اگر تعرفه 29 درصدی اعلام شده توسط وزارت بهداشت برای بخش خصوصی آزمایشگاه ها تصویب شود سهم بیمار از تعرفه 90 درصد خواهد بود.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران حاضر در محل؛ دکتر بهزاد پوپک، رئیس انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی در نشست خبری یازدهمین کنگره کشوری ارتقاء کیفیت خدمات آزمایشگاهی در جمع خبرنگاران گفت: تعرفه های اعلام شده بخش خصوصی آزمایشگاه ها 29 درصد است به دلیل تغییر در نرخ ارز افزایش هزینه ها خیلی بیشتر از تعرفه تعیین شده است که ما را در برخی از پارامترها دچار مشکل می کند.

وی گفت: عمده ترین بحث ما مشکلات اقتصادی آزمایشگاه ها است، تجهیزات و مواد مصرفی آزمایشگاه ها که وابسته به ارز بوده اند 3 برابر افزایش یافته است كه این باید در بحث تعیین تعرفه دیده شود.

وي تصریح کرد: مردم نیز توان پرداخت اين افزایش قابل توجه را ندارند و نقش وزارت رفاه و سازمان های بیمه گر باید مشخص و تعریف شود.

سازمان های بیمه گر باید 70 درصد هزینه ها را پوشش دهند ولی این میزان روز به روز در حال کاهش است.

وی اظهار کرد: هم اکنون با شرایطی که وجود دارد و تعرفه اعلام شده حدود 10 درصد هزینه را بیمه گر پوشش می دهد که نقش آنها کاهش می یابد.

هم اکنون 30 درصد هزینه ها را سازمان های بیمه گر و 70 درصد را مردم پرداخت می کنند که این هزینه به افراد نیازمند تحمیل می شود.

وی با اشاره به اینکه با تعرفه اعلام شده سهم بیمار از تعرفه به 90 درصد می رسد عنوان کرد: در چند سال آینده اگر این روند اصلاح  نشود دچار مشکل خواهیم شد.

وی بیان کرد: تعرفه وزارت بهداشت در سال 90 افزایش نرخ را صفر درصد اعلام کرد سال 91 16 درصد و در سال 92 اعلام کرد 25 تا 29 درصد باید تعیین شود.
انجمن های آزمایشگاهی و نظام پزشکی برای سال 90، 16 درصد و سال 91، 30 درصد اعلام کردند.

در سال 91، 30 درصد و اواخر سال به دلیل افزایش قیمت ها 30 درصد دیگر نیز اعلام گردید که برای سال 92 نیز 30 درصد اعلام شد.

تعرفه های اعلام شده جوابگوی نیاز آزمایشگاه ها نیست
پوپک در ادامه افزود: بحث پزشک خانواده را در شرایط تعریف شده ای که حقوق همه ذینفعان رعایت شود را استقبال می کنیم اگر به آزمایشگاه های بخش خصوصی اعمال نظر شود که از تعرفه های بخش خصوصی که اعلام شده کمتر بگیرند اقتصاد بخش های خصوصی دچار مشکل می شود.

آزمایشگاه های بخش خصوصی با این تعرفه های اعلام شده نمی توانند جوابگوی نیازها باشند.

وی با بیان اینکه سازمان های بیمه گر در پرداختی های خود تأثیر دارند عنوان کرد: اگر قرار باشد وضعیت اقتصاد آزمایشگاه ها در گروی سازمان های بیمه گر باشد تمامی همکاران ورشکست می شوند. ما از مبلغ نقدی که می گیریم هزینه های جاری را پرداخت می کنیم. بسیاری از شرکت هایی که  تجهیزات می فروشند یا نقدا پول می گیرند و یا جلوتر از تحویل تجهیزات مبلغ خود را دریافت می کنند و اینها همه نیازمند نقدینگی است.

وی خاطر نشان کرد: اگر سیستم به پرداخت با تاخیر متصل شود جوابگوی نیازها نخواهد بود./ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار