"قاعده تصادف" با یک هفته تاخیر اکران شد/ فرهنگ را باید مجدد معنا کرد

فیلم سینمایی "قاعده تصادف" علاوه بر بی مهری مسئولان با یک هفته تاخیر تنها با 8 سالن و بدون تبلیغات در سینماها اکران شد.

به گزارش خبرنگار حوزه تلویزیون باشگاه خبرنگاران، برنامه سینمایی "هفت" با اجرا و سردبیری محمود گبرلو شب گذشته از شبکه سه سیما به روی آنتن رفت.

در ابتدای این برنامه بهنام بهزادی در خصوص تولید فیلم سینمایی " قاعده تصادف " گفت: فیلم ساختن کار بسیار دشواری است بخصوص زمانی که قصد داری فیلمی مستقل تولید کنی به دشواری این امر می افزاید، من مدت زمان 2 سال مشغول نوشتن فیلمنامه ی این فیلم بودم که امیدوارم برای ساخت فیلم بعدیم زمان کمتری را صرف کنم.

* "قاعده تصادف "از ساختار و فرم خوبی برخوردار است

در ادامه مهرزاد دانش منتقد سینما در خصوص فرم فیلم " قاعده تصادف" تصریح کرد: فیلم سینمایی " قاعده تصادف" در کنار فیلمهای اکران شده در جشنواره فیلم فجر و نوروزی فیلم شایسته و قابل احترامی بود که از ساختار و فرم بسیار خوبی برخوردار بود." قاعده تصادف" حکایت چند نفر معدود در یک محیط ثابت است که درگیر یک سری مشکلات سخت می شوند و قرار است با همفکری خود به یک نتیجه مطلوب برسند.

وی افزود: فیلم اختلاف سنی بین نسل ها را به تصویر می کشد بزنگاههای اخلاقی را پی در پی هم با تعارض های بین مصلحت و منفعت را بیان می کند.

دانش اظهار داشت: فیلم از پلان سکانس های بسیاری تشکیل شده که به دلیل ماهیت فیلم به درستی در فیلم جای داده شده است، فضاهای سنگینی که در فیلم حاکم است نیازمند پلانهای طولانی در فیلم بوده تا توانایی انتقال فضای موجود به مخاطب را داشته باشد.

دانش عنوان کرد: با شخصیت پدر در فیلم مشکل دارم و با اینکه نویسنده کارگردان قصد مثبت جلوه دادن پدر را داشتند متاسفانه آن طور که باید نتوانسته این حس را به مخاطب انتقال دهد و با واکنش های ضد و نقیضی که از خود بروز می دهد باعث گسستگی این خواسته می شود.

وی افزود: خشونت پدر اگر هم منطقی باشد به نوعی موضع گیری فیلمساز علیه خودش را در بر دارد و این منطق با آن بی طرفی اثر نیست.

وی در آخر در خصوص انگیزه دیگر بچه ها خاطرنشان کرد: آن چیزی که در فیلم کارگردان به سرعت از آن گذشته انگیزه دیگر بچه ها در فیلم بود که به درستی روشن نمی شود و به نتیجه نمی رسد که دیگر باقی شخصیتها چه خواسته هایی دارند و این ها در ذهن مخاطب بی جواب باقی می ماند و باعث سردرگمی آنها می شود.

بهزادی در خصوص این موضوع اشاره کرد: در ابتدا که این فیلمنامه را می نوشتم قصد توضیحی بیش از این را به مخاطب نداشتم چون پرداختن من به این موضوع باعث تیپ سازی در ذهن مخاطب می شد، این پنهان ماندن باعث کشف و جستجوی مخاطب در فیلم شده و باعث کشش او نسبت به دیدن فیلم خواهد شد.

شاهین شجری کهن دیگر منتقد این برنامه در ادامه افزود: "قاعده تصادف" بدون شک بهترین فیلم نوروز است و فیلمی با محتوا و جوانی است.

وی افزود: اما متاسفانه با وجود فرم و ریتم عالی اش در یک قدمی هدفش متوقف می شود و در اجرا و فیلمنامه انتهایی فیلم ناکام می ماند.

*"قاعده تصادف" بهترین فیلم اکران نوروزی است

شجری کهن در خصوص ساختار " قاعده تصادف" تصریح کرد: " قاعده تصادف " یکی از فیلمهای خوب سینمای ایران است که آغازگر بحث سینمایی است و می توان ساعتها در خصوص آن صحبت کرد که این خود هنر بزرگ بهزادی و تیم موفقش است.

بهزادی در ادامه در خصوص اکران فیلمش عنوان کرد: از شرایط اکران فیلم بسیاری راضی هستم چون با وجود شرایط اکران در سینما اگر موفق به نمایش فیلم نمی شدم مشخص نبود زمان اکران آن به چه زمانی موکول می شد چه بسا فیلمهایی که مربوط به سی امین جشنواره فجر بودند که هنوز اکران نشدند.

وی افزود: با وجود اینکه برخی از دوستان به من پیشنهاد دادند که فیلم را در نوروز اکران نکنم من تاکید بر اکران آن داشتم چون فکر نمی کردم فضای رقابتی بر فیلم حاکم باشد و هر فیلم برحسب ماهیتی که دارد مخاطب خود را جذب می کند.

بهزادی تصریح کرد: " قاعده تصادف" با وجود اینکه 5 سیمرغ را در جشنواره از آن خود کرد اما با کم لطفی رسانه و شهرداری مواجه شد، این فیلم بیشترین رای مثبت را به خود جلب کرده اگر این فیلم که یک فیلم مستقل است فرهنگی نباشد و مورد حمایت قرار نگیرد به طور حتم باید مجدد فرهنگ را دوباره تعریف کنند تا معنای فرهنگ برایمان به درستی روشن شود.

وی در خصوص اختصاص سالن های سینما به فیلمهای اکران شده در نوروز بیان کرد: فیلم من تنها 8 سالن برای اکران داشت با اینکه به دیگر فیلمسازان 65،45 و 35 سالن در جهت نمایش فیلمشان اختصاص یافت و تی تبلیغات اثرشان در سطح شهر گسترده تر بود اما فیلم " قاعده تصادف" در بی خبری به نمایش درآمد که این به خودی خود بی انصافی و بی عدالتی است.

وی خاطر نشان کرد: فیلم سینمایی " قاعده تصادف" به دلیل دیر اکران شدنش تا 2 هفته دیگر اجازه اکران دارد که امیدوارم دوستان کمیته صنفی نمایش این مسئله را مدنظر داشته باشند./ي2
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار