طرح پایش سلامت نخبگان ورزش در فارس اجرا می شود.

 به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز فارس، رئیس هیأت پزشکی ورزشی استان فارس گفت: یکی از اساسی ترین نیازها و حقوق هر فرد داشتن جسمی سالم و روحی شاداب در تمام طول زندگی است.

احمدرضا حسام بیان کرد: رو آوردن به ورزش، تغذیه صحیح و مناسب، رعایت بهداشت فردی و اجتماعی، استفاده از امکانات پزشکی ورزشی و دستور العمل های بهداشت و سلامت ما را در جهت رسیدن به وضع جسمی و روانی سالم هدایت می کند.تحریک و فعالیت بدنی نیز یک فرصت مناسب برای حفظ و ارتقاء سطح سلامتی محسوب می شود.
وی افزود: حفظ ورزشکاران نخبه در سطح استان فارس در مقابل بیماری های قلبی و عروقی، بهبود آمادگی جسمانی و افزایش توان آنان در انجام ورزش های قهرمانی که به سطح بالاتری از انرژی نیاز دارند هدف این طرح است و ورزشکاران نیز همچون سایر افراد جامعه نیازمند پیشگیری از بیماری ها و واکسیناسیون و چکاپ های دوره ای هستند. بسیاری از بیماری های رایج و تهدید کنندهٔ حیات مانند سرطان، بیماری های قلبی عروقی و عفونت ها به آسانی قابل پیشگیری و درمان هستند به شرط آنکه زود و در مراحل ابتدایی تشخیص داده شوند.

حسام ادامه داد: در بسیاری از کشورهای اروپائی، آمریکائی و همین طور کشور خودمان، برنامه های خاصی برای چکاپ دوره ای و منظم افراد دایر شده است که در آن تمام بخش های بدن با دقت و به صورت تخصصی مورد مطالعه و غربال گری قرار می گیرد. یک چکاپ کامل از وضعیت سلامتی ورزشکاران، شامل معاینهٔ فیزیکی بالینی مورد بررسی دقیق قرار می گیرد، در برنامهٔ پایش سلامت قراردارد ومواردی مثل نوار قلب، تست ورزش نیز گنجانده شده است.
رئیس هیأت پزشکی ورزشی استان فارس افزود: به طور کل این چکاپ های منظم و منطبق بر شرایط سنی و فعالیت ورزشکاران، نوعی علاج واقعه قبل از وقوع است. تاکنون ورزشکاران در روند سیستم سلامت از پایش سلامت منسجمی برخوردار نبوده اند. از این رو به هیأتهای ورزشی توصیه می شود به طور جدی برنامه های پیشگیری را در الویت قرار داده و خدماتی از این قبیل را که ضمن صرفه جوئی بسیار در هزینه ها، فواید قابل توجهی در نگهداری سرمایه های انسانی و در بعد قهرمانی در پی خواهد داشت.
حسام در پایان هدف هیأت پزشکی ورزشی را از انجام معاینات ورزشکاران،پایش سلامت نخبگان ورزش استان برشمرد و اعلام نمود طرح یاد شده در اردیبهشت ماه جاری آغاز خواهد شد./ب

برچسب ها: پایش ، سلامت ، ورزش ، فارس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.