معاون بهداشتی وزیر بهداشت گفت: هزینه درمان بیماری های غیر واگیر به دلایل مختلف بالا است و بخش عمده هزینه های درمانی کشور و هزینه هایی که مردم پرداخت می کنند مربوط به بیماری های غیر واگیر است.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران؛ دکتر رخشانی، معاون بهداشتی وزیر بهداشت و درمان شب گذشته در برنامه نبض گفت: وضعیت بیماری های غیر واگیر نه تنها در ایران بلکه در تمام دنیا بحرانی است به طوری که در سال 2011 سازمان ملل یکی از موضوعات اصلی را بحث بیماری های غیر واگیر قرار داد.

وی افزود: در حال حاضر بیماری های غیر واگیر بخش عمده مرگ و میرهای کشور، ناتوانی ها و خدمات درمانی و تخصصی را در بر می گیرد.

رخشانی تصریح کرد: مسئله دیگر این است که هنوز در بخش هایی از کشور از بیماری های واگیردار رهایی پیدا نکرده ایم که در کنار آن بیماری های غیر واگیر را تجربه می کنیم.

وی در خصوص هزینه درمان بیماری های غیر واگیر اظهار داشت: قطعا هزینه درمان این نوع بیماری نسبت به بیماری های واگیردار بالاتر است چراکه در بیماری های واگیر دار یک عامل ابتلا وجود دارد که شناسایی و در نهایت در کوتاه مدت درمان می شود.
 
وی ادامه داد: در صورتی که در بیماری های غیرواگیر علت دلایل متعدد ابتلا هزینه نیز بالا می رود به طوری که بخش عمده هزینه هایی که مردم پرداخت می کنند و هزینه های درمانی کشور مربوط به بیماری های غیر واگیر است.

معاون بهداشتی وزیر بهداشت یادآور شد: مسئله بیماری های غیر واگیر را هرگز نمی توانیم حل کنیم مگر این که این مسئله الویت دولت باشد نه الویت وزارت بهداشت و وزارت بهداشت به تنهایی نمی تواند سلامت را تامین کند.

وی با اشاره به این که اگر قرار بود پزشک خانواده سلامت نگر نباشد جزء الویت های ما قرار نمی گرفت بیان داشت پزشک خانواده یعنی هر ایرانی یک فرد مسئول در خصوص سلامت خود داشته باشد.
رخشانی اذعان داشت: مهمترین دلیلی که باعث می شود برخی مصوبات اجرایی نشود این است که سازمان هایی که باید در زمینه مصوبات اقدامات انجام دهند خیلی متعهد نیستند و تا زمانی که هرکدام به صورت بخشی عمل کنیم به نتیجه نمی رسیم.

معاون بهداشتی وزیر بهداشت با طرح این پرسش که چرا برای بالا رفتن توریسم مصرف قلیان را تبلیغ می کنیم خاطر نشان کرد: وقتی سیاست های کلی بر این است که ما موافقیم برای افزایشس توریسم قلیان به قهوه خانه ها برسد و وزارت بهداشت حق ندارد جلوی آن را بگیرد، وزارت بهداشت چه کار می تواند بکند! و این کار نتیجه ای ندارد جز این که مصرف قلیان و سیگار را در کشور بالا ببریم و منتظر تبعات آن باشیم.

** باید سیاست های تغذیه ای کل کشور درست شود
 دکتر ربابه شیخ الاسلام، متخصص تغذیه گفت: در مورد بیماری های واگیردار ما اسلحه کاملی داشتیم که دست وزارت بهداشت بود یکی واکسن و دیگری آنتی بیوتیک اما در خصوص بیماری های غیر واگیر لازم است هم ارگان ها با هم کار کنند ضمن اینکه خانواده ها مسئولیت دارند خود افراد هم مسئولند و این خیلی مهم است.

وی افزود: در مورد سبد تغذیه در کل کشور مشکلات خیلی زیاد است که یکی از آنها کمبود ریز مغذی هاست كه بسيار مشكل ساز خواهد بود.

شيخ الاسلام تصريح كرد: اگر هرم غذايي را در نظر بگيريم در قاعده آن غلات مثل برنج و نان و ماكاراني هستند كه الآن در كشور ما مردم به دليل مسائل مختلف از جمله اقتصادي زيادتر مصرف مي كنند.

