امروز می توانید در کلاس عکاس باشی دریچه “white balance” را فرا بگیرید.

به گزارش دریچه فناوری اطلاعات باشگاه خبرنگاران؛ در قسمت اول "آموزش رایگان نکات طلایی در عکاسی"   ترفند A5 را یاد گرفتید. امروز آقای عکاس باشی با یک نکته طلایی دیگر به دریچه آمده است.



همانطور که گفته بودم، بنا دارم تجربیاتی را که در زمینه عکاسی دارم با شما به اشتراک بگذارم. امروز هم یک نکته دیگه را با هم مرور می کنیم، نکته ای که میتونه به بهتر شدن رنگ عکس کمک کنه.
احتمالا برای شما هم پیش آمده که گاهی اوقات رنگ غالب عکس شما آبی میشود و به اصطلاح فضای عکس سرد است و برعکس گاهی زیادی گرم میشود یعنی رنگ زرد غالب میشود. برای تنظیم رنگ عکس که به اصطلاح Coulor temperature به آن گفته می شود، از تنظیمی در دوربینها استفاده میشود به نام "white balance” یا تراز سفیدی. همانطور که مشخص است، کاربرد اصلی این گزینه، تراز کردن رنگ سفید در عکس می باشد. در واقع کاری که White balance انجام میدهد، رنگهای سفید موجود در عکس را تا جایی که ممکن است به رنگ سفید واقعی نزدیک میکند و به همین ترتیب رنگهای دیگر را نیز تغییر میدهد. گزینه White balance  در همه دوربینهای عکاسی دیجیتال، حرفه ای یا آماتور وجود دارد و به راحتی قابل تنظیم است. در اکثر دوربینها، برای White balance گزینه هایی وجود دارد که شما می باید هنگام عکسبرداری، متناسب با نور محیطی که در آن قرار دارید، گزینه مناسب را انتخاب کنید. البته عکاسانی که بصورت حرفه ای کار عکاسی را دنبال می کنند، از راه های دیگری برای تنظیم تراز سفیدی استفاده می کنند. مانند عکسبرداری با فرمت RAW و یا تنظیم دستی مقدار کلوین تصویر.



 امروزه این قابلیت بر روی بیشتر گوشهای موبایل دوربین دار ( بجز گوشیهای iphone ) وجود دارد که تنظیمات آن نیز دقیقا همانطوری است که دوربینها می باشد.(تصویر 2) برای رسیدن به نتیجه مطلوب، با توجه به منبع نور محیطی که در آن قرار گرفته اید، گزینه مناسب برای White balance را انتخاب کنید.




در عکسهای زیر، تاثیر تنظیمات White balance  را در حالتهای مختلف می بینید.
     
تنظیمات بر روی گزینه عکاسی با نور زرد (لامپ رشته ای)    تنظیمات بر روی گزینه عکاسی در سایه
     
تنظیمات بر روی گزینه عکاسی روز (هوای ابری)    تنظیمات بر روی گزینه عکاسی با نور خورشید

در عکسهای زیر، تاثیر تنظیمات White balance را در حالتهای مختلف میبینید.

تنظیمات بر روی گزینه عکاسی با نور زرد (لامپ رشته ای)

تنظیمات بر روی گزینه عکاسی در سایه

تنظیمات بر روی گزینه عکاسی روز (هوای ابری)

تنظیمات بر روی گزینه عکاسی با نور خورشید


رضا پژوهـــــش؛ آقاي عکاس باشي دريــــچه

اگر می خواهید اخبار و دانلود های دریچه را روزانه در ایمیل خود داشته باشید؛ اینجا را کلیک کنید و در گروه تکنولوژی عضو شوید.


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۷ ۳۱ فروردين ۱۳۹۲
ممنون ازلطفتون
Iran (Islamic Republic of)
امين
۰۷:۵۲ ۳۰ فروردين ۱۳۹۲
سلام. ممنون از ارائه‌ي اين مباحث خوب.

چهار عکسي که از دريا نشون داده شده، کاملاً يکيه و از يک شات گرفته شده، يعني روي کامپيوتر روشون کار شده و نه از خود دوربين با چهار تنظيم مختلف گرفته شده. تنظيم دوربين (به خصوص ديجيتال) چون شرايط نور همون لحظه‌ي محيط رو هم در نظر مي‌گيره، نتيجه‌ي بهتري ميده.

اما در کل يک اصل وجود داره که با تجربه‌ي چند ساله‌ي عکاسيم ميگم:
بيش از 99 درصد عکسايي که تا حالا توي دنيا توسط دوربيناي معمولي و خانوادگي گرفته شده، عکساي خانوادگيه و اغلب بدون آمادگي قبلي و به صورت اتفاقي و يک دفعه گرفته شده. اصلاً نمي‌ارزه وقت رو روي تنظيم دوربين بذاري و مطمئن باشيد در حالت کلي اصلاً وقت ويرايش‌هاي نهايي عکس رو پس از گرفتن اونها هم نخواهيد داشت. پس عکس گرفته ميشه که فقط نگاه بشه يا چاپ بشه. بهترين و بهينه‌ترين حالت، استفاده از حالت تمام خودکار دوربين‌ها (به خصوص در ديجيتال) هست که مطلوب‌ترين نتيجه رو نسبت به وقت ميده. حتي فلاش هم خودکار باشه.

اما آموزش اين اصول عکاسي از مبتدي تا حرفه‌اي بسيار مفيده، هم براي دونستن و هم براي استفاده در مواقعي که واقعاً کاربرد داره.

بسيار ممنون.
Iran (Islamic Republic of)
رضا پژوهش
۱۱:۴۳ ۳۱ فروردين ۱۳۹۲
دوست گرامی، آقای امین! صحبت شما درباره عکس دریا کاملا صحیح است. این عکس در فرمت RAW گرفته شده و همانطور که میدانید عکسهایی که در فرمت RAW عکسبرداری میشوند این قابلیت را در اختیار شما قرار میدهند تا تراز سفیدی را بعد از عکسبرداری از طریق نرم افزار تغییر دهید و نتیجه دقیقا همان است که در این تغییرات را هنگام عکسبرداری بر روی دوربین انجام دهید. نکته دومی هم که فرمودید باز هم صحیح می باشد. تنظیم تراز سفیدی بصورت دستی برای زمانهایی است که شما وقت بیشتری در اختیار عکاس است. سپاس از اینکه مطلب را با دقت دنبال کردید
Germany
ناشناس
۰۱:۲۶ ۳۰ فروردين ۱۳۹۲
Tasvire 2mage narm afzare iphone nist?
Iran (Islamic Republic of)
رضا پژوهش
۱۱:۴۵ ۳۱ فروردين ۱۳۹۲
دوست گرامی! تصویر 2 تصویر گوشی Samsung است
Iran (Islamic Republic of)
فاطمه
۲۰:۴۴ ۲۹ فروردين ۱۳۹۲
عالی مثل همیشه.
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۲۰:۰۸ ۲۹ فروردين ۱۳۹۲
بسیار عالی بود ممنون از سایت خوبتون
Iran (Islamic Republic of)
hamid
۱۵:۲۱ ۲۹ فروردين ۱۳۹۲
با تشکر از آموزش خوبی که گذاشتید
لطفا آموزشهای بیشتر از عکاسی و آموزش های فتوشاپ هم قرار بدید
آخرین اخبار