محققان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی مشهد موفق به تولید بزاق مصنوعی با استفاده از شیره گیاه آلوئه ورا» برای درمان برخی بیماری‌ها شدند.



به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد امید رجبی، یکی از دست‌اندرکاران تولید این دارو، کاهش یا قطع بزاق را از عوارض و مشکلات بیماران مبتلا به سرطان‌های سر و گردن عنوان کرد.

وي گفت: کمبود ترشح بزاق منجر به عفونت، پوسیدگی دندان، کاهش کیفیت زندگی، از بین‌رفتن حس چشایی در این دسته از بیماران سرطانی می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: یکی از روش‌های تامین بزاق بیماران، استفاده از بزاق‌های مصنوعی و ترکیبات سلولزی‌‌دارویی است.وی اظهار داشت: از آنجا که گیاه آلوئه‌ورا دارای شیرابه مناسبی برای تهیه بزاق است، با تلاش همکاران، با استفاده از این گیاه بهترین نوع فرمول بزاق مصنوعی از نظر رنگ، قوام و مقاومت میکروبی، طراحی شد و بر روی بیماران مبتلا به سرطان سر و گردن مورد آزمايش قرار گرفت.

وی با بیان اینکه هم اکنون داروهای بزاق مصنوعی از خارج کشور تامین می‌شود، افزود: تولید این دارو نقش موثری در جلوگیری از خروج ارز ایفا می‌کند و در مقايسه با نمونه‌های خارجی آن علاوه بر اینکه از نوع گیاهی است، پایداری و طعم بهتری دارد.

رجبی افزود: بزاق مصنوعی تولیدشده از گیاه آلوئه‌ورا هم‌اکنون به صورت موردی برای بیماران سرطانی بیمارستان امید مشهد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این دارو را سه محقق به نام‌های امید رجبی، ایمان نائبی و جمشید خان چمنی طراحی و تولید كردند./ب


برچسب ها: محققان ، مشهدی ، موفق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.