صدها تن از شهروندان مصر روز جمعه در اعتراض به خشونت های فرقه ای که این اواخر در برخی مناطق مصر چندین قربانی بر جا گذاشت، تظاهرات برگزار کردند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری شین هوا  ، منابع خبری آگاه در قاهره اعلام کردند صدها مصری روز جمعه در برابر یک کلیسا در منطقه جیزه تجمع کردند و با سردادن شعارهایی خشونتهای فرقه ای اخیر در مصر را که دست کم نه کشته و صدها زخمی به ویژه در میان قبطیان بر جا گذاشته است، محکوم کردند.

این تظاهرات به ابتکار « جنبش جوانان ششم آوریل» در برابر کلیسای سنت ماری در روستای ایمبابا در منطقه جیزه برگزار شد. جنبش جوانان ششم آوریل یک جنبش انقلابی است که در سرنگونی رژیم حسنی مبارک نقش موثری ایفا کرد. شماری از فعالان، اعضا و نمایندگان برخی از احزاب و جنبشهای سیاسی دیگر از جمله « جریان مردمی» و حزب الدستور نیز در تظاهرات روز جمعه شرکت کردند.

شریف الروبی، از اعضای دفتر سیاسی جنبش ششم آوریل ، اعلام کرد هدف از برگزاری این تظاهرات محکوم کردن خشونتهای فرقه ای اخیر و همچنین تاکید بر اهمیت و ضرورت وحدت ملی میان مسلمانان و قبطی های کشور است. وی تصریح کرد:« ما با برگزاری این تظاهرات اعتراض آمیز، هر گونه دسته بندی در جامعه مصر را مردود می دانیم و مخالف آن هستیم که مسیحیان در کشور یک اقلیت قلمداد شوند چرا که مسلمانان و مسیحیان به اتفاق پایه های کشور را بنا کرده اند.»

در همین حال تظاهرات مشابه دیگری نیز در مرکز قاهره برگزار شد. شرکت کنندگان در این راهپیمایی، حرکت خود را از مسجد عمر مکرم به طرف کلیسای قصر الدبرا که نزدیک میدان تحریر قرار دارد، آغاز کردند تا حمایت خود را از وحدت ملی مصر و همبستگی هر چه بیشتر میان تمام قشرهای جامعه مصر از جمله مسیحیان و مسلمانان اعلام کنند.

یک شهروند مصری به نام محمد روضه که در این تظاهرات شرکت کرده بود، اعلام کرد با هدف اعلام انزجار خود نسبت به خشونتهای فرقه ای اخیر در کشور در این راهپیمایی شرکت کرده است. وی خشونتهای خونین اخیر میان مسلمانان و مسیحیان را یک ترفند سیاسی توصیف و تاکید کرد تبعیض قائل شدن میان مسلمانان و مسیحیان به هیچ وجه قابل قبول نیست.

هفته گذشته درگیریهای فرقه ای در قلوبیه در شمال مصر روی داد و به دیگر نقاط از جمله قاهره نیز سرایت کرد. این خشونت ها روز جمعه زمانی آغاز شد که یک گروه از کودکان مسیحی صلیب هایی روی دیوار یک موسسه اسلامی در روستای خسوس نزدیک قاهره کشیدند. این کار جمعه شب موجب درگیریهای شدیدی میان مسلمانان و مسیحیان منطقه شد. در این درگیریها دست کم نه نفر جان خود را از دست دادند. اکثر مردم مصر مسلمان هستند و قبطی ها نزدیک به ده درصد از جمعیت نود و یک میلیون نفری مصر را تشکیل می دهند.

خشونت های اخیر در مصر خطر درگیریهای فرقه ای را افزایش داده و تلاشهای مقامات مصر را برای تحقق وحدت ملی این کشور مختل کرده است.
برچسب ها: تظاهرات ، اعتراض ، مصر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار