مديركل حفاظت محيط زيست خوزستان گفت: مديريت آلاينده‌هاي ناشي فعاليت‌هاي نفتي، مديريت فاضلاب‌هاي شهري و مديريت پسماند در استان از اولويت‌هاي امسال حفاظت محيط زيست در خوزستان است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران خوزستان، احمدرضا لاهيجان‌زاده اظهار كرد: برنامه‌ها و اقدامات هر ساله حفاظت محيط زيست كه مطابق با وظايف تعيين شده انجام مي‌شوند، برگرفته از اسناد بالادستي است و يكي از اين اسناد كه نقشه راه اقدامات در اين حوزه به شمار مي‌رود، برنامه پنجم توسعه است.

 وي ادامه داد: سال گذشته براساس برنامه پنجم توسعه، كليه اقدامات در حوزه محيط زيست نهايي و افق چشم‌انداز آن تا برنامه پنجم مشخص شد. سند توسعه محيط زيست خوزستان يكي ديگر از اسناد بالادستي در اين حوزه است كه در سال 91 نهايي شد و به تاييد معاونت برنامه‌ريزي استانداري رسيد.

مديركل حفاظت محيط زيست خوزستان گفت: به فراخور شاخص‌هاي هر استان، نوع فعاليت‌ها در حوزه حفاظت محيط زيست متفاوتي دارد؛ به طور نمونه، خوزستان استاني صنعتي است در عين حال  نيز قطب كشاورزي كشور به شمار مي‌رود و همچنين با داشتن حدود 250 كيلومتر مرز آبي، داراي ويژگي‌هاي خاصي است. با توجه به اين‌كه استان خوزستان پتانسيل‌هاي بالايي در منابع آب، خاك و نفت و گاز دارد، يكي از اولويت‌هاي اين اداره‌كل كنترل آلودگي‌هاي ناشي از فعاليت‌هاي نفتي و صنعتي است.

 لاهيجان‌زاده افزود: براساس برنامه‌ريزي‌ها در وهله اول بايد به اهداف از پيش تعيين شده در طرح جامع كاهش آلودگي هوا دست يافت و سپس به اهداف تعريف شده در زمينه كاهش آلاينده‌هاي ناشي از فعاليت‌هاي نفتي رسيد.

 وي عنوان كرد: در حوزه كاهش آلودگي‌ها براي هر كدام از اولويت‌هاي مطرح شده، برنامه‌هاي بسياري در دستور كار قرار گرفته است.

 مديركل حفاظت محيط زيست خوزستان گفت:‌ مديريت فاضلاب‌هاي شهري با رويكرد شهرهاي حاشيه رودخانه‌ها كه پساب‌ خود را وارد رودخانه مي‌كنند، انجام مي‌شود كه به اين منظور با سازمان‌هاي آب و فاضلاب اهواز و استان هماهنگي‌هاي لازم صورت گرفته است تا به تدريج تصفيه‌خانه‌ها راه‌اندازي شوند.


وي با بيان اين‌كه در مديريت پسماندهاي شهري نوعي نگراني وجود دارد، تصريح كرد: در مديريت پسماند شهري بسياري از شهرهاي استان مشكلات همچنان پا برجا هستند و اين شايسته نام و امكانات استاني مانند خوزستان نيست.

 لاهيجان‌زاده اظهار كرد: كارگروه مديريت پسماند يكي از كارگروه‌هاي فعال خوزستان است كه تاكنون مصوبات بسيار خوبي داشته و فعاليت‌هاي مناسبي در اين حوزه انجام داده است ولي وسعت و حجم كاري به حدي زياد است كه نياز است سرعت كار افزايش يابد و به وضعيت موجود رسيدگي شود. در شهرهاي بزرگ مانند اهواز، آبادان و دزفول كار در بحث مديريت پسماند شهري به خوبي در حال پيشرفت است ولي وضعيت در شهرهاي كوچك و متوسط نگران‌كننده است.

 

وي عنوان كرد: در حوزه محيط زيست طبيعي عامل تهديدكننده عمده‌اي وجود ندارد ولي عمده نگراني‌ها در اين بخش مربوط به تالاب‌هاي هورالعظيم و شادگان است بنابراين براي سال 92 برنامه‌هايي در زمينه احياي تالاب‌ها پيش‌بيني شده كه مطالعات آن در سال 91 انجام شد و بدين ترتيب پروژه انتقال آب از كارون به تالاب شادگان در سال 92 عملياتي خواهد شد.

 مديركل حفاظت محيط زيست خوزستان گفت: يكي ديگر از اقداماتي امسال كه در حوزه تالاب‌ها انجام مي‌شود، لنچ ‌مارك‌گذاري حريم تالاب‌هاي استان( علامت‌گذاري مرز تالاب‌هاي استان) است كه اجراي آن از هم اكنون به منظور حفظ حريم تالاب‌ها و جلوگيري از تخريب و تصرف آنها آغاز شده است. احداث پاسگاه‌هاي جديد نيز در دستور كار قرار دارد كه 2 تا 3 پاسگاه جديد در محدوده تالاب‌ها استقرار مي‌يابند.

