سرپرست پژوهشکده انیستیتوپاستورشمال کشور ، عامل 70درصد بیماری هاری که بیماری مشترک میان انسان ودام است را مربوط به سگ های اهلی و خانگی دانست.

آسوری در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران مازندران گفت: سالانه بیش از 130هزارمورد گزیدگی ناشی ازحیواناتی نظیرسگ وگربه به افراد در ایران ثبت می شود که عامل اصلی آنها سگ های ولگرد ونیز سگ های اهلی است.

وی افزود: بسیاری از افرادی که به خیال اینکه با واکسن زدن سگ های خانگی ، از احتمال انتقال هاری در امان خواهند بود، دچار هاری می شوند وبه علت همین موارد ساده کم اطلاعی باعث مرگ خودشان نیز می شوند.

وی سهم پنج استان شمالی کشور در حیوان گزیدگی را بیش از 24هزار مورد وسهم مازندران را بیش از 5هزارمورد و بیشترین عامل را ناشی ازسگ وگربه در افراد که دارای صاحب اصلی هستند، اعلام کرد.

سرپرست پژوهشکده انیستیتوپاستورشمال کشورشعبه آمل گفت : در یک سال گذشته از90 مورد مشکوک حیوان گزیدگی درسطح استانهای شمالی به این پژوهشکده، نمونه های 69مورد به بیماری هاری مثبت بوده است.

آسوری با تاکید براینکه سازمان دامپزشکی باید به منظورکنترل ناشی ازبیماری هاری ناشی ازگزیدگی درافراد اقدام های بیشتری برای واکسینه کردن وتوزیع سرم های ضدهاری اهتمام بیشتری داشته باشد،افزود: متاسفانه همه واکسن های ضدهاری وسرم های آن نیز از خارج ازکشور وارد می شود واین مسئله باعث خروج سالانه میلیاردها تومان ارزازکشورمان می شود.

سرپرست پژوهشکده انیستیتوپاستورشمال کشورشعبه آمل با بیان اینکه متاسفانه هنوزبرخی ازبیماریهای مشترک میان انسان ودام شناخته شده نیست واکنون فقط برای بیماریهای شناخته شده واکسن وسرم وجود دارد،

به گفته آسوری: حتی لیس زدن حیوان های خانگی نظیرسگ وگربه به دست صاحب ، احتمال بروز بیماری رادارد./ب

برچسب ها: بیماری ، هاری ، سگ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.