واگذاری بخش های بیمارستان ها به پزشکان به معنای خصوصی سازی نیست و این امر می تواند بسیاری از مشکلات ما را در بخش بهداشت و درمان حل کند.

به گزارش خبرنگار علمي  باشگاه خبرنگاران: دکتر طریقت منفرد وزیر بهداشت امروز در مراسم رونمایی از دستگاه نویگیشن و مراسم آغاز طرح واگذاری بخش ها به پزشکان افزود: یکی از نعمتهای این طرح ها این بود که ما به خودمان بیاییم و به سمت اقتصاد مقاومتی حرکت کنیم.
 
وی با بیان اینکه از تمام دست اندر کاران طراحی و اجرایی دستگاه نویگیشن تشکر می کنند گفت: موفقیت کشورها در همه جای دنیا در همه ی بخش ها منجمله بهداشت و درمان به دلیل واگذاری کار مردم به خود مردم بوده که متاسفانه در کشور ما این روند وجود ندارد و اگر این مشکل بزرگ حل نشود دیگر مشکلات هم حل نمی شود ما باید جایگاه کسانی را که در کشور در صف اول خدمت یعنی پزشکان قرار دارند را ارتقا دهیم به طوری که هرچه شخص فرهیخته تر باشد جایگاه او نیز فرهیخته تر و نظام به او اختیار بیشتری می دهد.
 
طریقت منفرد ادامه داد: اگر از کسانی که در صف اول خدمت هستند دفاع نکنیم بخش دولتی با مشکلات عدیده ای روبرو می شود چراکه وقتی پزشکان در بخش دولتی مشغول به کار می شوند در اولین فرصت در بخش خصوصی دنبال ایجاد امکانات هستند باید توجه داشت که وزارت باید در خدمت دانشگاه و دانشگاه در اختیار بخش ها باشد رئیس یک بیمارستان نمی تواند در حال حاضر تمام بیمارستان را اداره کند در واقع به دلیل گستردگی کار مدیریت بیمارستان از دست یک نفر خارج است بنابراین با اختیار دادن و امکانات به پزشکان در مدیریت بخش ها می توانیم نظام بهداشتی درمانی را متحول کنیم.
 
وزیر بهداشت در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه اختیار دادن پزشکان در بخش ها به معنای خصوصی سازی نیست عنوان کرد: 80 درصد کشور بخش دولتی است که برای مردم ساخته شده است و باید به طور فعال نیز در اختیار مردم قرار بگیرد.


طریقت منفرد گفت: پزشکان اگر در محیط کار خود اختیار نداشته باشند تعلقی هم ندارند در واقع اینکه پزشکان در بخش دولتی کمتر مسئولیت می پذیرند به این دلیل است که اعتقاد دارند اختیارات لازم را در حد یک پزشک ندارند.
 
وی ادامه داد: پزشکان در بخش خود هیچ اختیاری از لحاظ تشویق و تنبیه و جابه جایی ندارند و همین امر باعث وابستگی آنها به بخش خصوصی می شود.
 
وی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: اعتماد و اختیار باید برای افرادی باشد که پاسخگوی بیمار باشند و حرمت و کرامت بیمار را حفظ کنند و الی اگر اختیارات در دست وزیر باشد چطور می توانیم انتظارات بیماران را برآورده کنیم.
 
وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه به طرح تصدی بخش ها معتقد بوده و هست اظهار داشت: تعلق خاطر به بخش و احساس اینکه تمام اتفاقات موجود در این بخش مربوط به پزشک است می تواند خیلی از مسائل را حل کند.

 
وی با بیان اینکه انسان کالای آموزشی نیست تصریح کرد: نباید بیماران در بیمارستان های دولتی بدون حضور اتند توسط انترن و رزیدنت تحت درمان قرار بگیرند و باید این نگرش عوض شود در واقع باید ما کاری را برای مردم انجام دهیم که اگر برای خودمان انجام دادند ما راضی باشیم.
 
وزیر بهداشت در بخش دیگری از سخنان خود از آمار بالای سزارین در کشور گله کرد و افزود: آمار سزارین در کشور ما از همه جای دنیا بیشتر است و این به دلیل این است که کار فردی در کشور ما نهادینه شده به طوری که کار فردی در پزشکی طب نیست بنابراین با اختیار دادن پزشکان با اجرای این طرح می توانیم گامی در جهت کاهش آمار سزارین برداریم.
 
وی با تاکید بر اینکه بیمارستان امام حسین اولین بیمارستان مجری طرح واگذاری بخش ها به پزشکان است خاطر نشان کرد: که من 32 سال است که دنبال دو هدف هستم یکی ارتقای کیفی و کمی بیمارستان هایی که مال مردم است و دوم احیای طب عمومی و مراقبت های اولیه با لباس پزشک خانواده که این دو هدف تنها با اجرای این طرح تحقق پیدا می کند./ع2
برچسب ها: بهداشت ، آموزش ، بیمارستان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار