افراد با پیگیری فشارخون و اطمینان از دارا بودن فشارخون نرمال که 12 بر روی هشت است، از عواقب این بیماری خاموش که مواردی از جمله نارسایی کلیه، سکته‌های قلبی و مغزی، کوری و دیابت و در موارد حاد نیز مرگ را به همراه دارد، پیشگیری کنند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران زنجان ،رییس دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان گفت : مبارزه با پرفشاری خون، شعار امسال سازمان بهداشت جهانی است و همه افراد برای داشتن زندگی سالم باید مؤلفه‌های مبارزه با این بیماری خاموش را در زندگی روزمره خود رعایت کنند.

سروري درباره موارد پیشگیری از این بیماری خاموش، افزود: بدن هر فردی روزانه تنها چهار گرم نیاز به نمک و 66 گرم روغن غیراشباع دارد که با رعایت آن می‌توان از ابتلا به این بیماری پشگیری کرد. از طرفی، کنترل وزن، پرهیز از استرس و عدم مصرف دخانیات و سیگار نیز از عوامل مهم در این خصوص است.

وي  تصريح کرد: سالانه پنج میلیون نفر در جهان به علت مصرف سیگار می‌میرند که این میزان در ایران یک نفر در هر 20 دقیقه است و این در حالی است که مرگ و میر بر اثر استعمال سیگار سه برابر بیشتر از مرگ و میر در اثر سوانح و تصادفات جاده‌ای است که سالانه در کشور رخ می‌دهد.

قائم‌مقام وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در استان زنجان  با اشاره به مضرات مصرف قلیان، ادامه داد: 3000 عامل سمی و سرطان‌زا به دلیل مصرف قلیان وارد بدن می‌شود و میزان ابتلا به سرطان مثانه در بین مصرف‌کنندگان سيگار نسبت به سایرین بیشتر مشاهده شده است.

سروری‌زنجانی با اشاره به خدمات انجام شده در طي نوروزاشاره و تصريح كرد: ارجاع 37 هزار نفر به بیمارستان، انجام 600 مورد عمل جراحی و همچنین یک‌هزار و 920 عملیات مأموریتی و رسیدگی به مصدومین اورژانسی و جاده‌ای، از جمله این اقدامات بودند.

وي خاطرنشان کرد: مأموریت‌های اورژانسی این دانشگاه در مقایسه با سال گذشته رشد 40 درصدی داشته و اورژانس شهری در طی 20 دقیقه و اورژانس‌های جاده‌ای در 10 دقیقه رسیدگی و صورت می‌گرفت./ع

 

 


 

برچسب ها: فشار ، خون ، مرگ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.