به گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران، باشگاه های ورزشی برای بقا و توسعه خود راه کارهایی را برای کسب در آمد انتخاب و مشخص می کنند که البته این راه ها معمولا از قبل مشخص شده اند و قوانینی نیز در این خصوص وجود دارد که باشگاه ها بتوانند در چهارچوب این قوانین پیش روند.
اما باشگاه های فوتبال بر اساس یکسری قوانین کلی که از سوی فدراسیون ها، کنفدراسیون ها و انجمن های ورزشی که به آنها ابلاغ می شود و البته وزارتخانه های ورزشی راه های کسب در آمد را در چهارچوب مسائل ورزشی و فرهنگی پیگیری می کنند.
البته استفاده کردن از این روشها نباید به گونه ایی باشد که قوانین کلی آن کشور را زیر پا گذاشته شود ما در این راه اسپانسر ها یکی از راه های متداولی هستند که باشگاه ها می توانند از این طریق مشکلات مالی خود را برطرف کنند باشگاه ها با جذب حامی مالی، موقعیت های تبلیغاتی به وجود آمده توسط خود را به شرکت ها و تاجران بزرگ ارایه می دهد تا در عوض، منبعی برای پوشش هزینه های خود را فراهم سازند.
برای مثال، باشگاه بایرن مونیخ آلمان در حال حاضر دارای دو حامی اصلی و 17 حامی دیگر شامل آتودی، کوکا کولا، لوفت هانزا و شرکت زینمس آلمان و غیره است که حامیان مالی هستند که تجهیزات اصلی این باشگاه را بر عهده دارند.
البته برخی دیگر از حامیان مالی باشگاه نیز تجهیزات و امکانات ورزشی و رفاهی را به باشگاه ارائه می دهند که البته همان طور که اشاره شد روش معامله می تواند به صورت توافقی باشد که البته این روش بیشتر در کشور های پیشرفته و صاحب فوتبال انجام می شود.
اما موضوع جذب اسپانسر در ایران ودر سال های اخیر و پس از حرفه ای شدن لیگ ها کمی جدی که به این مسئله توجه شده است .
شرکتهای تجاری، و صاحبان صنایع بزرگ به این موضوع رسیده اند که سرمایه گذاری در بخش ورزش به خصوص فوتبال تا چه اندازه می تواند به ورزش و سلامت کشور کمک کند و البته خود شرکت ها و هم از موقعیت های تجاری به وجود آمده بهره می گیرند.
** فروش بلیط و مجوز پخش رسانه ای
اما یکی دیگر از منابع کسب در آمد توسط تیم های باشگاهی فروش بلیط دیدارها است
این روش یکی از کلاسیک ترین روش هایی است که سود نسبتا کمی در قبال جذب اسپانسر در باشگاه ها دارد.
البته در آمد حاصل از فروش بلیط بسته به نوع شراکت می تواند بین باشگاه و حامی ،بین تیم ها و حامیان تقسیم می شود اما روشی دیگر از نحوه کسب در آمد فروش مجوز پخش دیدار به صورت مستقیم و غیر مستقیم به شبکه های تلویزیونی است از آنجایی که دیگر بازی های مهم مثل بازی های لیگ های کشورهای صاحب فوتبال و پیشرفته بر روی شبکه ها و تلویزیون ها به صورت رایگان پخش نمی شود اما در ایران پخش ، مسابقات فوتبال در انحصار صدا و سیما است که به نظر می رسد باشگاه ها در این خصوص پولی دریافت کنند
*** راه اندازی مدارس و آموزشگاه ها
باشگاه ها ی بزرگ و دارای هوادار زیاد معمولا دارای مدارس و آموزشگاه های ورزشی هستند معمولا هزینه های ورود به این مدارس و آموزشگاه ها زیاد است که البته نام و اعتبار باشگاه مورد نظر کمک زیادی به جذب بازیکن در مدارس فوتبال می کند.
اما روشهایی دیگر از قبیل مشارکت در طرح های بزرگ ، همکاری با شرکت های بزرگ و سازمان ها برای اجرای طرح های مختلف و برخی از باشگاه ها که در ایران تعداد آنها کم نیست می تواند به ورود سرمایه های آزاد در بخش ورزش کمک زیادی به ورزش کشورمان شود.
برخی از باشگاه های ورزشی نیز عمده ترین راه کسب در آمد را از راه فروش بازیکنان می دانند.
این نوع باشگاه ها که معمولا باشگاه های کوچکی هستند با پرورش بازیکنان، آنها را به بازیکنانی بزرگی تبدیل می کنند و با قیمتی خوب به تیم های بزرگ و مطرح که از لحاظ مالی در سطح مطلوبی به سر می برند به فروش می رسانند که از این راه برای باشگاه خود کسب در آمد می کنند./مح