همزمان با آغاز فصل زایش وحوش ، حکم ممنوعیت ورود به مناطق حفاظت شده چهارگانه فارس از امروز صادر شد تا فضایی امن برای مهمانان نو رسیده تنوع زیست محیطی استان فراهم شود .

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز فارس ، مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس گفت: فصل زایش وحوش در مناطق چهارگانه استان فارس فرا رسیده که از جمله زادآوری حائز اهمیت قوچ و میش ، کل و بز و آهوان و برخی از گوشتخواران و پرندگان در پارک ملی بمو، گوزن زرد در میانکتل ارژن و جبیر در نیریز و سایر حیوانات در مناطق حفاظت شده استان است.
آقای ابراهیمی کارنامی افزود : بنابراین به منظور جلوگیری ازپراکنش وحوش در فصل زایمان و به منظور زاد آوری حیات وحش ،کنترلهای مستمر و شبانه روزی ماموران اجرایی گارد محیط زیست صورت می گیرد تا فضای آرام و مطلوبی فراهم شود.
به همین منظور از امروز از ورود افراد به زونهای حساس پارک ملی بمو جلوگیری می شود از این رو با توجه به ممنوعیت بازدید تا انقضای فصل زایمان مجوز بازدید از زونهای حساس پارک ملی بمو و سایر مناطق حفاظت شده صادر نخواهد شد.
یگان حفاظت محیط زیست با برپایی چادر در مناطق حفاظت شده در ارتفاعات و مناطق حساس اقدام به حفاظت از مناطق می کنند .
در طول این مدت گروههای سیار یگان حفاظت محیط زیست استان و پاسگاههای محیط بانی فعالتر و هوشیارتر از همیشه مناطق حفاظتی را حراست وکنترل خواهند کرد و از سودجویی و اقدامات خلاف قانون شکارچیان غیر مجاز به شدت جلو گیری خواهد شد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس گفت : اقدامات امنیتی در طول این مدت پیش بینی تا مهمانان نو رسیده تنوع زیست محیطی استان در امنیت و آرامش روزهای آغازین تولدشان را تحت نظارت محیطبانان و کارشناسان تنوع زیستی و در کنار والدینشان بگذرانند.
آقای ابراهیمی کارنامی افزود : در صورت جداسازی نوزاد حیوانات از والدینشان در روزهای اول تولد، حیوان مادر در اثر عفونت غدد شیری جان خود را از دست می دهد و نوزاد متولد شده بدلیل تغذیه نشدن از شیر مادر دچار سو تغذیه شده و رشد مناسبی نخواهد داشت.
به همین علت به شدت با شکارچیان و اشخاصی که مبادرت به زنده گیری حیوانات می کنند و این عمل غیرعاطفی و غیرانسانی را انجام می دهند برخورد و آنها را تحویل مراجع قضایی خواهیم داد .
آهو ،کل و بز ، جبیر ، قوچ ، میش ، گورخر ایرانی ، گوزن زرد ایرانی ، پلنگ و خرس قهوه ای ازجمله وحوش و پستانداران زیستگاههای حفاظت شده فارس هستند .
پناهگاه حیات وحش بختگان ، مناطق حفاظت شده بهرام گور، هرمود لارستان ، ارژن وپریشان ، میانکتل ، بید بیده آباده ، بصیران اقلید ، آبشار مارگون ، پادنا ، مل بلند فیروزآباد ، دره باغ بوانات ، کوه سیاه ارسنجان ، کوه دراء ممسنی ، کوهستان و مزایجان داراب ، کوه گرم جهرم و میانجنگل فسا زیستگاه وحوش و پستانداران فارس است .
در این استان 52 گونه پستاندار ،26 و 8 دهم درصد کل گونه های پستاندار کشور را در خود جای داده است ./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.