لاهيجان‌زاده به راه‌اندازي دفتر پايش و نظارت تالاب‌ها در استان اشاره كرد و افزود: امسال اين برنامه اجرايي خواهد شد. اين واحد به امكانات مورد نياز جهت پايش از جمله تجهيزات كنترل آلودگي و سيستم اتوماسيون مجهز مي‌شود تا بتواند پايش مستمري بر تالاب داشته باشد. در گام نخست، دفتر پايش و نظارت تالاب در شادگان، ماه آينده راه‌اندازي خواهد شد.

 وي اظهار كرد: در خصوص فعاليت‌ مجموعه نفت در محدوده تالاب هورالعظيم، در اسفندماه 91 توافقات بسيار خوبي بين دو مجموعه نفت و حفاظت محيط زيست انجام شد كه اين توافقات در سال 92 اجرايي مي‌شود.

 مديركل حفاظت محيط زيست خوزستان گفت: بازسازي و اصلاح جاده‌هاي دسترسي نفت در محدوده تالاب، احداث زيرگذرها در محدوده تالاب، ايجاد هسته زيست محيطي در محدوده تالاب و راه‌اندزاي سيستم زباله‌سوز فعاليت‌هاي نفتي در تالاب بخشي از توافقات بين اين دو مجموعه بوده است.

 لاهيجان‌زاده عنوان كرد: از ديگر اقداماتي كه در سال 92 در دستور كار قرار دارد، ادامه فعاليت‌ها در بحث توسعه كمربند سبز اهواز و ساير شهرهاي آسيب‌پذير از پديده گرد وغبار است.

 وي ادامه داد: در هفته محيط زيست امسال (از 16 تا 22 خردادماه) چهار آزمايشگاه پايش و آناليز خروجي منابع آلوده‌كننده در شهرهاي دزفول، بهبهان، آبادان و سوسنگرد افتتاح خواهد شد. اين آزمايشگاه‌ها ساخته شده و تجهيزات لازم تهيه شده است و پس از ارايه آموزش‌هاي مربوطه، فعاليت اين آزمايشگاه‌ها به طور رسمي آغاز مي‌شود.

 مديركل حفاظت محيط زيست خوزستان بيان كرد: همچنين امسال براي شهرك‌هاي صنعتي در سطح استان اقدامات بسيار خوبي در دستور كار قرار گرفته است كه افتتاح تصفيه‌خانه در شهرك‌هاي صنعتي و توسعه فضاي سبز در اين شهرك‌ها از جمله اقدامات سال 92 در اين حوزه است. اولين تصفيه خانه شهرك صنعتي، ارديبهشت ماه در روز زمين پاك در شهرستان بهبهان افتتاح مي‌شود. در بحث توسعه فضاي سبز نيز تا پايان سال به ميزان قابل توجهي از فضاي سبز در شهرك‌هاي صنعتي خواهيم رسيد.

لاهيجان‌زاده افزايش مناطق حفاظت‌شده در استان را يكي ديگر از برنامه‌هاي سال 92 برشمرد و ادامه داد: اقدامات لازم در اين حوزه با جديت بيشتري انجام خواهد شد. در مناطق حفاظت‌شده، با اين‌كه مشكلاتي مانند تملك غيرقانوني به صورت خريد و فروش زمين تاكنون مشاهده نشده ولي تنها مشكلي كه ممكن است محيط زيست را درگير مسايل حقوقي در اين زمينه كند، ادعاي مالكيت برخي افراد است. تنها در سال گذشته حدود 30 هكتار زمين در مناطق حفاظت‌شده استان از تملك غيرقانوني اين افراد آزاد شد.

 وي به اجراي فاز نخست طرح‌ ملي محيط‌يار در زمستان سال گذشته اشاره كرد و گفت:‌ بنا است سال 92 در حوزه آموزش همگاني محيط زيست، سالي ويژه باشد كه به اين منظور برنامه‌ها و اقدامات لازم از هم اكنون در استان آغاز شده است. در حوزه پژوهش نيز سال گذشته مجموعه محيط زيست خوزستان موفق به انعقاد قراردادهاي پژوهشي خوبي با برخي مجموعه‌ها شد كه تلاش مي‌شود اين امر همچنان در سال 92 ادامه يابد.

 مديركل حفاظت محيط زيست خوزستان گفت: تقويت يگان حفاظت و برخورد قاطع با متخلفان صيد و شكار غيرمجاز از مهم‌ترين مباحث حفاظت محيط زيست است و در اين جهت، در سال 92 واحدي به نام اداره يگان حفاظت در خوزستان آغاز به كار خواهد كرد. از امسال يگان حفاظت به صورت ويژه‌تر و منسجم‌تر براي برخورد با هرگونه تخلف در زمينه صيد و شكار وارد عمل مي‌شود، اين واحد در روزهاي آينده افتتاح و رسما كار خود را در استان آغاز خواهد كرد./ب

 


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.