رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: ایجاد دانشگاه در برخی دهستانها وشهرهای کوچک بدون ایجاد زیرساخت ها و امکانات آموزشی لازم، نتیجه مطلوبی ندارد.


به گزارش گروه استان هاي باشگاه خبرنگاران ، علی بخش شجاعی افزود: باید به جای توسعه کمی، توسعه کیفی را در آموزش عالی بالا ببریم.

وی بیان کرد: ایجاد رشته های مختلف در دانشگاهها بدون آنکه زیرساختهای آموزشی آن مهیا شود موجب تربیت نسلی از فارغ التحصیلان می شود که آشنایی با کارعملی ندارند.

شجاعی با بیان اینکه اکثر فارغ التحصیلان رشته کشاورزی پس از دانشگاه نیاز به باز آموزی دارند، گفت: این افراد به دلیل آنکه تنها با مسئل تئوری آشنا هستند، در بازار کار با مشکل مواجه می شوند.

وی با اشاره به رشد بیکاری در میان فارغ التحصیلان دانشگاهی اظهار داشت: گاهی شاهد هستیم فردی گاو خود را می فروشد تا به دانشگاه برود اما وقتی از دانشگاه خارج می شود، به علت پر شدن ظرفیت آن رشته در جامعه، کاری پیدا نمی کند و تازه گاو خود را نیز برای امرار معاش ندارد.

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی با بیان اینکه هم اکنون دو هزار و 500نفر فارغ التحصیل کارشناسی به بالا عضو این سازمان هستند، گفت: حدود 58درصد از این تعداد جویای کار هستند.

شجاعی افزود: بیشترین فارغ التحصیلان کشاورزی عضو این سازمان در این استان با 24درصد در رشته علوم دامی هستند و پس از آن رشته زراعت با 21درصد قرار دارد.

وی اضافه کرد: رشته فضای سبز با کمتر از یک درصد کمترین فارغ التحصیلان عضو را در این سازمان دارد.

واگذاری صدورمجوز ایجاد طرح های کشاورزی به سازمان نظام مهندسی

شجاعی همچنین گفت: در حال حاضر 50شرکت خدمات مشاوره ای فنی و مهندسی با 416 نفر اشتغالزایی ، 37 شرکت فروش سموم و آفات و 23 کلنیک گیاه پزشکی در این استان در حال فعالیت هستند.

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی با بیان اینکه ساماندهی متقاضیان طرح توسعه کشاورزی و نظارت بر اجرا به سازمان نظام مهندسی واگذار شده است، گفت: طرح توسعه کشاورزی که یکی از طرح های ماندگار دولت است، موجب اشتغال فارغ التحصیلان کشاورزی، نظارت بیشتر بر طرح ها و اجرایی شدن اصل 44 قانون اساسی شده است.

وی افزود: طی این طرح تاکنون 14فقره پروانه تاسیس و بهره برداری سیفی جات گلخانه ای با ظرفیت دو هزار و106و در سطحی برابر با 55هزار متر مربع صادر شده است.

شجاعی بیان کرد: همچنین 10فقره پروانه بهره برداری گل رز با ظرفیت پنج میلیون و 185هزار شاخه و در سطحی برابر با 47هزار متر مربع و اشتغالزایی 96نفر صادر شده است.

وی عنوان کرد: همچنین 100نفر به عنوان کارگزار بیمه محصولات کشاورزی، 22نفر ناظر شیلات و 46نفر به عنوان ناظرین دامپروری مشغول به کار هستند.

شجاعی اظهار داشت: همچنین 26نفر آمارگیر محصولات گندم و جو و 94نفر به عنوان ناظرین گیاه پزشکی در سطح استان مشغول فعالیت هستند./ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.