مراحل اجرایی طرح مدیریت زیست بومی تالاب بین المللی گندمان در استان چهارمحال و بختیاری متوقف شد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شهرکرد:

تالاب بین المللی گندمان یکی از 10 تالاب برتر در ایران است که در دفتر بین المللی تحقیقات پرندگان آبزی لندن به ثبت رسیده و به عنوان زیستگاهی با ارزش در میان 105 زیستگاه مهم پرندگان در ایران شناسایی شده است.
مدیرکل محیط زیست استان چهارمحال و بختیاری افزود: این تالاب به علت بهره برداری بیش از حد از منابع آبی و حاشیه تالاب، تامین نشدن حق آبه تالاب گندمان از طریق سد چغاخور و خشکسالی، آسیب های زیست محیطی زیادی متحمل شده است که از اواخر سال گذشته، مراحل اجرایی برای احیا و مدیریت این زیست بومی آغاز شد.

سعید یوسف پور افزود: برای انجام فعالیت های زیست بومی در این تالاب بین المللی، 890 میلیون تومان اعتبار برآورد و تصویب شده است که به دلیل تامین نشدن این اعتبار، مراحل اجرایی این طرح هم اکنون متوقف شده است.
وی با اشاره به اینکه با تامین و ابلاغ اعتبارات جدید، احیا این زیست بوم ادامه می یابد، گفت:‌ با مدیریت زیست بومی این تالاب، عملیات های اجرایی، توانبخشی ستادی، فرهنگ سازی جوامع، آموزش و ایجاد زیر ساختهای پایش انجام می شود.
وی با اشاره به اینکه مطالعات نیازهای آبی، ساختار زمین، محدوده و حوزه آبریز و آبخوان تالاب و سفره آب زیر زمینی دشت گندمان و بلداجی در حال انجام است افزود: در صورت تاًمین اعتبار، احیا تالاب بین المللی گندمان، نیمه نخست امسال تکمیل می شود.
تالاب بین المللی گندمان حدود 15 گونه پرنده بومی و 30 گونه پرنده مهاجر نواحی سردسیر شمالی و انواع مارها، قورباغه ها، لاک پشت ها، پستانداران و ماهی ها را درخود جای داده است.
این تالاب در بخش گندمان شهرستان بروجن و در فاصله 70 کیلومتری شهر شهرکرد قرار دارد./ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.