معاون فني سازمان حفظ نباتات کشور با اشاره به اينکه مهم‌ترين هدف اين سازمان توليد محصولات سالم است گفت: در سال جديد سطح مبارزات بيولوژيک و غير شميايي به 2 ميليون و 500 هزار هکتار و سطح مبارزات تلفيقي به 4.5 ميليون هکتار ميرسد.

محمد جواد سروش در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران گفت: با بيان اينکه 97 درصد محصولات توليدي کشور سالم و عاري از سم هستند افزود: ما مصمم هستيم اين ميزان را به 100 درصد برسانيم و در محصولاتي چون سبزي صيفي و غيره نيز روشهاي غير شميايي و بيولوژيک را جايگزين روشهاي شيميايي کنيم.
وي ادامه داد: براي اين کار چندين راه وجود دارد از جمله استفاده از آفت کشهاي با منشاء گياهي و معدني که اين آفات کشها کم خطر يا بي خطر هستند و مشکلي ايجاد نمي کنند.
سروش با اشاره به اينکه سازمان حفظ نباتات طي سالهاي 91 و 90، 18 آفات کش غير شميايي و گياهي را به ثبت رسانده است، افزود: يکي ديگر از روشها استفاده از فرمونها ،تله هاي رنگي و جلب کننده هاي غذايي که ما در اين راه بسيار موفق عمل کرده‌ايم و توانسته‌ايم خيلي از آفات کليدي و مهم کشور را بدون مصرف سم و با استفاده از چنين تجهيزاتي نابود کنيم.
وي سومين روش را توسعه روشهاي بيولوژيک دانست و گفت: ما در استانهاي مختلف عواملي را که در اقليمهاي آن استانها وجود دارد و سالها آفات را به شکل طبيعي کنترل مي‌کند، شناسايي کرده و با همکاري موسسه تحقيقات گياه پزشکي آنان را وارد خط توليد مي‌کنيم.
سروش افزود: با اين کار ميتوان ثبات اکوسيستميک را در آن محل‌ها ايجاد کرد و در نتيجه به توليد محصولات سالم رسيد.
**سال 91، سال توليد محصولات سالم
وي با بيان اينکه سال 91 يکي از موفق‌ترين سالها در زمينه مبارزات غير شميايي و بيولوژيک بوده است تاکيد کرد: با توجه به روشهاي کنترلي فوق، محصولات توليدي کشور ما نسبت به محصولات ديگر کشورها و همچنين محصولات وارداتي از نظر ميزان باقيمانده سموم بسيار سالم هستند.
*** مديريت تلفقيق چيست؟
معاون فني سازمان حفظ نباتات در تعريف مديريت تلفيقي گفت: مديريت تلفيقي يعني تلفيق روشهاي مختلف مبارزه با آفات به طوري که کمترين خسارت را به محيط زيست وارد کند و از نظر اقتصادي نيز باعث رشد کشاورز شود.
وي افزود: در اين روش ما ابتدا از روشهاي غير شميايي استفاده ميکنيم، روشهاي که خطري براي محيط زيست ندارد اما زماني که تراکم جمعيت آفات بالا برود و مبارزات غير شميايي ديگر کار ساز نباشد ما مجبور به استفاده از روشهاي شميايي به صورت لکه‌ي و محدود مي‌شويم.
***بيشترين تلاش براي توليد بهترين محصول
سروش ادامه داد: طي مراحل توليد برداشت و مصرف  به بيش از يک سوم محصولات کشاورزي خسارت وارد مي‌شود.
برنامه ما اين است که بتوانيم با کاهش ميزان اين خسارات افزايش درآمد کشاورزان و توليد محصولات 100 درصد سالم براي مصرف کنندگان سال 92 را با موفقيت پشت سر بگذاريم.
****افزايش استفاده از روشهاي بيولوژيک و غير شيميايي
وي يادآور شد در سال گذشته ما 300 هزار هکتار مبارزه بيولوژيک و 700 هزار هکتار مبارزه غير شيميايي در سطح کشور انجام داديم .
سروش در پايان افزود امسال برنامه ما طي برنامه 5 اين است که مبارزات بيولوژيک را به 500 هزار هکتار، مبارزات غير شمياي به 2 ميليون هکتار و سطح مبارزات تلفقي‌مان را به 4.5 ميليون هکتار برسانيم./ک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار