معاون صید و صیادی اداره کل شیلاتاستان از پایان فصل صید ماهیان استخوانی در استان خبر داد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران گرگان ، "محسن یحیایی" افزود: فصل صید ماهیان استخوانی دراستان از 20 مهر ماه آغاز شده و 22 فروردین ماه پایان یافت.
وی با اشاره به دلایل پایان فصل صید در فروردین ماه، گفت: در این زمان انواع ماهیان سفید، کپور و کلمه برای تکثیر طبیعی به رودخانه ها مهاجرت می کنند و باید زمینه را برای بازسازی ذخایر دریا فراهم کرد.
یحیایی از ساحل نشینان استان خواست از هرگونه دام گذاری در رودخانه خودداری کنند تا تکثیر طبیعی این نعمات خدادادی در رودخانه ها انجام شده و به بازسازی ذخایر ماهیان کمک شود.
وی افزود: میزان صید ماهیان استخوانی در فصل صید سالجاری حدود 400 تن برآورد می شود ، که از این میزان 90 تن ماهی سفید، 45 تن ماهی کپور، 255 تن ماهی کفال و 10 تن سایر ماهیان صید شده است.
یحیایی در ادامه از کاهش 7 درصدی میزان صید ماهیان استخوانی نسبت به سال گذشته خبر داد و افزود: عدم مهاجرت ماهی سفید به سواحل، نامساعد بودن شرایط جوی و صیادان غیرمجاز از عمده ترین عوامل کاهش صید ماهیان استخوانی بوده است.
وی صیادان غیرمجاز را مهمترین عامل کاهش صید برشمرد و افزود: صیادان غیرمجاز با استفاده از ادوات غیراستانداردآسیب زیادی به ذخایر دریایی وارد می کنند و آلودگی صوتی شناورهای تندروی آنان موجب مهاجرت ماهیان از سواحل به سواحل استان های دیگر می شوند.
یحیایی افزود: صیادان غیرمجاز در نقاط عمیق دریا دامگذاری می نمایند و با این عمل مانع مهاجرت آنان به سواحل می شوند که این نیز موجب کاهش سرانه صید صیادان پره شده است.
به گفته وی، در سال گذشته 93 میلیون قطعه انوع ماهیان استخوانی و یک میلیون قطعه انواع ماهیان خاویاری رهاسازی شد که این اقدام با هدف تثبیت شغل صیادی انجام شده است.
یحیایی افزود: در سال گذشته یگان حفاظت شیلات گلستان، 81 میلیون ريال آسیب به صیادان غیرمجاز وارد نموده است.
وی همچنین از آموزش 700 نفر از صیادان استان خبر داده و افزود: در سال گذشته 33 دوره آموزشی برای صیادان برگزار شده تا در کنار شغل صیادی درآمدهای جنبی دیگری از طریق پرورش ماهی تزیینی و کود کمپوست داشته باشند.
تعداد 21 تعاونی صید پره در استان مشغول به فعالیت می باشد که از این تعداد 8 تعاونی در گمیشان و 13 تعاونی در منطقه میانکاله به صید انواع ماهیان سفید، کپور، کلمه می پردازند./ب

برچسب ها: پایان ، صید ، ماهی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.