مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري آذربايجان شرقي گفت: مرمت كاروانسراي تاريخي ايري علياي خارواناي شهرستان ورزقان بيش از 70 درصد پيشرفت فيزيكي داشته است.

 

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران تبریز، تراب محمدی افزود: قدمت اين كاروانسرا چند دوره اي بوده و به دوره هاي تيموري و صفوي مي رسد.

وي با اشاره به فرسودگي ها و آسيب هاي طبيعي وارد شده به اين بناي تاريخي تا پيش از ثبت ملي آن يادآور شد: از همان سال 90 و با ثبت ملي اثر، اقدامات مرمتي اوليه همچون خاكبرداري، آواربرداري اطراف و داخل بنا، پي گردي و مشخص كردن پايه ها و كف اصلي انجام شد.

محمدي افزود: برداشتن ديوارهاي فرسوده و پي سازي مجدد آنها، اقدامات حفاظتي، بازسازي دو طاق اصلي سنگي و اجراي طاق و دزدشان از ديگر اقدامات مرمتي انجام گرفته بر روي كاروانسراي ايري عليا به شمار مي رود.

مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان خاطرنشان كرد: در سال گذشته سه طاق نيم گرد در ورودي و پيش ورودي كاروانسرا بازسازي و با اجراي طاق و دزد آماده و پشت ديوارها به منظور جلوگيري از بروز رطوبت سنگ چين شد.

محمدي با اشاره به پي گردي بناي قديمي تر كشف شده مقابل كاروانسراي ايري عليا، بازسازي اين بناي تازه به دست آمده را از جمله اقدامات پيش روي امسال عنوان كرد.

وي يادآور شد: اجراي سنگ فرش كاروانسرا، محوطه سازي اطراف، اجراي اندود و سفيدكاري، اجراي تاسيسات مكانيكي، كف سازي و اجراي تاسيسات مرتبط از جمله فعاليت هاي مرمتي باقي مانده در كاروانسراي ايري علياست كه امسال اجرايي مي شود.

اين مقام مسئول همچنين با اشاره به سبك معماري كاروانسراي ايري عليا تصريح كرد: سر در ورودي بنا متعلق به اعقاب ايلخانان (تيموري) بوده و مابقي قسمت ها به بازسازي هاي دوره صفوي مربوط مي شود.

محمدي خاطرنشان كرد: كاروانسراي ايري عليا داراي معماري سنگ با ملات گل آهك، دو سالن موازي با پوشش سقف گنبدي، سر در ورودي با طاق سنگي و سالن هاي بازسازي شده دوره صفوي است.

وي مساحت اين بنا را در حدود 187 متر مربع اعلام كرد و گفت: كاروانسراي ايري علياي دهستان ارزيل در سال 89 و به شماره 29521 در فهرست آثار ملي به ثبت رسيده است.

يادآور مي شود، شهرستان ورزقان در فاصله 150 كيلومتري تبريز واقع شده و منطقه اي كوهستاني است كه مراتع غني و سبز و خرم و وجود آثار تاريخي از جمله ويژگي هاي روستاها و دهستان هاي آن به شمار مي رود./ب

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.