می شود،‌ گفت:  همچنین این موضوع در درمان بیماری نیز نقش بسزایی دارد.
 
 ** شایع ترین علت بیماری مزمن کلیوی، پر فشاری خون است
 
در ادامه دکتر عباسی با بیان اینکه شایعترین علت بیماری های مزمن کلیوی پر فشاری خون است،‌گفت: بیماری مزمن کلیوی یک بیماری پیش رونده و غیر قابل بازگشت است که در نهایت منجر به اختلال  در کلیه ها می شود.

وی با بیان اینکه 12 درصد از افراد سالانه بیماری مزمن کلیوی افزایش می یابد افزود: متاسفانه تا سال 1400، 120 هزار بیمار دیالیزی و پیوند کلیه خواهیم داشت که این تعداد در حال  حاضر  30 الی 40 هزار نفر است.
 
وی با بیان  اینکه اکثر بیماران مزمن کلیوی به بیماری فشار خون مبتلا هستند ادامه داد:  هایپرتنشن سبب افزایش سرعت بیماری مزمن کلیوی می شود که این سرعت در بیماران دیابتی بیشتر است که کنترل پر فشاری خون سبب کم شدن پیشرفت بیماری کلیوی خواهد شد.
 
وی اختلال در دفع کلیه،‌چاقی، مصرف سیگار، اوریک سديم و تولید آلدوسترون را از جمله فاکتورهای بیماری کلیوی عنوان کرد و بیان کرد:  بیماران مزمن کلیوی در هنگام خواب ،‌فشار خونشان 10 درصد پایین تر می آید که توصیه می شود که مصرف سیگار، وزن، سدیم مصرفی را کاهش دهند و  داروهایی که پزشک معالج تجویز کرده است را مصرف کنند./ح
برچسب ها: فشارخون ، کلیه ، تغذیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار