کارشناسان در تهران می‌گویند انفجارهای پی در پی در آمریکا نشان‌دهنده ورود امنیت داخلی آمریکا به یک فاز کاملا جدید است.

به گزارش حوزه سياست‌خارجي باشگاه خبرنگاران به نقل از ایران هسته‌ای؛ کارشناسان در تهران می‌گویند انفجارهای پی در پی در آمریکا نشان‌دهنده ورود امنیت داخلی آمریکا به یک فاز کاملا جدید است.

حدود یک هفته قبل انفجاری در شهر بوستون باعث کشته و مجروح شدن بیش از یکصد نفر شد.

صبح دیروز 29 فروردین 1392 (18 آوریل 2013) انفجاری در شهر ویکو ایالت تگزاس باعث تخریب بیش از 70 خانه و همچنین کشته و زخمی شدن حدود 70  نفر شده است.

در دو روز گذشته نیز چند تن از سناتورهای آمریکایی ادعا کردند نامه‌هایی مشکوک و تهدیدآمیز دریافت کرده‌اند و حتی رسانه‌های آمریکایی گفتند که بخش‌هایی از ساختمان کنگره در واشینگتن تخلیه شده است.

باراک اوباما رییس جمهور آمریکا هم روز گذشته نامه‌ای دریافت کرد که اف.بی.آی (FBI) تایید کرده حاوی مواد سمی بوده است.

صبح امروز (جمعه 30 فروردین) یک تیراندازی در دانشگاه ماساچوست شهر بوسون رخ داد وعلاوه بر آن دانشگاه لس آنجلس یک تهدید تلفنی دریافت کرد که منجر به تعطیلی آن شد.

دولت آمریکا تاکنون درباره این حوادث توضیحات و اطلاعات بسیار اندکی منتشر کرده است، اما تحلیلگران در تهران چند نکته را حائز اهمیت فوری می‌دانند.

1- نخستین مسئله این است که این انفجارها و اقدامات بدون تردید منشاء داخلی دارد و شهروندان آمریکا عاملان اصلی آن بوده‌اند. «داخلی بودن» منشا این انفجارها تنها نکته‌ای است که می‌توان گفت قطعی است. کارشناسان تایید می‌کنند تصاویر منتشر شده از انفجار بوستون و دود ناشی از بمب منفجر شده، بدون تردید مربوط به یک بمب دست‌ساز بوده است. باید به یاد آورد که دولت آمریکا در استراتژی ملی ضد تروریسم خود که در ژوئن 2011 منتشر شد تاکید کرده بود که منشا قدرتمندترین تهدیدات تروریستی علیه آمریکا تهدیدات داخلی ناشی از نابردباری ملی، تبعیض مذهبی و نژادی، نابرابری‌های اجتماعی و اقتصادی و روابط رو به تخریب دولت و شهروندان در آمریکا خواهد بود. با توجه به این سند –که توسط باراک اوباما در ژوئن 2011 امضا شده و نسخه‌ای از آن در سایت کاخ سفید موجود است- توان دولت آمریکا در متهم کردن طرف‌های خارجی به طراحی این انفجارها بسیار محدود خواهد بود و مطابق ارزیابی‌های مندرج در این سند آمریکا باید منشا تهدیدات ترویستی از این نوع را درون خاک خود جست وجو کند.

2- دومین نکته این است که تنها اظهارنظر مقام‌های آمریکایی درباره این حادثه بر این نکته تاکید کرده است که احتمال دارد القاعده در این حملات دست داشته باشد. دولت آمریکا همچون بسیاری از ادعاهای خود در گذشته سندی برای اثبات این ادعا ارائه نکرده است و برخی تحلیلگران عقیده دارند احتمال دارد آمریکا تصمیم گرفته باشد از طریق جهت دادن خشم عمومی در آمریکا به سمت مسلمانان تهدیدات تروریستی اخیرا را به زعم خود تبدیل به فرصت کند.

این در حالی است که حتی اگر چنین تحلیلی درست باشد متهم ردیف اول دولت آمریکا و دستگاه‌های اطلاعاتی آن خواهد بود که اکنون سیاست رسمی سلاح دادن به نیروهای همگرا با القاعده را در مناطقی مانند سوریه در پیش گرفته‌اند و پیش از این همین اقدام را در لیبی انجام داده بودند، جایی که نهایتا سفیر امریکا به دست همین افراد کشته شد.

چه نا امنی‌های اخیر در آمریکا را دارای منشا کاملا داخلی بدانیم و چه ایده‌های دولت آمریکا درباره دست داشتن القاعده را بپذیریم در هر حال دولت آمریکا چاره‌ای جز قبول این واقعیت ندارد که وارد دوران جدیدی از ناامنی شده که توان پیش‌بینی آن را نداشته است.

انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار