وزیر سابق بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: ادغام دانشگاه علوم پزشکی با اجازه و دستور رئیس‌جمهور صورت گرفته است و چنین کار بزرگی به هیچ عنوان بدون اجازه وی امکان‌پذیر نیست.

مرضیه وحیددستجردي در گفتگو با خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران درباره فلسفه ادغام دانشگاه علوم پزشکی ایران با دانشگاه علوم پزشکی تهران و شهید بهشتی، اظهار داشت: این ادغام در راستای قانون برنامه چهارم توسعه و اجرای تصمیمات دولت درباره کوچک‌سازی و خروج دستگاه‌های اجرایی از تهران و همچنین تامین یکپارچگی در ارائه خدمات آموزشی بهداشتی و درمانی تهران و کاهش تصدی‌گری امور موازی با توجه به فرصت ایجاد شده در آبان‌ماه سال 89 در زمان ایجاد استان البرز ایجاد شد.  
 
وی با تاکید بر اینکه ادغام این سه دانشگاه هم‌افزایی، امکانات، فیلد، بیمارستان و تجهیزات را بوجود می‌آورد گفت: با این ادغام دانشجویان، دستیاران،‌فلوها از امکانات مضاعف استفاده می‌کردند و علاوه بر آن، از اساتید بیشتری نیز بهره گرفته می‌شد و تمام این موارد به نفع علم است که راه و روش دانش بنیان‌ شدن نیز همین است.  
 
وزیر سابق بهداشت اظهار داشت: در راستای سند چشم‌انداز توسعه باید به این سمت پیش می‌رفتیم که صرفه‌جویی در هزینه‌ها و اصلاح الگوی اقتصاید صورت گیرد و یکی از راه‌های صرفه‌جویی همین ادغام بود به طوری که بسیاری از معاونت‌ها به یک معاونت تبدیل شوند و دانشگاه علوم پزشکی تهران که سه پارچه بود،‌دو پارچه می‌شد و سطح آموزش و تحقیقات با این هم‌افزایی ارتقا می‌یافت.
 
دستجردی با اشاره به نامه محرمانه معاونت توسعه،‌مدیریت و سرمایه انسانی رئیس‌جمهور در مرداد ماه سال 89 تصریح کرد: ادغام دانشگاه علوم پزشکی ایران با اجازه و دستور رئیس‌جمهور صورت گرفته چرا که انجام کار بزرگ این چنینی بدون اجازه ایشان امکان‌پذیر نیست، بنده در این زمینه حداقل دو بار با رئیس‌جمهور صحبت کردم و وی گفت که این کار را با قدرت پیگیری کنید و حتی در دیدار دوم هم با ایشان نیز تاکید کرد که این کار را تسریع کنید. در مجموع ادغام دانشگاه علوم پزشکی ایران در چنین شرایطی انجام می‌شد.  
 
وی افزود: پس از این ابلاغیه مسئله ادغام دانشگاه علوم پزشکی ایران را در شورای گسترش مطرح کردیم و اقدامات کارشناسی لازم را در این زمینه انجام دادیم. پس از مصوبه شورای گسترش نیز این موضوع در هیات‌ امناهای دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران و تهران تصویب و ابلاغ شد در مجموع تمام مراحل ادغام قانونی صورت گرفت.  
 
دستجردی تصریح کرد: تمام مراحل ادغام طبق قانون صورت گرفته و همچنین در آن زمان دو نفر از اعضای هیات علمی علوم پزشکی ایران شکایتی را در این زمینه به دیوان عدالت اداری ارائه دادند و دیوان پس از رسیدگی به این شکایت طی رأیی در هیات عمومی ادغام دانشگاه را اقدامی صحیح دانست.  
 
وزیر سابق بهداشت با اشاره به ارتقا رتبه علمی دانشگاه تهران اذعان داشت: مبنای این ادغام از طریق معاونت توسعه رئیس جمهور صورت گرفته و به هیچ عنوان وزارت بهداشت مبنای انجام این ادغام نبود چرا که از این طریق بخش زیادی از شبکه بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایران در آن زمان به استان البرز واگذار شده بود و 1500 نفر از کارکنان این دانشگاه نیز ساکن این استان بودند، از این رو خواستگاه ادغام دانشگاه از ریاست جمهوری بود.
 
وی درباره دلیل عدم انتقال دانشجویان به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در اجرای سیستم ریفورم اذعان داشت: از آنجایی که سیستم ریفورم در دانشگاه شهید بهشتی اجرا شده بود امکان انتقال دانشجو به این دانشگاه وجود نداشت از این رو آموزش و تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی ایران به دانشگاه علوم پزشکی تهران داده شد و بخش بهداشت و درمان و دارو نیز به دانشگاه شهید بهشتی سپرده شد، همچنین این تقسیمات براساس ابلاغیه معاون رئیس‌جمهور صورت گرفت و به دنبال این ادغام از دانشگاه علوم پزشکی تهران خواستم  که در نهایت احترام و تکریم نسبت به اساتید دانشگاه علوم پزشکی ایران اقدام کنند.
 
وحید دستجردی اضافه کرد: ارتقا دانشجویان، اعضای هیات علمی و هم‌افزایی مختلف از جمله منافع این ادغام است و بر همین اساس اکنون اکثریت قریب به اتفاق دانشجویان حاضر نیستند به عقب بازگردند.
 
وی اظهار داشت: با ادغام دانشگاه علوم پزشکی ایران اعضای هیات علمی جدید بویژه هیات علمی در گروه پایه قرار گرفتند و کتابخانه‌ای 10 طبقه با هزینه 40 میلیارد تومان فراهم شد، در حال حاضر این کتابخانه بزرگترین کتابخانه خاورمیانه است و تمام دانشجویان کشور می‌توانند از آن استفاده کنند. دانشجویان دستیاران و فلوها از این ادغام راضی هستند.  
 
وزیر سابق بهداشت با اشاره به نامه دبیر شورای مشاورین رئیس‌جمهور به رئیس جمهور در سال 89 گفت:‌ همچنین این شورا ادغام دانشگاه را تایید کرده است از این رو ادغام دانشگاه کاملا قانونی، علمی و آموزشی بوده است.  
 
دستجردی درباره احیای دانشگاه علوم پزشکی ایران تصریح کرد: اکنون 20 هزار دانشجوی ادغامی در دو دانشگاه علوم پزشکی تهران و ایران به تحصیل مشغول‌اند که 8 هزار نفر آنها می‌خواهند در دانشگاه تهران بمانند از این رو کمبود بیمارستان آموزشی،‌استاد و فیلد خواهند داشت؛ مسلما دانشگاه علوم پزشکی ایران نمی‌تواند برای دو سال آینده انترن و دانشجو داشته باشند.  
 
وی تاکید کرد: انتزاع دانشگاه علوم پزشکی ایران بار مالی فراوانی خواهد داشت و علاوه بر آن باعث نارضایتی می‌شود و تمام اهداف ادغام را زیر سوال می‌برد.
 
دستجردی خاطرنشان کرد: در دوران مسئولیت‌ام در وزارت بهداشت و مخصوصا در موضوع ادغام دانشگاه علوم پزشک ایران به هیچ تشکلی باج نداده‌ام.
انتهای پیام/

برچسب ها: دستجردی ، ادغام ، قانون
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۵ ۲۹ فروردين ۱۳۹۲
نگو.....................نگو.................نگو...................نگو................
Iran (Islamic Republic of)
صادقی
۰۶:۳۸ ۲۹ فروردين ۱۳۹۲
درود بر شما استاد گرامی معلمی شغل انبیاست
آخرین اخبار