وي در ادامه گفت: در قسمت بعدي هرم سبزيجات و ميوه ها را داريم كه به دليل گراني و علل ديگر كمتر مورد استفاده قرار مي گيرد همچنين حبوبات، تخم مرغ و لبنيات كه در بخش بعدي هرم قرار دارد نيز به دليل قيمت و با توجه به اين كه يارانه شير نيز قطع شده كفر مصرف مي شود.

وي اظهار داشت: موادي كه در رأس هرم قرار دارند و بايد كم مصرف شوند مثل شكر، چربي ها و مواد شور متأسفانه زياد مصرف مي شوند.

وي با بيان اينكه در كل كشور بايد سياست هاي تغذيه اي درست شود خاطرنشان كرد: يكي از مهمترين قوانيني كه در برنامه پنج ساله به آن اشاره شده اين است كه وزارت بهداشت موظف شده جلوي تبليغ كالاها، غذاها و موادي را كه به سلامت جامعه ضرر مي زند را بگيرد كه متأسفانه اين قانون اجرا نمي شود.

** در ايران هيچ هورموني براي تغذيه دام ها استفاده نمي شود
دكتر مشكات، معاوت بهداشت و پيشگيري سازمان دامپزشكي كشور گفت: در مورد مواد غذايي علاوه بر آلايندگي هاي بيولوژيكي يا ميكروبي بحث باقيمانده هاي شيميايي مهمترين چالشي است كه وجود دارد و توجه بيشتري به آن مي شود.

وي تصريح كرد: اما باقيمانده هاي دارويي به خصوص آنتي بيوتيك ها كه در دام ها زياد استفاده مي شود فلزات سنگين كه از محيط توسط مواد غذايي و آب وارد دام مي شود و سمومي كه در كشاورزي و دامپزشكي براي مبارزه با انگل هاي خارجي مورد استفاده قرار مي گيرد از جمله عواملي هستند كه به عنوان چالش براي انسان ها مخاطره آميز است.

مشكات افزود: در كشورمان از سال 88 كار پايش باقيمانده ها شروع شد و در سال جاري همه فرآورده هاي دامي مشمول پايش باقيمانده ها قرار گرفتند به اين معني كه نمونه برداري و آزمون بر روي آن ها صورت مي گيرد و سطح باقيمانده ها در آن سنجيده مي شود.

وي متذكر شد: در ايران هيچ نوع هورموني براي تغذيه دام ها استفاده نمي شود زيرا مجوز ورود براي استفاده از هورمون به عنوان مكمل يا عامل افزايش دهنده رشد را نداريم و اگر هم هورموني وارد شود هورمون هايي هستند كه در اختلالات توليد مثلي مورد استفاده قرار مي گيرند.
م
شكات خاطرنشان كرد: در مورد آنتي بيوتيك هايي كه مورد استفاده قرار مي گيرد، بالاي 96 درصد فرآورده هاي دامي ما در حد مجاز آ‌نتي بيوتيك دريافت مي كنند.

** ما در ارزيابي بار بيماري ها كمي عقب هستيم
دكتر قاضي زاده، عضو كميسيون اجتماعي مجلس گفت: ما در ارزيابي بار بيماري ها كمي عقب هستيم و به صورت علمي و جدي عوامل ايجاد كننده مرگ را بر اساس آمار پزشكي قانوني مي شناسيم اما هنوز نتوانستيم بار بيماري ها را تعيين كنيم تا بدانيم چه عواملي در كدام حوزه مي تواند آن را تغيير دهد.

وي تصريح كرد: يك سري سياست هاي كلان به صورت جدي به اين موضوع توجه كرده و نياز داريم يك سري ساختارهايي ايجاد كنيم تا بتواند به صورت منعطف با اين موضوع برخورد كند.

وي اظهار داشت: پديده هايي مثل بيماري هاي نوظهور عفوني هنوز وجود دارد مانند بيماري هاي مشترك بين انسان و دام و هنوز بيماري هاي واگير دار بي اهميت نشده ولي چون بيماري هاي غيرواگير متمركز نيست و سبك زندگي باعث توسعه آن شده به همين دليل بيشتر مورد توجه قرار دارد./ح

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار